Nyheter

Bugatti Bolide bandbil börjar testa

Prototyper för Bugatti Bolide har börjat testas efter en sign-off på designen av den vilda spårvagnen.

Bilder som släppts av företaget visar en av prototyperna och ger en första titt på designen som planeras för produktionen Bolide.

Anmärkningsvärt nog ser produktionsversionen väldigt nära konceptet som presenterades 2020 och inte var avsett för produktion. Konceptet var resultatet av en utmaning som dåvarande Bugatti-chefen Stephan Winkelmann lade fram till sitt team för att föreställa sig en Bugatti utvecklad utan några begränsningar.

Skillnaderna inkluderar en mer uttalad takskopa, färre fenor bakom de främre hjulhusen, tillägget av sidospeglar och en reviderad bakvinge med en justerbar komponent.

Som tidigare bekräftats av Bugatti, har Bolide en unik kolfiber monocoque med en integrerad rullbur, tillsammans med kylning, transmission och (pushrod) fjädringssystem alla också unika för bilen. Motorn, i det här fallet Bugattis välbekanta fyrturbo 8,0-liters W-16, är också monterad annorlunda än i Bugattis övriga modeller.

Bugatti Bolide

Här levererar motorn 1 578 hk på 98-oktanigt bränsle. Den kan dock även köras på 110-oktanigt racingbränsle, vilket ökar effekten till 1 824 hk. Eftersom bilen är designad för banbruk är alla fyra turboladdare alltid i drift. Motorn har också trimmats till högre varvtal än i väggående Bugatti.

Bromsarna använder kolkeramiska rotorer som måste värmas ordentligt innan de når sin högsta prestanda. Som ett resultat har Bugatti designat nya bromsok som är mer effektiva för att generera och hålla värme. Speciella kåpor på 18-tumshjulen har installerats för att skydda hjulet från den extrema värmen som genereras av bromsarna.

Runt hjulen finns racing-slicks från Michelin. För bakhjulen är däcken samma design som används av LMDh sportprototypracingbilar som tävlar i FIA World Endurance Championship.

Se även  Naked BMW M Hybrid förhandsgranskar framtida konstbil i ren kolfiber

Målet för bilens slutvikt är lite under 3 200 pund.

Bugatti planerar att bygga lite mer än 40 exemplar och alla byggplatser är borta, trots att bilen kostar 4 miljoner euro (cirka 4,4 miljoner dollar med nuvarande växelkurser). Leveranserna är planerade att starta 2024.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button