Feature

BTCC Volvo 850 Estate: Racing, med plats för hunden

När Volvo släppte T5-varianten av sin 850 ville den svenska biltillverkaren stärka sin profil för att ta marknadsandelar. Istället för en traditionell marknadsföringskampanj tog Volvo 850-racing i British Touring Car Championship.

Hur beslutet att använda 850 egendom kom till var dock inte avsiktligt. Volvo gav Steffansson Automotive i uppdrag att utveckla en BTCC-prototyp, men när de gick för att samla in en kaross fanns bara herrgårdsvarianter kvar. Denna nyhet nådde snabbt Volvos styrelse, som såg det som ett gyllene tillfälle att bryta stereotypen om att endast sälja gods till medelålders geografilärare.

BTCC Volvo SH 037

Men som det vände visade sig 850 Estates långa taklinje faktiskt vara fördelaktig, med racerbilen som producerade mer downforce jämfört med sedanmotsvarigheten. En längre hjulbas och mer glas var detsamma som ökad vikt, men att vara under miniminivån innebar att det fortfarande fanns möjlighet att flytta runt ballasten.

Tom Walkinshaw Racing (TWR), som vid det här laget var mer känd för sina racinginsatser i grupp C, värvades av Volvo för att driva arbetsprogrammet med ett treårskontrakt.

BTCC Volvo SH 002

Från när 850-gården först ställdes upp på BTCC-nätet på Thruxton Circuit i april 1994, såg konkurrenterna det som mer av en marknadsföringsövning än något annat. Volvo-teamet lät sig inte avskräckas och stoppade som en tunga på kinden en leksak Border Collie i ryggen för ett paradvarv.

BTCC Volvo SH 016
BTCC Volvo SH 008

Volvos distinkta ljud kom tack vare dess TWR-utvecklade naturligt aspirerade 2,0L femcylindriga motor, som gjorde cirka 290 hästkrafter och satte in i nivå med resten av BTCC-fältet.

BTCC Volvo SH 021
BTCC Volvo SH 022

Tyvärr såg 850-kombinationen bara konkurrens under en säsong, där Volvo placerade sig på sjätte plats i konstruktörsmästerskapet. För 1995 års BTCC-mästerskap ändrade TOCA reglerna för att tillåta ytterligare spoilers, men dessa kunde inte sträcka sig förbi stötfångarna eller taklinjen. Tyvärr var alla fördelar som gården hade nu borta, så T5 850 sedan tog sin plats för de kommande två säsongerna, där Volvoförare besökte pallen oftare.

Se även  En Rally Replika Ford Escort I Japan
BTCC Volvo SH 001

Denna speciella bil, som visades vid det senaste Brands Hatch Super Touring Power-evenemanget, har en intressant historia. Den började livet som en BTCC 850 herrgård, men gjordes om till en sedan genom att byta ut karosspaneler och användes sedan för flygtester inför säsongen 95.

BTCC Volvo SH 033

Sedan köpet från en säljare i Holland för några år sedan har dess nuvarande ägare återställt Volvon till sin ursprungliga kombiform. Just nu pågår det fortfarande en del lättare restaureringsarbeten, men planen är att få den tillbaka på rätt spår igen vid klassiska motorsportevenemang i framtiden.

SH_143337_Volvo_850_Estate_in_the_1994_BTCC
SH_19366_Volvo_entered_BTCC_with_its_850_State_equipped_with_catalytic_converters

Framgång kan mätas på många sätt och även om Volvo 850-kombin aldrig tog hem något silver för British Touring Car Championship, skulle jag hävda att all publicitet den fick uppvägde några trofé. När allt kommer omkring, finns det något bättre än en snabb fastighet?

Chaydon Ford
Instagram: chaycore

BTCC Racing Foton av Volvo Personvagnar

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button