Nyheter

Bosch satsar stort på bränslecellsteknik, förbränning av väte

Fordonsleverantören Bosch förväntar sig att vätgasteknik – inklusive både bränsleceller och förbränning av väte – kommer att spela en stor roll i framtidens lastbilsindustri.

Företaget förväntar sig en försäljning på 3,5 miljarder dollar från bränsleceller, vätgasförbränningsmotorer och elektrolysatorer som tillverkar väte, enligt ett pressmeddelande förra veckan som tillkännagav starten för produktionen av bränslecellsmoduler vid Boschs anläggning i Stuttgart-Feuerbach i Tyskland.

De första bränslecellsmodulerna kommer att gå till Nikola, som planerar att starta produktionen av sin Tre Class 8 bränslecellslastbil i Coolidge, Arizona, senare i år. Nikola har även licens att tillverka Bosch bränsleceller på den platsen. Bosch planerar också att tillverka bränslecellskomponenter vid sin egen amerikanska fabrik i Anderson, South Carolina.

Bosch vätgasbränslecellsdrivlina för semi-lastbilar

Företaget räknar med att globalt sett en av fem nya lastbilar som väger mer än sex ton kommer att säljas med en bränslecellsdrivlina till 2030. Men Bosch investerar också i väteförbränning som istället för att mata in väte i en bränslecell för att generera elektricitet, helt enkelt bränner det i en förbränningsmotor istället för diesel eller bensin.

Bosch planerar att lansera en vätgasförbränningsmotor 2024. Företaget säger sig ha fyra beställningar på ”produktionsprojekt” hittills och förväntar sig sexsiffriga försäljningsvolymer till 2030.

”En vätgasmotor kan göra allt en dieselmotor gör, men utöver det är den klimatneutral”, säger Markus Heyn, ordförande för Bosch mobility, i ett uttalande. Det utelämnar dock de utsläpp som är en biprodukt av väteförbränning. Vätgasförbränningsmotorer producerar fortfarande föroreningar som NOx – vars hälso- och klimatrisker uppmärksammades i Volkswagens dieselutsläppsskandal.

Bosch väteförbränningsmotor

Bosch väteförbränningsmotor

Bosch var inblandad som leverantör till VW för dieselmotorkomponenter, men 2019 lade företaget dieselskandalen bakom sig med ett tillkännagivande om att stödja elbilar och bränslecellsfordon. Men 2021 stod det också att det skulle fortsätta att investera i förbränningsmotorteknik in på 2040-talet. Detta projekt cementerar varför.

Se även  2024 BMW 5-serie, 2024 Mercedes-Benz AMG GT: Dagens bilnyheter

Boschs intresse för väte för stora applikationer som kommersiella lastbilar stöds av vissa analyser. Vissa toppenergiexperter som de vid Rocky Mountain Institute (RMI) förväntar sig att grönt väte ska skala upp detta decennium, vilket ger en tillgång på väte som verkligen kommer att vara renare än diesel. Förutom bränsleceller för lastbilstransporter kan väte gradvis ersätta andra flytande bränslen för flygplan, tåg och andra stora transporter där batterier inte är praktiska.

Alla är inte överens om att vätgas kommer att gå stort den här gången. Vissa ser den bredare tillgängligheten av megawattladdning för batteridrivna semibilar som gör att alla hinder för en väteinfrastruktur inte är värt besväret.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button