Nyheter

Bolt EV utgår, GM-Samsung-batterier, bensin superanvändare, Lucid Gravity: Today’s Car Biltips

Chevy Bolt EV och EUV når slutet av raden senare i år, och GM planerar en batterianläggning med Samsung. Lucid retade sin Gravity när den närmar sig en debut. EPA räckviddsbetyg är inte motorvägsbetyg. Och bör elbilspolitiken titta på de som är mest bensinberoende? Detta och mer, här på Biltips Reports.

General Motors bekräftade i morse att de kommer att avveckla Chevy Bolt EV- och EUV-elbilarna i slutet av året, eftersom dessa modellers Orion Assembly-fabrik i Michigan går över till produktion av elektriska lastbilar med hög volym. GM har ännu inte sagt vad som kommer härnäst, men det arbetar på nästa generations Ultium-teknik för prisvärda elbilar med Honda.

GM meddelade också att de kommer att bilda ett joint venture för batteriproduktion med Koreas Samsung SDI. Satsningen på 3 miljarder dollar kommer att resultera i en amerikansk batterifabrik som kommer att producera upp till 30 gigawattimmar årligen av ”högpresterande” prismatiska och cylindriska celler – annorlunda än de stora påscellerna som tillverkas av Ultium LLC-fabrikerna och kanske basen för en elektrisk Corvette och Camaro.

Kaliforniens Lucid Motors avslöjade några första bilder av sin Gravity SUV som testades på amerikanska allmänna vägar. Produktionen ska starta 2024, med en fullständig avslöjande någon gång senare i vår.

En sammanfattning av verkliga motorvägstestresultat från Car and Driver hjälpte till att betona att EPA-klassad räckvidd konsekvent är kort på vägresor i hög hastighet. Det beror på att den representerar en kombination av körcykler och inte enbart är baserad på en motorvägscykel.

Och ska elbilspolitiken utformas kring de som använder mest bensin? Det är vad en förespråkargrupp fokuserar på – med påståendet att byte av så kallade bensin-superanvändare till elfordon kommer att göra en större ekonomisk och miljömässig skillnad snabbare.

Se även  2023 F1 Emilia Romagna Grand Prix inställd på grund av översvämningar

__________________________________

Följ Biltips Reports på Facebook och Twitter

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button