Nyheter

BMW patenterar förmågan att skräddarsy EV-körlägen

Körlägen är inget nytt, men BMW kan gå efter mer detaljerade anpassningar i framtida elbilar med prestanda.

Först upptäcktes av CarBuzz, en nyligen genomförd patentansökan som lämnats in till United States Patent and Trademark Office (USPTO) går längre än nuvarande körlägen, vilket gör att förare kan skräddarsy saker som gasmappning och vridmomentleverans för att dramatiskt förändra en bils beteende.

Istället för ett begränsat antal lägen som Sport och Eco med fasta inställningar skulle detta system ge förarna en graf från vilken de kunde välja anpassade inställningar, enligt applikationen. Den drar fördel av den större flexibiliteten hos elmotorer, som kan drivas upp eller ner på ett linjärt sätt, som en dimmer. Och eftersom de flesta elektriska drivlinor använder enväxlade växellådor, korrelerar fordonshastigheten mer direkt med gaspedalens läge.

Genom att dra fördel av dessa egenskaper är BMW:s föreslagna system baserat på accelerations- och hastighetskurvor. Accelerationskurvan liknar gasmappningen som används i nuvarande förbränningsbilar, och hastighetskurvan utjämnar ett visst pedalläge till en viss hastighet. Båda kan justeras genom att dra kurvlinjen längs en graf som visas på ett fordons pekskärm, enligt applikationen, vilket också tyder på att BMW:s Hans Zimmer-designade EV-ljud kan ändras beroende på dessa justeringar.

BMW skräddarsydd EV körläge patentbild

Som CarBuzz noterar finns det några potentiella fördelar med detta system. Genom att välja icke-linjära hastighets- eller accelerationskurvor kan förare efterlikna beteendet hos en förbränningsbil och tillfälligt inaktivera den platta vridmomentkurvan som är inneboende i en elmotor till förmån för topparna och dalarna i en bensinmotors vridmomentkurva. Bilar kan också programmeras för att accelerera mer gradvis än de annars skulle, vilket ger ett skyddsnät för nybörjare eller de som inte är vana vid kraften eller plötslig acceleration av elbilar med prestanda.

Se även  BMW Z1-par bland den enorma Bimmer-samlingen på auktion

Patenterade idéer når inte alltid fram i produktionen, men vi vet att BMW planerar elektriska M-bilar. Den säljer redan iX M60 och i4 M50, och visade nyligen 650-hk i7 M70. Den har också retat modeller med mer omfattande uppgraderingar, inklusive en fyrmotorig drivlina.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button