Nyheter

BMW M exec bekräftar döden för manuella växellådor med dubbla kopplingar

Det fanns en tid när valet av den manuella växellådan, och senare dubbelkopplingsväxellådan, framför en automatisk växellåda var en enkel sak för alla som var seriösa om prestanda.

Valet av växellåda är inte så enkelt nuförtiden eftersom modern automatväxling växlar mycket snabbare än tidigare och är lika bränslesnål eller till och med snålare än alternativen.
Men det verkar, åtminstone bland biltillverkarna, vinnaren redan har avgjorts: den konventionella vridmomentomvandlaren-baserade automaten.

I en intervju med Top Gear i en intervju som publicerades på onsdagen sa Dirk Hacker, BMW M:s utvecklingschef, att dubbelkopplingsväxellådan redan är död på BMW M, och att manualen också är på väg ut.

”Den dubbla kopplingen, från BMW M:s synvinkel nuförtiden, är borta,” sa han. ”Den är nu manuell eller automatisk, och automatisk elektrifierad för framtiden.”

Fördelarna med dubbelkopplingsväxellådor som en gång erbjöds jämfört med automatik, såsom deras lägre vikt och överlägsna växlingshastighet, är inte längre uppenbara. BMW M använder till och med en automat i sin M4 GT4 racerbil. Men Hacker sa att en annan anledning till att släppa dem till förmån för automatik är den ökade förfiningen av den senare, särskilt i låghastighetsmanövrar som parkering.

2023 BMW M2

När det gäller manualen sa Hacker att leverantörer redan börjar fasa ut transmissionen, vilket kommer att göra det svårt att fortsätta att erbjuda en, särskilt med tanke på deras låga utnyttjandegrad.

”Om du tittar dig omkring kommer du att se att framtiden för leverantörer av manuella växellådor kommer att minska”, sa han. ”Så jag är inte säker på att vi kommer att ha möjligheten i framtiden – men i framtiden betyder det sex, sju år i prognosen.”

Se även  79 050 USD 2023 Mercedes-Benz EQE SUV minskar skatteavdraget för elbilar

Det finns också frågan om bilar som byter till elektrifierade drivlinor och antar självkörningsförmåga, två tekniker där biltillverkare tenderar att föredra automatiska växellådor framför alternativen. På grund av sitt höga vridmoment vid låga varvtal kan elmotorer nöja sig med en enväxlad växellåda.

Medan Toyota funderar på att utveckla en manuell växellåda för elbilar, sa Hacker till Top Gear att BMW M inte kommer att gå den vägen.

Med tanke på dessa kommentarer kommer den senaste M2:an med sin vanliga 6-växlade manual sannolikt att bli BMW M:s sista manuellt utrustade bil.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button