Feature

Bigger, Better, Faster, Stronger: En grupp A-inspirerad Skyline GT-R

När jag först träffade Jun och föreslog en Speedhunters-funktion på hans BNR32, var det redan ett fint exempel på en hårt trimmad Skyline GT-R. Men det finns alltid utrymme för förbättringar, och innan någon fotografering ägde rum ville Jun-san göra ytterligare en omgång uppgraderingar av Nissan.

”Snälla vänta tills Wekfest Japan,” han sa. ”Var säker, jag bygger något väldigt coolt.”

Toby_Thyer_Photographer-7-2

Jag ska erkänna, när jag nästa gång såg bilen efter Wekfest i början av maj i år, var det inte direkt uppenbart vad jag hade väntat på. Vid första anblicken såg den silverfärgade Skyline likadan ut. Eller gjorde det…

Toby_Thyer_Photographer-3

När Jun-san köpte GT-R när han var 18 år gammal visste han inte mycket om den värld han satte sig in i. Den köptes på ett infall genom ett auktionshus, helt enkelt för att Jun gillade hur det såg ut.

Toby_Thyer_Photographer-29

Under nästa stund njöt Jun av Skyline på ungefär samma sätt som han skaffade den, men allt eftersom tiden gick och han lärde sig mer om bilen växte lusten att modifiera. När du väl börjar gräva runt efter sätt att ställa in en BNR32, kommer du att hitta en stor grupp människor med några mycket bra idéer, och det är här saker börjar bli farliga. För det ligger i den mänskliga naturen att vilja ha allt som dina kamrater har. Varför tror du att Tamagochi blev så populär?

Helt plötsligt befann sig Jun-san omgiven av entusiaster, och han lyssnade noga på vad de hade att säga. Han läste tuningtidningar och tittade på YouTubes instruktionsvideor, hämtade lite information härifrån och lite därifrån. I slutändan använde Jun-san denna kunskap för att bygga en bil som för honom är en smältdegel av allt bra med R32 Skyline GT-R.

Se även  Opraktiskt praktiskt: CSF:s version av C8 Audi RS6 Avant
Toby_Thyer_Photographer-38

Det är verkligen något speciellt, och närmar sig därför Jun-san med erbjudandet om en Speedhunters-funktion i första hand. Så varför hade jag blivit ombedd att vänta med fotograferingen till efter Wekfest Japan?

Toby_Thyer_Photographer-1-2

Tja, Jun-san ville bredda den redan fabriksbreddade BNR32 med ytterligare 30 mm per sida fram och 20 mm bak. Jag missade det först, förmodligen för att han byggde på de ursprungliga linjerna i Skyline snarare än att störa dem. Men sedan kunde jag inte ta bort skärmarnas arbete och jag älskar det Jun-san har gjort.

Toby_Thyer_Photographer-32

Tanken bakom breddningen kom naturligt. När Jun-san hade mejslat bort vid Skyline fann han att bilden som kom fram var den av en grupp A-maskin för vägen. Om det finns ett sätt att göra en produktionsbil mer racerbilslik, är det att lägga till lite extra visuell aggression, och den anpassade breddningen gör verkligen det.

Toby_Thyer_Photographer-52

Jun-san kan ha tagit korten lite för långt igenom, eftersom han dök upp till fotograferingen med 300/680R18 Hankook Ventus F200 slicks lindade runt sina 18×11-tums +18 RAYS Volk Racing TE37SL. Ja, fulla slicks. På gatan.

Toby_Thyer_Photographer-6

Denna köttiga hjul- och däckkombination tillsammans med en funktionell körhöjd ger bilen en fyrkantig hållning som måste se ut skrämmande i backspegeln på en kei bil.

Toby_Thyer_Photographer-60
Toby_Thyer_Photographer-62

Interiören är enkel, avskalad och väldigt motorsportliknande, med bara en skvätt förfining från det som återstår av fabriksinredningen. Det finns en full rullbur, Bride-säten (en omlott Gardis III för Jun-san) med TAKATA Racing-selar, en OMP-ratt med snabbutlösningsförlängningsnav och Stack-mätare.

Toby_Thyer_Photographer-65

Höjdpunkten för mig måste vara MoTeC M600-motorstyrningssystemlådan monterad på transmissionstunneln, trådledning som ansluter den till motorn som ryggmärgen hos ett odjur med reptilhjärnor. Det är Godzilla trots allt.

Se även  Lewis Hamilton hyllar en R34 Nissan Skyline GT-R i Japan
Toby_Thyer_Photographer-50

Detta leder oss till motorrummet, där nu den heliga graalen av RB26-motorblock finns – den förstärkta N1, som föddes för grupp A-racing. Men det är inte allt.

Toby_Thyer_Photographer-46

Jun-sans N1-blockbaserade motor byggdes av Jing Techno, där vi hittar ännu en grupp A-koppling. Hitoshi Maeda, Jing Technos grundare och VD, arbetade som grupp A-mekaniker under toppen av R32-racingutvecklingen. Vem passar bättre än att Jun-san har monterat det långa blocket till sin bil. Inte med några gamla delar dock.

Toby_Thyer_Photographer-51

Ovanpå ett HKS 2,8L stroker-kit – som inkluderar smidda kolvar, smidda stänger och en smidd vevaxel – har Jun-sans RB26 Reinik höglyft, 272-graders grupp A-kamaxlar, Reinik-förstärkta ventilfjädrar och hållare, och en Reinik Group A oljepump, plus andra N1-specifika godsaker. Reinik, nu känd som Reimax, var avgörande i utvecklingen av BNR32:s grupp A-motor för Nissan, och har även byggt specialmotorer för Nismo.

Toby_Thyer_Photographer-47
Toby_Thyer_Photographer-45

Den verkliga kraftskapande delen av ekvationen är dock den Garrett-baserade HKS T04Z kullagrade turboladdaren. Med alla stödjande mods du kan förvänta dig, inklusive en enorm frontmonterad intercooler, högflödesinjektorer och ett anpassat 90 mm pie-cut titan avgaser (vilket låter fantastiskt), säger Jun-san att motorn utvecklar 655 hk.

Toby_Thyer_Photographer-13

Det är ganska mycket kraft för gatan, men Skyline verkade helt nöjd med att slingra sig fram under fotograferingen. Jag kunde inte låta bli att ana att det bara var munkavle för Jun-san att dumpa ATS dubbelplattskopplingen och släppa igenom Nagao Techno Full Cross-växellådan. Säkert skulle det ha hängt fint med de där slicksna i alla fyra hörnen.

Toby_Thyer_Photographer-4

Att stoppa GT-R från hög hastighet skulle heller inte vara några problem, tack vare Brembo F50 frambromsar och en Lotus Brembo-uppsättning bak.

Se även  Mindre är ibland mer: En enkel BMW 2002
Toby_Thyer_Photographer-25

Trots att R32:or är min favorit av alla Skyline GT-R-varianter, fotar jag inte tillräckligt mycket av dem. Men jag ser mycket ute och omkring på gatan och vid evenemang, och i mina ögon är Jun-san den bästa hittills.

Toby Thyer
Instagram _tobinsta_
tobythyer.co.uk

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button