Reviews

Begagnad Volkswagen ID.3 (Mk1, 2020-datum) recension

Dom

Det finns mycket att gilla med ID.3, men om du förväntar dig poleringen av en Golf kommer du att bli besviken. Det råder ingen brist på inlägg inom ägarforum som uttrycker hur vanlig kabinen känns, medan inköpskostnaderna är ganska höga och tidiga bilar led av en mängd mjukvarurelaterade fel. Dessa problem verkar ha lösts nu, tack vare en rad kostnadsfria uppdateringar via luften, som löste problem med förarassistanssystem, infotainment och – i vissa fall – grundläggande funktioner, som belysning och låsning. Bytet från ICE till EV är inget annat än seismisk och till viss del är ID.3-ägare tidiga användare. Som sådan kommer ID.3 sannolikt att kännas lite föråldrad inom några år, men just nu är det en av de bäst använda elbilarna.

Översätt ”Volkswagen” till engelska och du får ”folkets bil”, vilket är vad märkets första produkt strävade efter att vara. The Beetle syftade till att sätta Tyskland på hjul, och även om historien är mer invecklad än så, kan du inte argumentera med mer än 21 miljoner försäljningar under nästan sex decennier.

Långt innan den luftkylda skalbaggen yxades hade Golfen blivit VW:s folkbil; sedan lanseringen 1974 har denna semi-premium halvkombi blivit standardvalet för många familjer runt om i världen.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Långtidstester
Vägprover

Men tiden står aldrig stilla, och med biltillverkarna som bytte sin produktion till elbilar var VW angelägen om att ligga i spetsen – att producera en elbil för massorna. ID.3 blev resultatet, och det är redan en vanlig syn på begagnatmarknaden.

Historia

ID.3 nådde brittiska utställningslokaler i oktober 2020. Det fanns sex trimnivåer tillgängliga (Life, Style, Business, Family, Tech och Max) alla med ett 58kWh batteri och en 201bhp motor som i kombination bildade Pro Performance-specifikationen. Toppen av räckvidden var 77kWh Pro S-specifikationen, också med en 201bhp motor och endast tillgänglig med Tour-trim.

Från februari 2021 var ID.3 Life Pro den nya instegsmodellen, med ett 58kWh batteri och en 143bhp motor. Bara två månader senare kom en ny utgångspunkt: 148bhp ID.3 Pro Performance, med ett 45kWh-batteri och erbjuds i City och Style.

En uppgraderad ID.3 har precis börjat säljas, med en interiör av högre kvalitet, extra förarassistanssystem och en fräsch näsa. Batteriet på 45 kWh har tagits bort och det finns nya tillvalspaket också.

Vilken ska jag köpa?

Det självklara svaret skulle vara att satsa på det största batteriet för den längsta räckvidden, men såvida du inte gör många långa resor borde 58kWh-utgåvan vara gott. Detta kommer att kosta dig mindre, plus att du inte behöver köpa den toppklassiga Tour-klädseln. Instegsnivån ID.3 Life kommer med 18-tums stålhjul, LED-huvud- och bakljus, en DAB-radio, klimatkontroll, adaptiv farthållare, plus parkeringssensorer fram och bak.

Style spec lägger till 18-tums lättmetallfälgar, medan familjen inte har någon extra standardsats, men den kommer med olika tillvalspaket från Style. ID.3 Max har justerbart svankstöd och en massagefunktion för framsätena, medan range-topping Tour har 19-tumshjul och möjlighet till två baksäten istället för tre.

Alternativ till Volkswagen ID.3

Tesla Model 3 är en imponerande allroundbil, medan Nissan Leaf är ett självklart alternativ, men ligger långt efter ID.3.

MG5 kombi är en tuffare motståndare för Volkswagen, tack vare dess skarpa prissättning, piggare prestanda och bättre praktiska egenskaper. Det kinesiska företaget erbjuder också ZS EV, en kompakt elektrisk SUV, som är prisvärd men osofistikerad inuti.

Mer imponerande (och dyrare) är Hyundai Ioniq 5 och Kona EV, plus Renault Megane E-Tech och Kia Niro EV; den sistnämnda är vår systertitel Carbuyer’s current Car of the Year. Cupra Born är nära besläktad med ID.3 och kan vara bättre prissatt, medan Peugeot e-2008 är prisvärt och dess kusin Vauxhall Mokka-e är generöst utrustad. Kolla även in Citroen e-C4, som är billig att köra och bekväm.

Vad ska man leta efter

Först

Före den vanliga serieproduktionen ID.3 kom den första upplagan. Denna modell med begränsad körning hade 19-tumshjul, en bodykit och insynsskyddsglas.

Räckvidd

de officiella räckviddssiffrorna är optimistiska; de flesta ägare ser cirka 10 procent mindre. Vid förhållanden under noll kan räckvidden minskas med så mycket som en tredjedel.

Larm

Larmet kan gå av utan uppenbar anledning, men programuppdateringar verkar stoppa detta. Stöveln som inte låser ordentligt är en annan orsak till problemet.

Ljus

Det kan bildas kondens i strålkastarna. Detta påverkar strålmönstret och försvinner långsamt, eftersom LED-lampor inte blir varma. Byte är den enda lösningen.

Laddningskostnader

Elbilar är kända för sina låga driftskostnader, men du måste fastställa var du ska ladda och när. Offentliga laddare kan kosta runt 20 gånger så mycket per kWh som att fylla på hemma med en övernattstaxa.

Interiör

Med pekkänsliga knappar och digitala skärmar är ID.3:ans kabin väldigt modern och efter tidiga problem verkar den nu fungera ganska bra. Se till att alla potentiella köp kör den senaste programvaran för att vara så felfri som möjligt.

Kvaliteten på plasten som används inuti är en besvikelse och är ett av de största klagomålen på ägarnas forum. Men de ansiktslyftade bilarna bör erbjuda en betydande förbättring och kommer att ha mer mjuk plast i hela kabinen.

VW:s elektriska drivlina har frigjort kabinutrymme, så att det finns plats för fyra vuxna (eller till och med fem, om de inte är för stora). Bagageutrymmet är också bra, 380 liter, eller 1 267 liter med nedfällda baksäten.

Priser

Vi hittade nästan 600 ID.3 till salu, så det finns massor av val – om du inte vill ha en Pro S, det vill säga; vi hittade bara sex av dessa.

Besök vår systersajt Buyacar för att få ett bra erbjudande på en begagnad Volkswagen ID.3, eller för att kolla priser på en specifik modell, gå till vår värderingsverktyg.

Driftskostnader

ID.3 borde behöva betydligt mindre underhåll än en likvärdig bensin- eller dieselkombi, eftersom bromsdelar inte behöver bytas lika ofta som med förbränningsmotorfordon, och det finns inte de olika vätskorna och filtren att byta ut. , antingen.

Så även om kostnaderna för rutinunderhåll kan se ganska lika ut som för en traditionellt driven liten familjekombi vid första anblicken, betyder ett tvåårsschema utan körsträcka att dina driftskostnader bör vara lägre än för en jämförbar bensin- eller dieseldriven modell, speciellt om du tillryggalägger många mil varje år.

Tills en ID.3 är tre år gammal kostar en standardtjänst cirka 220 pund, men detta sjunker sedan till 195 pund, inklusive ett färskt pollenfilter. Du kommer också att behöva betala cirka £60 vartannat år för att bromsvätskan ska bytas ut. ID.3 kommer med en garanti på tre år/60 000 mil, men batteripaketet är garanterat i åtta år eller 100 000 mil.

minns

ID.3 har varit föremål för bara två återkallanden hittills. Den första gavs ut i november 2021 och påverkade även några ID.4:or byggda mellan mitten av mars och början av april 2021. Dessa bilar lämnade fabriken med en buske som saknades i styrsystemet, och den enda lösningen var att byta ut styrstället helt och hållet .

En andra kampanj kom i mars 2023 och den involverade ett litet antal ID.3 som tillverkades mellan april 2021 och december 2022. Dessa var försedda med främre passagerarkrockkuddar som inte var ordentligt säkrade. Den initiala lösningen var att stänga av krockkuddarna tills det hade fastställts om det var något fel eller inte. Om det uppstod ett problem var åtgärden att montera krockkudden korrekt, så att den skulle fungera som den ska vid en eventuell kollision.

Driver Power ägaren nöjd

Överraskande nog har ID.3 ännu inte dykt upp i en Driver Power-nybilsundersökning, och det var inte heller i förra årets begagnade bilundersökning. Det finns inga ägarrecensioner på carbuyer.co.uk, men Volkswagen kom på 14:e plats av 29 märken i 2022 års undersökning av begagnade bilar och på 18:e plats av 29 i 2022 års märkesundersökning. När man tittar på det sistnämnda var det dålig infotainment som var huvudproblemet, men ägarna gillade den övergripande kvaliteten och låga driftskostnader.

Vill du sälja din nuvarande bil snabbt och till ett bra pris? Vi har samarbetat med Motorway för att ge dig det bästa erbjudandet från dess nätverk av brittiska återförsäljare…

Se även  Peugeot 308 Hybrid Allure Premium: långtidstestgranskning

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button