Reviews

Begagnad SsangYong Turismo (2013-2019) recension

Dom

SsangYong Turismo satt i ett marknadssegment som minskade även när det lanserades. Det sålde inte i stort antal, och även med MPV-standarder var det inte det mest inspirerande alternativet. Men medan Turismo var utklassad på många sätt, om du vill ha tunnland utrymme och du har en snäv budget, finns det inte så mycket som kan jämföras, särskilt om du vill ha något med fyrhjulsdrift. Observera att även om Turismo-priserna kan vara spektakulärt låga, tenderar driftkostnaderna att vara höga, tack vare de törstiga dieselmotorerna, vilket innebär stora VED-avgifter för bilar registrerade före april 2017. Underhållskostnaderna kan också vara höga, men om du inte gör det täcker en enorm körsträcka, Turismo kan vara precis grejen.

SsangYong har haft något av en berg-och-dalbana, med sin närvaro i Storbritannien som har kommit och gått genom åren, tack vare olika ekonomiska omständigheter.

Det är ett märke som flyger under radarn för många bilköpare, trots att de har varit närvarande i Storbritannien sedan mitten av nittiotalet. Tyvärr för SsangYong är den kanske mest känd för sin Rodius, en generöst tilltagen MPV som kom 2005 och som alltid tycks vara en post i listorna över sämsta bilar som sprider sig på nätet.

Fler recensioner

Djupgående recensioner
Vägprover

Men medan Rodius var ganska ful, gav den bekväm familjetransport för relativt lite pengar. SsangYong blev stulen av kritik mot Rodius och gjorde om den och döpte om den till Turismo 2013. Så hur fungerar den som ett begagnat köp?

Historia

Turismo började säljas i Storbritannien i augusti 2013, prissatt från £17 995 och med endast en 2,0-liters turbodieselmotor på 153 hk. I november 2015 ökade kraftverkets slagvolym till 2,2 liter, och i processen ökades dess effekt till 175 hk.

Samtidigt förbättrades ekonomin, minskade CO2-utsläppen och från och med denna tidpunkt uppfyllde Turismo även Euro 6-avgasreglerna. Trimnivåerna ändrades också från S, ES och EX till SE, EX och ELX.

Den slutliga versionen av Turismo nådde utställningslokalerna i juli 2018. Det var en ansiktslyftad bil med en ny nos som inkorporerade LED-varselljus för ett modernare utseende. Men inom bara ett år hade Turismo tagits ur försäljning.

Vilken ska jag köpa?

2,2-litersmotorn är mer muskulös än 2,0-litersmotorn, och denna senare motor uppfyller även renluftszoner, så det är den vi skulle välja. Den automatiska växellådan tär på kraften (och ökar bränsleförbrukningen), men den gör SsangYong mer avkopplande att köra.

Instegsnivån Turismo SE är hyfsat välutrustad, men den kom på 16-tums stålfälgar (även om en mycket välkommen reserv i full storlek ingick). Klimatkontroll med dubbla zoner monterades också (delad fram till bak), tillsammans med Bluetooth, elektriska ytterbackspeglar, en multifunktionsratt och nyckelfritt insteg. EX lade till läderklädsel, uppvärmda framsäten, insynsskyddsglas, bakre parkeringssensorer och farthållare (endast bilmodeller), tillsammans med 16-tums legeringar. ELX-trim i toppklass kom med automatiska strålkastare och torkare, plus 17-tums legeringar.

Alternativ till SsangYong Turismo

Flera MPV:er är i teorin mot Turismo, men i verkligheten är SsangYong i klass med en. Alternativen är antingen betydligt mindre (tänk Volkswagen Sharan, Ford Galaxy, SEAT Alhambra, Citroen Grand C4 Picasso/SpaceTourer) eller så är de lika stora men mycket dyrare (VW Caravelle, Mercedes V-klass).

Till och med Peugeot Traveller och dess motsvarigheter till Citroen SpaceTourer, Toyota Proace Verso och Vauxhall Vivaro Life är mycket dyrare, eftersom de är nyare.

Hyundai i800 är också enorm, billig och osofistikerad (den kom långt tillbaka 2008). Men med priser som börjar på £6 000 och möjligheten att bära åtta personer med bagage kan det vara ett bra alternativ.

Vad ska man leta efter

Bogsering

En Turismo med 2,0-liters dieselmotor kan dra upp till 2 500 kg, medan 2,2-litersbilen är begränsad till 2 000 kg.

Växellådor

De flesta Turismos till salu är automatiska, och de kostar från £8 000 för en 2,0-liters bil, eller £10 000 för en 2,2. En tredje är fyrhjulsdrivna.

Säkerhet

Tyvärr för familjebilsköpare har Euro NCAP aldrig krocktestat SsangYong, så dess meriter är obevisade.

Mått

Att parkera en Turismo kan vara en utmaning. Den är längre än en Range Rover, 5 130 mm, medan den är 1 850 mm hög och 1 915 mm bred.

Pålitlighet

Den har inte cacheten som en Range Rover av liknande storlek, men Turismo borde inte heller ha den bilens benägenhet för problem, med ett gediget rykte.

Interiör

Problemet med de flesta MPV är att du måste välja mellan att bära människor och bagage. Det är dock inte fallet med Turismo, eftersom dess interiör är inget annat än kavernös.

Även om alla sju sätena används kan bagageutrymmet rymma 875 liter; tappa alla sätena och detta stiger till enorma 3 146 liter. Ännu bättre, dessa sju personer kan vara vuxna, tack vare gott om huvud- och benutrymme för alla sju sätena. Nackdelen är den so-so passformen och finishen, som inte kan konkurrera med mer mainstream-rivaler.

Priser

De flesta Turismos till salu har 2,2-litersmotorn, medan den populäraste trimmen är EX, som står för tre av fem Turismos till salu. ELX är den näst mest populära, med en av fem bilar till försäljning som kommer i denna spec.

Besök vår systersida Buyacar för att få ett bra erbjudande på en begagnad SsangYong Turismo, eller för att kolla priser på en specifik modell, gå till vår värderingsverktyg.

Driftskostnader

Alla Turismos behöver servas var 12:e månad eller 12 500 mil, oavsett om 2,0- eller 2,2-litersmotorn är monterad. SsangYong kommer att uppfylla din garanti så länge du inte går över 1 000 miles eller en månad. Skyddet löper i fem år, utan körsträcka.

Varje kontroll prissätts individuellt, så schemat följer inte en typisk Mindre, Intermediate och Major cykel. Priserna är ganska höga, eftersom de i allmänhet är inställda på runt £340-£565, med £450 i genomsnitt.

Åtminstone dessa kostnader inkluderar färsk bromsvätska vartannat år och byte av kylvätska vart femte år eller 100 000 miles. Fyrhjulsdrivna modeller behöver också färsk olja i differentialen vart tredje år och växellådan vart fjärde år, för cirka 150 pund varje gång.

Och eftersom motorerna är kedjedrivna finns det ingen kamrem att byta ut, vilket håller nere underhållskostnaderna en aning.

minns

SsangYong har återkallat Turismo två gånger hittills. Första gången var i januari 2017, då 250 ägare av bilar tillverkade mellan mars och november 2014 fick besked om att de främre stötdämparna kunde gå sönder. Problemet centrerades på felaktiga fjädringsbussningar som kunde slitas, vilket ledde till att hjulet eller däcket skavde på hjulhuset. Lösningen blev att byta ut stötdämparna, komplett med bussningarna.

Den andra åtgärden utfärdades i september 2017, återigen på grund av fel på framfjädringen. Den här gången var det 94 Turismos drabbade, som alla tillverkades mellan mars 2014 och januari 2015, och de lämnade fabriken med undermåliga kulleder. Dessa kunde så småningom misslyckas helt och hållet, så SsangYong-återförsäljare blev tillsagda att byta ut lederna för att rätta till saker och ting.

Driver Power ägaren nöjd

Eftersom SsangYong-försäljningen knappt registreras i Storbritannien (1 525 försäljningar 2021 är bara 0,1 procent av marknaden), är den inte tillräckligt stor för att komma in i våra Driver Power-undersökningar. Men även om det inte har dykt upp i vårt varumärkesdiagram, har ett stort antal ägare lämnat recensioner på CarBuyers webbplats. Poängen är i genomsnitt imponerande 4,5 stjärnor av fem, och företagets bilar pekas ut för deras utmärkta värde och funktionalitet.

Vill du sälja din nuvarande bil snabbt och till ett bra pris? Vi har samarbetat med Motorway för att ge dig det bästa erbjudandet från dess nätverk av brittiska återförsäljare…

Se även  Ny Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 2023 ansiktslyftning recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button