Reviews

Begagnad MINI Coupe och Roadster (Mk1, 2011-2015) recension

Dom

Medan MINI har hållit fast vid ungefär samma modellutbud under en stor del av de senaste 15 åren eller så, var Coupé och Roadster relativt kortlivade modeller som inte återbesöktes. Riktade till körentusiaster lägger båda bilarna betoning på prestanda och hantering framför det praktiska, även om mycket av det som gjorde Mk2 MINI också så önskvärt här.

Du får samma kraftfulla motorer, samma utmärkta byggkvalitet och samma fräcka design, med den senare uppskruvad till max för ännu större önskvärdhet. Och eftersom det är tvåsitsiga är bagageutrymmet och kupéutrymmet mer än du kanske tror. Så det finns gott om överklagande, men en längre provkörning är nyckeln innan du köper.

Det är rättvist att säga att BMW:s återupplivande av MINI-märket (innan det ens var död, strängt taget), var ett inspirerat drag. Från den dag då den första luckan började säljas 2001 slog BMW:s undermärke köparnas fantasi.

MINI var en sådan framgång för BMW att den bestämde sig för att dra nytta av denna entusiasm genom att utöka utbudet avsevärt, med modeller som Clubman och Countryman. De överlevde, tillsammans med Hatch och Cabriolet, men två som inte gjorde det byggdes endast under en relativt kort period: MINI Mk2-baserade Coupé och Roadster.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Långtidstester
Vägprover
Begagnade bilprov

Roadster och Coupé, som är avsedda att vara tvåsitsiga sportutgåvor, sätter nöje före den ultimata praktiska, och med stor effekt.

Historia

MINI Coupé började säljas i Storbritannien i oktober 2011, med Roadster efter sex månader senare. Fyra varianter fanns tillgängliga från början, och det skedde ingen utveckling av de två serierna innan de togs ur produktion 2015.

Instegsversionen var 122bhp Cooper, till £16,640 för Coupé och £18,020 för Roadster. Nästa var 184bhp Cooper S (£19,775 och £20,905), medan i toppen av sortimentet var 211bhp John Cooper Works (£23,795 eller £24,860).

Alla dessa modeller drevs av en 1 598 cc bensinmotor, men dieselfans kunde köpa en Cooper SD (20 510 £ eller 21 630 £), med en 2,0-liters motor på 143 hk. Varje derivat kom med en sexväxlad manuell växellåda och en sexväxlad auto var tillval; det senare har en betydande inverkan på bränsleekonomin och därmed CO2-utsläppen.

Vilken ska jag köpa?

Den turboladdade Cooper S har den bästa balansen mellan användbarhet, kostnader och prestanda, medan icke-turbo Cooper känns matt. John Cooper Works är förarfokuserad och du kan tycka att det är hårt arbete varje dag, tack vare dess mycket fasta fjädring. Cooper SD-bilar har en fantastisk (men inte ULEZ-kompatibel) motor. Den manuella och automatiska växellådan är utmärkta, men den senare är extremt ovanlig och det ökar VED-kostnaderna.

Alla Coupés och Roadsters kom med luftkonditionering, en DAB-radio, parkeringssensorer bak, en multifunktionsratt och fjärrstyrt centrallås som standard. Cooper S och SD lade till farthållare och sportstolar, medan John Cooper Works i toppklass hade uppgraderade bromsar och avgassystem, en bodykit och skräddarsydda golvmattor.

Alternativ till MINI Coupe och Roadster

Om du vill ha en bil med fast tak kan den framhjulsdrivna Peugeot RCZ passa, med sin tilltalande design, utmärkta användbarhet och skarpa priser, som börjar på bara 3 000 pund. Den bakhjulsdrivna Nissan 370Z är mer av en entusiastmaskin. Med sin muskulösa V6-motor; den är snabb och rolig att köra, men törstig och har ont om förfining.

Behöver du sälja din bil?

Hitta ditt bästa erbjudande från över 5 000+ återförsäljare. Det är så enkelt.

Audi TT kommer i coupé- eller roadster-form och är fantastisk att köra och vackert byggd, medan Toyota GT86 med fast tak och dess Subaru BRZ-kusin också är mycket roliga. Om du behöver mer praktisk, titta på Volkswagen Scirocco, som är riklig och kommer med några fantastiska motorer. Om du inte kan välja mellan en coupé eller en roadster, är Mazda MX-5 RF, Mercedes SLK och BMW Z4 Mk2 alla coupé-cabriolets och erbjuder det bästa av två världar.

Vad ska man leta efter?

Tak

Varje UK Roadster har ett elektriskt tak med ett låsande handtag. En vindavvisare var valfri på alla Roadsters, men är väl värd att ha.

Huva

Till skillnad från MINI Cabriolet, med sitt flerskiktstak och suveräna förfining, får Roadster en bullrigare enskiktsvara.

Däck

De valfria run-flat-däcken körspår och gör körningen märkbart styv, vilket är anledningen till att många ägare föredrar att montera standarddäck istället.

El

Elektriska problem beror ofta på vattensjuka sensorer eller elektronik. Förarens fotutrymme fylls med vatten om luftkonditioneringsröret blockerar.

Interiör

Genom att avstå från baksätena finns det gott om plats för två personer i både MINI Coupé och Roadster, samtidigt som bagageutrymmet också rymmer mer än man kan förvänta sig: 270 liter i Coupé och 240 liter i Roadster.

Båda bilarna kommer med skidlucka så att du kan bära längre last. Resten av interiören är typisk MINI, så den är välgjord med ett designtungt streck. Men vid det här laget kan den fasta fjädringen mycket väl innebära att det finns några gnisslande och knarrande bevis, särskilt på bilar med hög körsträcka.

Priser

Vi hittade nästan 300 MINI Coupés och Roadsters till salu, med lite fler av de förstnämnda tillgängliga. Du kan köpa en Coupé för bara £4 000, vilket ger en tidig Cooper med 80 000 miles på klockan; en motsvarande Roadster kostar 1 000 £ mer.

För att kontrollera priser på en specifik modell gå över till vår värderingsverktyg.

Driftskostnader

MINI Coupés och Roadsters har variabel service, med upp till två år eller 16 000-20 000 mil mellan kontrollerna. De växlar mellan mindre och större (inspektion 1 och inspektion 2 i mini-termer), som kostar £133 respektive £263.

Besiktning 1 är ett olje- och filterbyte, medan inspektion 2 även innehåller ett nytt luftfilter och antingen en uppsättning tändstift för bensindrivna bilar, eller ett bränslefilter om det är en diesel. Färsk bromsvätska krävs vartannat år (för £42), medan luftkonditioneringen kontrolleras vid varje service.

Alla motorer är kedjedrivna, så det finns ingen kamrem att byta ut. TLC all-inclusive servicepaket kan överföras mellan ägare i upp till 10 år efter att bilen registrerades.

minns

BMW:s nylansering av märket MINI fick något av en skakig start, med inte mindre än fem återkallelser på lite mer än ett år. Lyckligtvis ordnade det sig ganska snabbt, och när Coupé och Roadster kom fram tycks kvalitetskontrollen ha varit tillbaka till BMW:s vanliga standarder.

Som ett resultat återkallades Coupé och Roadster vid bara ett tillfälle, i mars 2019, med kampanjen som även inkluderade BMW X5, X6, 5-serien, 6-serien, 7-serien, plus MINI Hatch, Clubman, Cabriolet och Countryman. Totalt berördes 5 866 bilar, alla byggda i februari och mars 2011.

Problemet var centrerat på motorns extra vattenpump, kretskortet för vilket kunde kortsluta, vilket potentiellt leder till en brand. Lösningen blev att montera en ny extra vattenpump.

Driver Power ägaren nöjd

THE Coupé och Roadster kom aldrig in i våra Driver Power-undersökningar, eftersom de inte sålde i tillräckligt stort antal. Men alla andra typer av MINI har dykt upp, inklusive Hatch, Cabriolet, Countryman och Clubman.

MINI Mk2 som kom efter Coupé och Roadster kom på 141:a plats i 2013 års Driver Power nybilsundersökning och försvann sedan. Både Coupé och Roadster får höga betyg i carbuyer.co.uk ägarrecensioner.

Se även  2024 Porsche 718 Cayman och Boxster nästan $5 000 dyrare

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button