Reviews

Begagnad Lexus UX (Mk1, 2018-datum) recension

Dom

Kompakta stadsjeepar är otroligt populära i Storbritannien, och det är ett segment som ifrågasätts hårt av alla premiummärken. Som ett resultat har du massor av val, och eftersom Lexus inte är den mest uppenbara utmanaren är det lätt att leta någon annanstans när du köper. Men vi skulle säga att denna smarta crossover är väl värd en närmare titt, så länge som din huvudprioritet inte är mycket utrymme för människor eller bagage. Om du köper en UX är det värt att fastställa den exakta specifikationen, eftersom Lexus erbjöd många tillvalspaket som medförde massor av extra kit, men detta kan variera beroende på utrustningsnivån. Tänk också på att din körstil och typen av resor du make kommer att ha stor betydelse för den bränsleekonomi du kan uppnå och därmed driftskostnaderna.

När Toyota 1989 lanserade sin lyxiga Lexus-avläggare låg fokus på förstklassiga sedaner. Men sju år efter att det nya märket kom, introducerade det sin första SUV, LX, som var starkt baserad på den samtida Toyota Land Cruiser.

Två år senare lanserade Lexus sin egen crossover, RX 300. Sedan dess har den tillhandahållit ett urval av SUV:ar som är unika för märket, även om deras oljiga bitar vanligtvis delas med olika Toyota-modeller.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Långtidstester
Vägprover

Trots den enorma populariteten för stadsjeepar, har erbjudandet av flera av dem inte ökat Lexus försäljning så mycket som du kan förvänta dig, med tanke på märkets rykte om högkvalitativa produkter och enastående kundservice. Trots detta finns det förvånansvärt gott om Lexus minsta SUV, UX, på begagnatmarknaden, och det är en sympatisk bil också.

Historia

UX började säljas i Storbritannien i oktober 2018, till ett pris från £29 900. Endast tillgänglig i UX 250h-form med en 2,0-liters bensinmotor uppbackad med ”självladdande” hybridteknik, köpare kunde välja mellan fram- eller fyrhjulsdrift. Bilen fanns bara som automat och det fanns tre trimnivåer att välja på: UX, F Sport och Takumi.

I slutet av 2020 hade en Premium Sport-klass anslutit sig till sortimentet. Detta innehöll Premium Pack som standard, med extra kit som navigation och olika förarassistanssystem. Från mars 2021 var Lexus första elbil, UX 300e, tillgänglig. Den kom i en icke namngiven trimnivå, men köpare kunde betala extra för Premium Plus- och Takumi-paket. En F Sport Design-trim lades till för UX 250h-köpare i juli 2022.

Vilken ska jag köpa?

UX 300e är önskvärt, men du betalar en rejäl premie för en över motsvarande UX 250h. Bara du kan avgöra om det är ett pris värt att betala. UX på ingångsnivå kommer med navigering, klimatkontroll med dubbla zoner och 17-tums lättmetallfälgar.

F Sport lägger till 18-tumsfälgar, sportframsäten, sekretesglas, uppvärmda och elektriskt justerbara framsäten och en uppvärmd ratt. Takumi har ventilerade framsäten, läderklädsel, en Mark Levinson 13-högtalare premium hi-fi, 10-tumsskärm och en 360-graders kamera. Den har även head-up display, taklucka, döda vinkeln och bakre korstrafikalarm med bromsfunktion.

De två sista funktionerna ingår också i Premium Sport Edition, tillsammans med 18-tumshjul, navigation och säten trimmade i ”Tahara”-simulerat läder.

Alternativ till Lexus UX

De mest uppenbara alternativen är Mercedes GLA, Audi Q2/Q3 och BMW X1 och X2. De är alla dyra att köpa, men har banbrytande teknik, är välgjorda och är bra att köra. Andra kompakta premium-SUV:ar inkluderar Jaguar E-Pace och Range Rover Evoque, som båda kommer i plug-in-hybridform. Mazda CX-5 är en knäckande allroundbil som är fantastisk att köra och ser distinkt ut, medan DS 7 är ett spännande vänsterfältsalternativ, men det är dyrt.

Om du vill ha något elektriskt är Mazda MX-30 tilltalande, men erbjuder begränsad räckvidd, medan Volvo XC40 Recharge är imponerande men dyr. En bättre allroundmaskin är Hyundai Kona Electric. Om du är frestad av en Lexus UX men inte riktigt kan sträcka dig till en, är Toyota C-HR ett billigare alternativ.

Vad ska man leta efter

Räckvidd

Till en början hade UX 300e ett batteri på 54,3 kWh för en räckvidd på 186 mil. Från november 2022 ökade ett batteri på 72,8 kWh det till 480 miles mellan laddningarna.

Bogsering

UX 250h kan dra upp till 750 kg, oavsett om bilen har fram- eller fyrhjulsdrift. UX 300e är inte klassad för bogsering alls.

Beskatta

Punktskatt på fordon kan vara kostsamt eftersom de flesta användaranvändare överskrider tröskeln på £40 000, vilket innebär en årlig skattesedel på £510 under de första fem åren.

Däck

UX kommer med run-flat-däck och varken ett reservhjul eller ett ”mobility kit”. Du kan montera vanliga däck och spara utrymme under bagagerumsgolvet.

Pålitlighet

UX har tre års eller 60 000 miles av garantitäckning, medan det finns åtta år eller 100 000 miles för UX 300es batteripaket, inte för att ägarna förväntar sig att behöva skyddet. Med enastående tillförlitlighet kan ägare gnälla över höga servicekostnader istället.

Interiör

Det går inte att ta miste på att detta är en premiumbil, tack vare att kabinen är klädd i förstklassiga material. Instrumentpanelen är också mycket upptagen, med massor av switchar och utläsningar, och det tar lite tid att vänja sig vid. Det är intuitivt nog, även om infotainmentsystemet inte är lika bra som det som erbjuds i några av UX:s premiumrivaler.

Framsäteskomforten och utrymmet är utmärkt, men bakdelen kan kännas trång för längre passagerare, tack vare den låga taklinjen. Bagageutrymmet är bara 320 liter (1 231 med sätena nedfällda), eller 281 liter (1 194) i 4WD-form; UX 300e har 367 liter.

Priser

Det finns ungefär sex gånger så många UX 250h-bilar till salu, som det finns renelektriska UX 300e-versioner, medan F Sport är den populäraste utrustningsnivån.

Besök vår systersajt Buyacar för att få ett bra erbjudande på en begagnad Lexus UX, eller för att kolla priser på en specifik modell, gå till vår värderingsverktyg.

Driftskostnader

UX 250h/UX 300e har ett underhållsintervall på 12 månader eller 10 000 miles, och för båda modellerna växlar tjänsterna mellan Intermediate och Full. Dessa kostar £285 respektive £505 för UX 250h, medan de kostar £160 och £315 för UX 300e.

För de flesta bilar sjunker underhållskostnaderna efter tre år, men för UX är det inte förrän det 10:e året eller 100 000 miles som priserna kommer ner till £228 och £404 för UX 250h, och £128/£252 för UX 300e. Dessa kostnader inkluderar färsk bromsvätska vartannat år, men eftersom UX 250h:s motor är kedjedriven finns det ingen kamrem att förnya, vilket hjälper till att minska kostnaderna lite.

minns

Lexus har återkallat UX två gånger hittills. Den i maj 2019 kom bara några månader efter att de första bilarna nådde de brittiska vägarna. Åtgärden berörde 1 201 exempel på UX och ES byggda mellan oktober 2018 och mars 2019. De lämnade fabriken utan att eCall-nödsamtalssystemet var aktiverat. Lösningen var att aktivera upplägget.

Den andra kampanjen gällde samma fel, men den här gången påverkades bara hybrid- och el-UX. Totalt återkallades 2 046 bilar, som alla byggdes mellan november 2020 och mars 2021. Den här gången berodde problemet på felaktig programvara, så det krävdes en uppdatering för att rätta till saker och ting.

För att se om ett potentiellt UX-köp har några utestående återkallelser, logga in på lexus.co.uk/owners/about-my-lexus/vehicle-recall och ange fordonets identifieringsnummer.

Driver Power ägaren nöjd

UX har inte dykt upp i Driver Power-undersökningar, men i 2022 års begagnade bilundersökning hade Lexus fyra modeller i topp 10. Detta inkluderade GS Mk4 på nummer ett, RX Mk3 på fjärde, CT på sjätte och RX Mk4 på sjuan. Lexus tog sig bara på 12:e plats av 29 i vår varumärkesundersökning 2022, med köpare besvikna över höga driftskostnader och matta multimediasystem, även om tillförlitligheten fortfarande är utmärkt.

Vill du sälja din nuvarande bil snabbt och till ett bra pris? Vi har samarbetat med Motorway för att ge dig det bästa erbjudandet från dess nätverk av brittiska återförsäljare…

Se även  Nya Vauxhall Grandland GSe 2023 recension

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button