Reviews

Begagnad Honda CR-V (Mk5, 2019-datum) recension

Dom

Det faktum att Honda kommer att döda CR-V Mk5 mycket snart borde inte avskräcka dig från att köpa en, som den senaste Driver Power-undersökningen bara visar alltför väl. Visserligen är CR-V inget fynd, men det är sant för vilken anständig bil som helst på andrahandsmarknaden just nu. Och det går inte att förneka att denna Honda crossover är en fin allroundbil som är lätt att leva med tack vare sin utmärkta tillförlitlighetsrekord, rymliga interiör och användarvänliga kabindesign. Men modellutbudet är inte så brett och CR-V är i ett mycket omtvistat segment, så även om vi inte skulle styra dig bort från Hondan, föreslår vi att du provar ett eller två alternativ för att se till att du köp rätt SUV för dina behov.

Det är nästan tre decennier sedan den ursprungliga Honda CR-V presenterades. Lanserades 1995, det var Hondas första interna SUV, och den var tillgänglig med en bagagerumsmonterad dusch, men endast med bensinmotor. Bilen visade sig vara enormt populär och Honda byggde vidare på denna framgång med en helt ny CR-V 2001, som var tillgänglig med dieselkraft för första gången.

När femte generationens CR-V kom 2018 var den tillgänglig med sju säten och en hybriddrivlina. Men i år kommer CR-V Mk5 att ersättas av en större modell, vilket lämnar en mindre ZR-V för att fylla utrymmet efter den utgående CR-V – en bil som fortfarande har mycket att erbjuda, trots sin ålder.

Historia

Den femte generationen av CR-V började säljas i Storbritannien i november 2018, med ett urval av fyra trimnivåer, men bara en motor: en turboladdad 1,5-liters bensinenhet med 170 hk. Denna var tillgänglig med ett val av fram- eller fyrhjulsdrift, med den senare växellådan som erbjuds med manuell eller automatisk växellåda; alla framhjulsdrivna bilar kom med manuell växellåda.

Inom tre månader hade sortimentet förstärkts genom tillägget av en 2,0-liters hybriddrivlina. Detta erbjöds endast med en automatisk växellåda, men återigen kunde köpare välja mellan fram- och fyrhjulsdrift. Från november 2020 kom CR-V endast i e:HEV-hybridform, och samtidigt omkalibrerades bilens fjädring för att förbättra körningen och köregenskaperna samtidigt som karossen stärktes.

Se även  2022 Rolls-Royce Cullinan recension | Tre saker jag lärde mig när jag körde en SUV på 429 400 dollar

Vilken ska jag köpa?

Hybriden är inte riktigt lika pigg som 1,5 Turbo, men den är potentiellt mer sparsam, beroende på din körstil; Om du stannar/börjar köra många gånger kommer det sannolikt att minska dina bränslekostnader. Sjusitsiga är extremt sällsynta, hybrider har en mager draggräns och tre fjärdedelar av CR-V har fyrhjulsdrift, vilket gör den något mindre ekonomisk än det framhjulsdrivna alternativet.

Instegs S har 17-tums legeringar (18s på hybriden), automatiska LED-strålkastare, klimatkontroll och adaptiv farthållare. SE-trim lägger till automatiska torkare, dubbelzons klimatkontroll, parkeringssensorer fram och bak plus en bakre kamera och navigering. SR har läderklädsel, uppvärmda framsäten och keyless go, medan EX har 19-tumshjul (18-tums på Hybrid), ett panoramaglastak, värme för ratten och baksätena, plus en eldriven baklucka.

Alternativ till Honda CR-V

Den enorma populariteten för medelstora stadsjeepar gör att de flesta biltillverkare erbjuder minst en. Några av CR-V:s uppenbara rivaler inkluderar Ford Kuga, Mazda CX-5, Kia Sportage och Hyundai Tucson, medan andra crossovers som vi tycker är lätta att rekommendera är Peugeot 3008, SEAT Ateca, Toyota RAV4 och Vauxhall Grandland.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Djupgående recensioner
Vägprover
Begagnade bilprov

Alla är från vanliga märken, så utbudet är stort, men om du vill ha något mer premium kan du överväga Lexus NX som endast är för hybrid eller den ultrasäkra Volvo XC60. Alfa Romeo Stelvio och MG HS är mindre självklara val än sådana som VW Tiguan, Nissan Qashqai, Renault Kadjar och Skoda Karoq. Tänk också på BMW X2/X3, Audi Q5 och Mercedes GLC. Du har inte ont om alternativ i det här segmentet.

Vad ska man leta efter

Reservhjul

Hybrid CR-Vs kan inte lagra en platsbesparande (såvida den inte är gömd i bagageutrymmet, vilket minskar bärkraften) så de har ett däckreparationssats.

Säten

Framhjulsdrivna, hybrid och vissa AWD CR-Vs hade fem säten, men 1,5-liters AWD-modellen fanns tillgänglig i sjusitsiga form – även om det är sällsynt.

Problem

Storbritannien-baserade CR-V-forum är väldigt tysta, men vissa amerikanska ägare rapporterar felaktig luftkonditionering och bensinutspädande motorolja på 1,5 Turbo-modeller.

Bogsering

Honda erbjöd två typer av fabriksmonterad dragkrok: en löstagbar enhet och en infällbar, men den senare kunde inte monteras på hybriden.

Vanliga fel

Ägare är generellt sett ett ganska nöjda gäng när det kommer till tillförlitlighet, men det är värt att hålla utkik efter interiörer som har sett hård användning – antingen av familjer eller utomhustyper och liknande. Men det är en Honda, så välskötta exempel finns i överflöd.

Interiör

Jämfört med tidigare CR-Vs har den här generationen tagit ett betydande steg uppåt när det gäller kabinkvalitet och design, med material av högre klass i allmänhet.

Komfortnivåerna är också höga, med utmärkta säten och gott om plats för fem; sjusitsiga är ganska trånga, men det är osannolikt att du hittar en.

Bagageutrymmet är utmärkt för 1,5 Turbo, på 561 liter (1 756 med fällda säten), men detta krymper till 497/1 697 liter i hybridutgåvan.

Priser

Vi hittade nästan 500 begagnade CR-V till salu, varav fyra femtedelar var hybridutgåvor; den andra femtedelen var 1,5-liters bensinmodeller.

Besök vår systersida Buyacar för att få ett bra erbjudande på en begagnad Honda CR-V, eller för att kolla priser på en specifik modell, gå till vår värderingsverktyg.

Driftskostnader

Alla CR-Vs behöver servas var 12:e månad eller 12 500 mil, oavsett om de drivs av 1,5-liters turbomotor eller 2,0-liters hybrid. Det finns ingen stor variation i underhållskostnader under de första tre åren, eftersom de tre första tjänsterna kostar £285, £355 sedan £335. När en CR-V har nått sin fjärde födelsedag, växlar serviceschemat mellan moll och major, och dessa är prissatta till £235 respektive £345.

Utöver detta måste bromsvätskan bytas vart tredje år till en kostnad av £92, medan kylvätskan måste bytas ut vart tionde år eller 125 000 miles; budget £130 för att detta ska göras. Om du köper en CR-V som har fyrhjulsdrift, måste du betala 110 pund för att få den bakre differentialvätskan förnyad vart åttonde år eller 75 000 miles. Alla CR-V-motorer är kedjedrivna, så det finns inga kamremmar att byta ut.

minns

Använd den officiella statliga återkallelsekontrollen online (gov.uk/check-vehicle-recall) och du kanske tror att femte generationens CR-V har varit föremål för flera nyligen återkallade. I själva verket har dock de flesta av de meddelanden som utfärdats sedan den här modellens ankomst varit inriktade på äldre CR-Vs, av vilka några gjordes så länge sedan som 2000.

I verkligheten, sedan slutet av 2018, har endast en återkallelse utfärdats som gäller denna CR-V, och som kom ut i augusti 2020. Meddelandet berörde några CR-Vs byggda före mars 2019, som var försedda med felaktiga bränslepumpar på produktionslinjen. Detta kan leda till att motorn svälts på bensin, vilket i sin tur kan leda till att motorn stängs av eller startar långsamt. Lösningen blev att montera en ny bränslepump.

Driver Power ägaren nöjd

CR-V Mk5 kom inte in i vår 2022 års undersökning av begagnade bilar (Mk4 gjorde det på 11:e plats), men den tog en imponerande sjunde plats i förra årets nya bilundersökning. De mest imponerande poängen inkluderar topp-fem finish för interiörkvalitet, säkerhetsfunktioner, motor och transmission, sikt runtom, benutrymme i baksätet och bromsar. Ägarna är inte så imponerade av de höga driftskostnaderna, eller vissa delar av instrumentbrädan och ställverksdesignen.

Vill du sälja din nuvarande bil snabbt och till ett bra pris? Vi har samarbetat med Motorway för att ge dig det bästa erbjudandet från dess nätverk av brittiska återförsäljare…

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button