Nyheter

Batterifast startar om Tesla Roadster-konceptet med 6 minuters laddning

Den brittiska startupen Nyobolt säger sig ha utvecklat kommersiellt gångbar batteriteknik som gör att elbilar kan laddas helt på mindre än 10 minuter.

Den här veckan har startupen satt den i fysisk form och avslöjat ett elektriskt sportbilskoncept som den hävdar kan återhämta hela sin räckvidd på 155 mil på bara 6 minuter. Det motsvarar 1 600 miles räckvidd per timme – mer än dubbelt så högt som de snabbast laddade modellerna som Lucid Air.

I ett pressmeddelande sa Nyobolt att dess batterier är ”kapabla till omedelbar användning och snabb uppskalning”, med produktion planerad att starta 2024. Startupen hävdar att den testat dem i mer än 2 000 cykler utan kapacitetsförlust – vilket ofta är hindret för nya mönster.

Nyobolt EV batteri

Som Biltips Congress har rapporterat tidigare, är Nyobolts teknologi förankrad i niobanodteknik, och arbetar särskilt med niobvolframoxidpartiklar.

Nyobolts grundare tror att snabbare laddning kommer att möjliggöra mindre, lättare batteripaket. För att demonstrera denna idé, samarbetade Nyobolt med designföretaget Callum om den engångselektriska sportbilen. Startupen hävdar att den väger ”närmare ett ton (2 200 pund) än två (4 400 pund)”, vilket gör den relativt lätt för en elbil. Det är delvis tack vare kolfiberkaross och ett litet 35-kWh batteripaket.

Den förpackningsstorleken är inte långt från original Tesla Roadster-paketet. Nyobolt EV designades också av Julian Thomson, som också designade Lotus Elise, som fungerade som grunden för Roadster.

Nyobolt säger att de planerar att öka produktionen av cellerna 2024, och det är oklart om roadsterkonceptet vid denna tidpunkt kan demonstrera laddningskraven med ett prototyppaket – eller om det ens har det. Vi har kontaktat företaget för att förtydliga.

En sådan idé påminner oss om något som Biltips Reports har predikat under lång tid – att siffror på långa avstånd är en distraktion från andra viktigare faktorer som laddarens tillgänglighet, laddningshastighet och att hålla fordon lätta, vilket allt kommer att minska behovet av enorma batterier.

Nyobolt hävdar också att snabbladdningstiderna inte är begränsade till mindre paket, och att megawattladdning kan göra det möjligt för stora lastbilar och bussar att ladda på några minuter.

Att översätta snabbladdningsceller till produktion har visat sig mycket svårt. Toshiba, till exempel, sa att en sex minuters laddning var inom räckhåll, men den cellen är ännu inte på marknaden sex år senare. Och Toyota är på gränsen till 10 minuters snabbladdning till 80 % med solid state-celler som inte når produktion förrän tidigast 2027.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button