Reviews

Bästa bilfotpumpar 2023

Veckovisa däcktryckskontroller är ett enkelt sätt att hålla sig säker och spara pengar. För låga däck kan påverka din bils köregenskaper och bromsar, plus leda till extra slitage. Låga tryck ökar också bränsle- eller batterianvändningen.

Att ha en egen pump innebär att du kan kontrollera tryck och fylla på när det passar dig. Elektriska pumpar är enklare, men i dessa kostnadsmedvetna tider är de i allmänhet dyrare än en anständig fotpump.

Däck behöver ofta bara några få psi för att få dem tillbaka till det perfekta trycket, så det är ingen stor fysisk ansträngning. Men vilken är puffpappan? Vi fick fysiska med åtta pumpar för att ta reda på det.

Hur vi testade dem

Större slitbaneplattor gynnades, eftersom dessa gör pumparna lättare att använda. Vi letade också efter en exakt, lättavläst mätare och ett lås för att hålla plattan säkrad när den inte används.

Med ett 225/70R15-däck pumpade vi 20 gånger från en startavläsning på 25psi och loggade sluttrycket. Ju längre slang desto bättre och vi letade efter slangkopplingar som förhindrade alltför stora tryckförluster vid frånkoppling. Vi bedömde också byggkvaliteten, adaptrarna som medföljde, instruktioner och varje pumps vikt.

Slutligen tog vi hänsyn till pris från onlinekällor.

Dom

Michelin 12209 förblir vårt val, med både Ring RFP2 och Halfords Essential balanserande pris och prestanda tillräckligt bra för att hålla det ärligt.

  1. Michelin 12209 Digital dubbelrörsfotpump
  2. Ring dubbelfotspump RFP2
  3. Halfords Essential Twin Barrel Foot Pump & Gauge

Recensioner

Michelin 12209 Digital dubbelrörsfotpump

  • Pris: Cirka 28 pund
  • Betyg: 5/5 stjärnor
  • Kontakt: halfords.com

Michelinpumpen för £28 var den dyraste vi testade med viss marginal, men den har en specifikation och prestanda som matchar priset. Vi gillade fotplattan, som var den största vi provade och har en snygg och användbar gummibeläggning med däckeffekt.

Se även  Biltips rapporterar Bästa Bil att köpa 2023 finalist

Dubbla, lättanvända skjutbara låsbultar höll den säkert stängd, med den solida skruvkontakten och de tre tillbehörsadaptrarna passade snyggt in i klämmorna under chassit. Den treskaliga digitala mätaren var lätt att läsa, bara 0,5 psi på drift, och vi fick en ökning med 3 psi för 20 pumpar.

Köp nu från Halfords

Ring dubbelfotspump RFP2

Rings RFP2 gav Michelin en kör för pengarna, inte minst för att den var mer än £10 billigare och hade en lika lång slang. Fotplattan var den näst största leden (med Clarke FP300) och vi gillade gummibeklädnaden och fötterna som hjälpte till att hålla chassit stabilt.

De fyra adaptrarna levereras i en kardborrepåse och en bakre låsstång höll pumpen säkert stängd för förvaring. Den analoga mätaren har tre skalor och var lätt att läsa och, även om den var 1 psi ut vid båda testpunkterna, erbjöd den en hälsosam ökning på 3 psi.

Köp nu från Amazon

Halfords Essential Twin Barrel Footpump & Gauge

I det här fallet betyder Essential grundläggande, men med ett pris som passar är Halfords-enheten en av de bästa fotpumparna som vi testat. Vi gillade den stora analoga mätaren, som är försedd med en justerbar nål för att markera ett måltryck, medan bruksanvisningen dupliceras från lådan till ett av faten.

Vi tyckte dock att det enkla tumlåset på ventilen var ganska styvt, medan fotplattan är en av de minsta och inte hade någon gummibeläggning. Det är förvisso grundläggande, men det matchade de två första med en ökning på 3psi och bara en lässkillnad på 1psi vid 25psi-markören.

Köp nu från Halfords

Se även  Ford Mondeo (Mk1, 1993-2000) ikonrecension

Clarke FP200 Twin Barrel Fotpump

Clarkes budgetpump gick head to head med Halfords Essential på pris. Den kostar bara 40p mer, och fotplattan är exakt lika stor, även om den är täckt av gummi för extra grepp, vilket var praktiskt i våta förhållanden.

Tryckökningen på 2,5 psi var bra, även om slangen var den kortaste vi provade, drygt 56 cm. Avläsningen var 2psi ner vid 25psi, men 0,5psi upp när vi avslutade, vilket gjorde det svårt att lita på exakthet. Den har en röd målnål som kräver att den yttre ramen på den dubbelskaliga mätaren vrids. Att förlora bara en handfull poäng under testet släppte Clarke ner till fjärde plats.

Köp nu från Amazon

Clarke FP300 tvåcylindrig fotpump

Clarke har en mycket lik design som Sealey FP4, även om fotplattan med rutplatta är nästan en tredjedel större. Vi gillade de fyra gummifötterna – vissa pumpar hade bara två bak – och slanglängden var också okej, 66 cm.

Den analoga mätaren har tre skalor, men har ingen målnål, och vi hittade mätaren en bit bort, avläser 4psi vid 25 och 27psi, vilket verkligen skadade dess chanser. Tryckökningen var 2psi, vilket verkar okej, men tre av dess testrivaler producerade hälften så mycket igen och Clarke var en av de långsammast presterande.

Köp nu från Amazon

Draper dubbelcylindrig fotpump 25996

Detta är en annan grundläggande pump, med mer än en övergående likhet med Halfords och FP200, inte minst den lilla fotplattan, återigen utan gummikudde. Den praktiska låsbygeln på undersidan på baksidan höll plattan ordentligt stängd när den inte användes. Vinsten på 2,5 psi var respektabel och ungefär par för banan, men vid de två testpunkterna var den 3,5 psi av.

Se även  Bästa Mercedes-Benz G63 AMG 4x4 Squared du kan köpa idag

Som med alla pumpar, med undantag för Michelin, nämnde instruktionerna inte kalla däck. Dess största nackdel jämfört med de två andra liknande designerna är priset, som är cirka £10 över oddsen.

Köp nu från Amazon

Sealey Heavy Duty Twin Barrel Foot Pump FP4

Sealeys två 50 mm diameter tunnor skapade mycket tryck och gav oss lätt en ökning med 2,5 psi. 102cm slangen var den överlägset längsta vi provade och var försedd, som de flesta pumpar här, med ett aluminium/plast tumlås. Vi fann att trampdynan på 150 kvadrat cm var bekväm att använda och att den tvåskaliga mätaren var tydlig, men den har ingen målnål. Vi var dock besvikna över att den visade 3psi och 3,5psi ut vid våra två testpunkter.

Köp nu från Amazon

Sealey Twin Barrel Fotpump FP6

  • Pris: Cirka 20 £
  • Betyg: 2,5/5 stjärnor
  • Kontakt: sealey.co.uk

Om förvaring är en nyckelfaktor, kommer du att bli frestad av denna pump, som är den smalaste här på bara 112 cm vid chassit och som fortfarande kommer med en stor, gummiklädd fotplatta. Nackdelen var att den smala designen gjorde Sealey lite instabil, så den fick placeras på ganska jämn mark.

Vi gillade de två adaptrarna, och 70 cm slangen var en anständig längd. Pumpens tvillingpipor var mindre än vanligt, så det var mycket mindre bloss, men också mycket mindre motstånd, vilket gjorde pumpningen mycket mindre ansträngning. Ändå, efter 20 pumpar, hade vi bara fått 1 psi och mätaren visade på totalt 5 psi avdrift.

Köp nu från Amazon

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button