Feature

Balansakt: En K24 & DCT-bytt Silvia S13

Balans. Det är viktigt i så många aspekter av livet, oavsett sammanhang.

Det är något som Tom Lingards Nissan Silvia från 1993 verkligen tar med sig till bordet, särskilt om man jämför med den bakre katalogen av S-chassibyggen genom åren. Det kan vara ett splittrande uttalande, men håll ut med mig när jag fördjupar mig i ett av de mest anmärkningsvärda allroundbyggen jag har haft nöjet att presentera under de senaste åren.

Tom är ingen främling för Speedhunters; Jag presenterade hans tidigare konstruktion, en Datsun Sunny Truck från 1981, dagen innan han sålde den redan 2021. Detta var en Honda K20/24 Frankenstein monsterdriven övning i ’varför inte?’

Tom PS13 SH-34

”Datsun-bygget som föregick PS var ett tröttsamt två och ett halvt år av hårt transplantat, som för det mesta lönade sig, men lämnade ett par rutor omarkerade.” säger Tom.En PS13 hade legat högt på den ”uppnåbara” hinklistan länge, och jag kände att det äntligen var dags att göra det efter Datsun.”

Tom PS13 SH-9

Nu bara mellan oss, jag gillar att spara det bästa till sist när jag skriver en artikel. USP, det stora klimaxet, huvudorsaken till själva funktionen är en av de allra sista sakerna jag ska gå in på i detalj om. Jag ska göra ett undantag för den här bilen. Det har redan avslöjats i titeln (och på Silvias registreringsskylt), så njut av efterrätten först idag.

”Bilen köptes med en tydlig vision: K24 turbo (jag saknade verkligen att ha en turbo) och den viktiga DCT-konverteringen,” säger Tom.

Tom PS13 SH-4

Ja, om det inte redan var klart så drivs Toms Nissan Silvia av en turboladdad Honda K24, som kanaliserar kraften till bakhjulen via en BMW M dubbelkopplingsväxellåda. Den idealiska kandidaten att börja med? Ett ganska sällsynt och ganska vackert Aztec Red exempel på Nissans nu ikoniska sportcoupé.

”Jag hämtade färskimporten i oktober 2021 en vecka innan jag var borta resten av året,” säger Tom. ”Under dessa månader beställde jag nästan allt jag behövde för bygget och skickade iväg det jag behövde för att få bilen en brittisk registrering.”

Tom såg till att han var redo att slösa på när han återvände från utlandet. Och när jag menar knäck på, menar jag med allt. Han själv.

”Under den tid jag skulle ha varit i garaget och jobbat, slutförde jag High Performance Academy tuningkursen sedan detta [engine tuning] var en av de sista sakerna jag fortfarande litade på andra för.”

Tom PS13 SH-5

Det som ligger i det bågrörade motorrummet är byggt på en Darton-hylsad K24 bottenände, med ett K20Z4 topplock säkrat med ARP-huvuddubbar och en Cometic-huvudpackning. Dra isär blocket och du hittar Boostline smidda vevstakar med ACL-lager, plus Wiseco smidda kolvar för att uppnå ett kompressionsförhållande på 10,2:1. En portad K20 oljepump säkerställer tillräcklig smörjning, medan en TF Works oljetråg sitter i botten av motorn.

Se även  Clean & Mean: En smakfullt modifierad FC3S Mazda RX-7

Huvudet har fått en lika omfattande översyn, nu hem till CPL Racing ventilguider och Clockwise Motion bikupa ventilfjädrar och hållare. För att klara laddtrycket monterade Tom härdade Supertech nitrerade insugsventiler och Inconel avgasventiler. Inconel är, som vi alla vet, en superlegering. Ordet ”superlegering” får mig att känna saker.

Hur mycket laddtryck egentligen? Tja, för tillfället är låten fortfarande inställd för att köra en Garrett G30-770 turbo, även om en Garrett G30-900 är bultad till motorn genom ett anpassat avgasgrenrör. Som sådan är 22psi boost den nuvarande siffran, som producerar 615 hk på Toms egen tuningkarta. Lite dynotid och Tom kommer att justera sin låt för att få ut det mesta av 62 mm G30-900, där han siktar på en konservativ och pålitlig 750 hk.

Garrett kompletteras med en Turbosmart 40psi oljetrycksregulator, TiAL 60 mm wastegate med screamer-rör, anpassat 3-tums down-pipe och ovala avgasrör med hög frigång som tar sig till en enda baklåda. Hanteringen sker via en Haltech Elite 1500 ECU och CAN bredband.

Tom PS13 SH-18

Luftflöde och bränslepåfyllning sköts av ett K-drivet insugningsrör, 74 mm Bosch drive-by-wire spjällhus, Radium bränsleskena/bränsletrycksregulator och ID1700X Injector Dynamics injektorer.

Jag har inte tålamodet att nämna de många sensorer som Tom har integrerat i sitt arbete och övervakar nästan alla möjliga säkerhetsaspekter. Jag kommer att nämna den anpassade oljefångaren med AN10-kopplingar och det anpassade smidda kolkylarhöljet, eftersom de är snygga.

Kylsystemet i Toms Silvia är ett riktigt trick, och en del av bygget är han ganska stolt över. ”Jag tillbringade mycket tid här i vinter efter att ha haft kylningsproblem den första sommaren när jag körde bilen. Jag packade om alla radiatorer staplade ovanpå varandra så att de kunde förslutas helt, och minskade tjockleken på intercoolern för att främja flödet. Jag hittade en OEM-kondensor av bättre storlek för att optimera luftflödet och möjliggöra bra kanalsystem.” han säger.

Se även  Overfender Magic: The Rocket Bunny RZ34
Tom PS13 SH-7

”När det var gjort lät jag 3D-skanna bilens framände och började designa kanaler från stötfångarens inlopp till kylarna och en fläktkåpa för kylaren. Dessa 3D-printades sedan och användes för att göra formar för de sista delarna som skulle göras i kolfiber. Efter att ha testat har jag sett en stor förbättring.”

Tom PS13 SH-13

Det slutliga resultatet består av anpassade 3-tums intercoolerrör i aluminium med snabbkopplingar till en 300×600 mm mellankylare, matad genom 3D-tryckta skotttätningar. En Koyorad dual-pass radiator med anpassade hårda linjer körs via luftningspunkter till expansionstanken, vilket löser det ganska vanliga problemet med att motorer i K-serien är svåra att lufta.

Tom PS13 SH-3

Kraften till bakhjulen går genom den tidigare nämnda BMW M DCT-växellådan, som kör en specialanpassad oljekylare och bränslesump. Drivlinan har också ett AdamMT dubbelmassesvänghjul, anpassad propaxel och en Tomei 2-vägs differential med begränsad slirning med 4,1 utväxling i en Nissan 350Z bak.

Tom var övertygad om att hans Nissan var tvungen att behålla luftkonditioneringen för sommarturerna, och han klarade precis det med en snygg liten installation. En Fiat 1.9 TDi-kondensor är ansluten till OEM Nissan-förångaren via anpassade hårda linjer, där Tom till och med lyckas koppla OEM Nissan digital klimatkontroll för att kommunicera med Haltech ECU.

Tom PS13 SH-12

”Motorrummet är stenspånsbelagt med en kroppsfärgad bas och klarlack ovanpå. Om du ignorerar de som tvivlar på DCT eller K-byten, är det här ”Marmite”-delen av bygget.” säger Tom. ”De flesta verkar förstå det, men vissa gör det inte. Anledningen till detta beslut är att det är mycket lättare att förbereda sig för, döljer några synder, tätar sömmar och det är mycket lättare att reparera repor jämfört med vanlig platt färg. Eftersom det här motorrummet kommer att se skruvnyckel ofta och de oavsiktliga repor som följer med den, var detta viktigt för mig.”

Tom PS13 SH-36

Bortsett från luftkonditioneringen är Silvias interiör en trevlig plats att vara på. Ta den trådlösa dubbel-DIN-huvudenheten med Android Auto, eller de 3D-printade mugghållarna i stället för den manuella växeln. I sin strävan efter körbarhet har Tom behållit en fullständig interiör. NVH är trots allt fienden.

Ett par Buddyclub P1 Redline Edition-säten i mocka höjer kabinen, liksom den svartfärgade mattan, inklädnaden, den bakre bänken och tygklädseln. De mockatrimmade dörrkorten och handskfacket matchar sätena, liksom den personliga mockaratten på 330 mm. Tom gick till och med i den utsträckningen att köpa en sprickfri instrumentbräda, sällsynt för en S13.

Se även  Evolving The Art of Attack BMW M4 Competition
Tom PS13 SH-42

En Haltech IC-7 digital instrumentbräda sitter bakom ratten, med Toms egen grafikjustering. Notera den lilla TL (Tom Lingard) Spec-logotypen i varvräknaren.

Tom PS13 SH-39

Den rattmonterade kontrollpanelen är min favoritdetalj i bygget. Knappar för farthållare, startkontroll, rullande anti-lag och ett horn sitter bredvid 12-stegs vridomkopplare för traction control och boostinställningar. Fjärrstyrda paddelväxlare för DCT:n styrs av en trådlös sändare på baksidan av mittekern.

Ganska underhållande, med bilen igång kan Tom till och med manövrera signalhornet med ratten i händerna.

Tom PS13 SH-46

Inte ens bagageutrymmet undgick TL Spec-beröringen, som nu innehåller batteriet, överspänningstanken och en anpassad falsk golvavdelare, vilket möjliggör förvaring av verktyg under bagageutrymmet och bilrengöring.

Tom PS13 SH-47

Silvias exteriör är ett lysande exempel på enkel-är-bäst. Ett Origin Labo Stream Line bodykit tillför djup och aggression till den läckra Silvia, med en matchande stövelläppspoiler också.

Eftersom det är en bil från 90-talet uppskattas detaljer som kristallklara strålkastare, blinkers och ”grill” utan gulning. Så även de små speglarna, som alltid har en plats i mitt hjärta.

Tom PS13 SH-10

18×9-tums och 18×9,5-tums förskjutna Enkei RPF1s fyller bågarna, med 235/40 och 245/40 Nankang AR-1-däck fram respektive bak. Monteringen är pang på, en blandning av låg åkhöjd och funktionella däckstorlekar. BC coilovers tillsammans med Driftworks främre och bakre armar ger maximal justerbarhet.

Tom PS13 SH-35

Bakom RPF1s finns PB Brakes 8-kolvs främre bromsok och 6-kolvar bak med 356 mm flytande skivor runt om och handbromsen integrerad i de bakre trummorna.

Tom PS13 SH-49

Undersidan av Silvia har fått en fullständig restaurering. Tillverkade delar har pulverlackerats; gjutna och aluminiumkomponenter har anodiserats i svart; beslag är pläterade i gul zink. Tillsammans med förstärkningar av stödramen och en uppsättning anpassade domkraftspunkter för enkel lyftning, har golvet skalats, stenskottsbelagts och ytbehandlats i svart chassiemalj.

Tom PS13 SH-31

När det kommer till bilar förbises balans alldeles för ofta nuförtiden. Ägare över hela världen strävar efter att bygga de vildaste och störigaste bilarna de kan, enbart för att sticka ut från mängden. Den lägsta, den snabbaste, den mest kraftfulla… listan fortsätter och fortsätter.

Bygger som Toms Silvia skriker inte högst eller gör anspråk på några titlar, men blir ofta bland de bästa. Jag tror att den här kan vara just det, ”den bästa”, eller hur?

Mario Christou
Instagram: mcwpn

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button