Luxury car

Audi RS 7 och RS 6 Avant Performance First Drive Review 2024: Nu med mer emotionalitet!

Audi RS 6 Avant och dess syskon RS 7 Sportback är inte precis bilar du köper för att du tänker med den logiska sidan av din hjärna. Ändå har kunder tydligen längtat efter en mer känslomässig körupplevelse, eller ”emotionalitet” eftersom tyskarna föredrar att klaffa ihop, så det är precis vad vi får med nya 2024 Audi RS 7 Performance och RS 6 Avant Performance.

Ljuddämpning har rivits ut för att bättre höra V8:ans mekaniska gnäll och sportavgasens otäcka morrande och knaster (det skär 17,6 pund också). Den åttaväxlade växellådan snäpper av snabbare växlingar tack vare uppdaterad mjukvara, speciellt i dess ”Dynamiska” läge. Åh, och det finns 30 hästar till, 37 fler pund-fots vridmoment och två tiondelar av en sekund kapade av 0-60 mph-tiden. 4,0-liters V8:ans dubbla turboladdare är större och arbetar med ett högre laddtryck, vilket resulterar i 621 hk, 627 lb-ft vridmoment och 3,3 sekunders 0-60 tiden. Att lansera bilen på det sättet är fortfarande en utmaning för de även nya Continental Sport Contact 7-däcken, som desperat klorar på trottoaren. Du kan känna de subtila ryckningarna i alla fyra hörnen innan fullt grepp uppnås och du försvinner i fjärran till en kör av arga avgaser.

Är allt detta känslosamt? Varför inte? Det är absolut inte tråkigt. En del av den nyfunna emotionaliteten uppnås också tack vare en ökad känsla för mode och större anpassning. Den yttre färgpaletten har uppdaterats med den livfulla Gerenadier Red metallic och Ascari Blue metallic, plus matta versioner av Ascari Blue på bilden här på RS 7 och Dew Silver på RS 6 Avant. En ny mattgrå exteriörklädsel är standard på speglarna, främre spoilern, sidotröskelinsatserna, takrelingen (Avant), den bakre diffusorn och fönsterbeklädnaden. Allt detta var en ljusare legeringsfinish innan. Du kan dock fortfarande få Black optic-paketet, vilket gör det hela glanssvart tillsammans med märkena. Det är ett extremt populärt alternativ i hela Audis sortiment, även om det får det att se ut som att någon stulit kromringarna från framsidan av din bil.

Se även  GM utvecklar lidar-system

Interiören ser ytterligare ett anpassningsalternativ för de heldigitala instrumenten: en vit bakgrund kan bytas ut i stället för den vanliga svarta, vilket hänvisar till den ursprungliga RS-bilen, 1997 års S6 plus. Vi vet faktiskt inte hur de ser ut eftersom bilarna till hands inte hade dem (lång historia, det har att göra med årsmodeller och Europa), men av ljudet av det kommer det fortfarande inte att finnas en traditionell arrangemang med rund urtavla. Det är bara ett urval av digitala speedos insvepta i stapeldiagram, inklusive konstiga dubbla varvräknare på vardera sidan av speedo som lyser nedåt när varvtalet stiger. Du kan också bara göra hela 12,3-tumsskärmen till en karta, visa underhållningsinformation eller titta på en G-mätare innan du kraschar in i en häck för att du tittade på en G-mätare.

Ett nytt ”RS Design Package in Blue” ansluter sig till de befintliga ”i Grey” och ”in Red” versioner som redan finns tillgängliga. Dess säkerhetsbälten är helt Ocean Blue, medan lika blå sömmar är integrerade i den snygga kolkypert-panelen (du kan faktiskt känna väven när du kör med fingrarna över den). De grå och röda versionerna får inte det, men är ändå uppgraderade för 2024 med säkerhetsbälten accentuerade i färgen i fråga (deras mitt är fortfarande svart). Alla får sina respektive nyanser applicerade på sidorna av mittkonsolen, golvmattor och Alcantara-rattsömmar. Uppriktigt sagt, allt detta gör att den annars väldigt svarta interiören verkar mer levande.

Nu verkar det som ett bra tillfälle att notera att 2024 inte markerar en uppdatering i mitten av cykeln för RS 6 och RS 7 (vilket är anledningen till att de inte får den nya Audi-logotypen, BTW). Snarare, ”Prestandan” som lagts till i deras namn och allt som nämns ovan representerar tekniskt sett ett nytt tillägg till varje bils respektive sortiment … det är bara det att ”bas”-versionerna upphör här i USA, vilket lämnar nya RS 6 Avant Performance och RS 7 Performance som enda versioner. Du kan fortfarande få den ursprungliga/vanliga versionen i Europa. Audi säger att amerikanska kunder som handlar i den här övre delen av lyxbilar traditionellt bara har velat ha den bästa versionen. Att erbjuda något mindre vore meningslöst.

Se även  Mercedes säger att handelsavtal kan göra Indien till ett exportnav

Inte överraskande resulterar detta i en högre prislapp. RS 6 Avant hoppar från 122 995 $ till 126 895 $, inklusive den chockerande rimliga destinationsavgiften på 1 095 $. RS 7 går från $124,995 till $127,800. Med tanke på hur många bilar som hade fått sina priser att skjuta i höjden med flera tusen dollar det senaste året utan att något lagts till förutom inflation, verkar detta ärligt talat helt rimligt med tanke på prestandaökningen.

Som det inte finns den där mycket annorlunda här förutom den extra farten (och känslorna, så mycket känslor), förvänta dig inte att RS 7 Performance och RS 6 Avant Performance verkligen ska köra mycket annorlunda för 2024. Åh fan. Det här är extraordinära bilar att köra. De är otroligt slungbara på snäva, slingrande, tekniska vägar, kapabla att atletiskt snärta fram och tillbaka genom rader av kurvor. ”Den här bilen verkar krympa runt dig” är en klyscha för att vara säker, men det gäller. Smidigheten hos dessa stora bilar är bara fantastisk, särskilt som det inte finns någon bakhjulsstyrning, ett allt vanligare inslag i stora prestandabilar. Den vridmomentvektorerande bakre diffen är utan tvekan en stor del av det, men den drar inte heller uppmärksamheten till sig. Förresten, den helmekaniska självlåsande mittdifferentialen, som klarar kraftdelningen fram och bak, är nu lättare och mer kompakt.

Som tidigare finns ett val av upphängning. Du vill nästan helt säkert hålla fast vid standardluftfjädringen, eftersom även dess komfortläge egentligen bara är som annonserat på en jämnare trottoar. På tråkig trottoar kan den bli gammal. Inställningen ”Balanserad” är fortfarande i det levande området, medan ”Dynamic” troligen är för fast i den verkliga världen, eftersom stötar i mitten av hörnet och andra oegentligheter kan rubba chassit. Tack och lov finns de anpassningsbara RS Individual- och RS Performance-lägena för dig att, som jag gjorde, sätta allt – inklusive avgas/motorljud och diff – i Dynamic utom fjädringen. Tryck bara på RS-knappen på hjulet så är du igång.

Se även  Autoblogg Garage Video: 2023 BMW X7 M60i är stor, brutal och ack så rolig

Den valfria Dynamic Ride Control-fjädringen byter atypiskt luftfjädrarna mot stålfjädrar och lägger till ett komplext hydrauliskt dämpningssystem som använder ytterligare centrala dämpare (totalt sex) för att binda samman rörelserna för fram- och bakhjulen (främre vänster med bak höger, och höger fram med vänster bak). I de mest lekmannaspråk, när den ena går upp går den andra ner. Detta håller bilen mer jämn och sammansatt vid kurvtagning, och begränsar stigning och dyk vid acceleration och inbromsning. Tämda racerförare kommer att vilja ha det. För de flesta andra kommer det inte att vara värt $1 250 eller åkturstraffet. Med det kommer ”Comfort”-läget oftare att tränga dig omkring och bli gammal, samtidigt som det är svårt att tänka på en slingrande väg som upplevs i den verkliga världen där användning av ”Dynamic” faktiskt skulle vara fördelaktigt. Återigen, RS-lägena är praktiska att blanda och matcha.

När det gäller skillnaderna mellan RS 6 och RS 7 så handlar det egentligen bara om lastutrymmet och 55 pund extra för don’t-call-it-a-vagnen. För att vara ärlig, tillbringade jag en hel morgon i RS 6 Avant innan jag bytte till en RS 7, och vid ett tillfälle glömde jag helt bort att jag hade bytt – instrumentpanelens design, sättet de kör, de stödjande sätena och den utmärkta körställningen är exakt det samma. Även utsikten på baksidan är inte så annorlunda. Nu kommer det att chockera dig att upptäcka att en biljournalist föredrar vagnen, men när alternativ B är en elegant slantback sedan med halvkombi … ja, det är inte så att jag kommer att fniss bakom din rygg. Oavsett om det är 6 eller 7, kommer du att få en av de roligaste bilarna på vägen … nu med mer prestanda – och, visst, känslor.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button