Reviews

Audi Q8 e-tron recension 2023

Audis första helelektriska produktionsbil har fått ett nytt namn, några stylingjusteringar och en rejäl räckviddshöjning tack vare större batterier och mer kraft. Men den nya Q8 e-tron monikern förändrar inte bilarnas kärnegenskaper; det är fortfarande tyst, bekvämt och vackert byggt, plus att det är laddat med all den senaste tekniken.

Q8 e-tron är också praktisk, med massor av utrymme för familjen och allt deras bagage, om än utan sjusitsar och konstigt mindre bagageutrymme än modellen före ansiktslyftning. Men trots förbättringarna på papper kan Audis lyxiga elektriska SUV inte matcha utbudet av nyckelrivaler som BMW iX, och den är inte heller särskilt effektiv i den verkliga världen.

Om Audi Q8 e-tron

e-tron var Audis allra första helelektriska produktionsbil och en av de första elektriska SUV:arna på marknaden, även om den släpade efter Tesla Model X och Jaguar I-Pace in i brittiska utställningslokaler. Men saker och ting har kommit långt sedan 2019, med flaggskeppet elektriska SUV omdöpt till Q8 e-tron, som nu bara är en av ett snabbt växande utbud av elektriska Audis som inkluderar den imponerande e-tron GT sedan och Q4 e -tron och Q4 e-tron Sportback familjens stadsjeepar. En större Q6 e-tron SUV, A6 e-tron sedan och A6 Avant e-tron kombi kommer också snart.

Valet av lyxiga elektriska stadsjeepar har också vuxit de senaste åren, där Q8 e-trons närmaste konkurrenter är de tidigare nämnda Jaguar I-Pace och Tesla Model X, BMW iX, Mercedes EQC och nyare EQE SUV. Det finns dock många fler i horisonten, nämligen Lotus Eletre, Volvo EX90 och Polestar 3.

Fler recensioner

Bilgruppstest
Långtidstester
Vägprover

Q8 e-tron ryms mellan Q5 och Q7 när det gäller storlek och interiört utrymme, och även om dess design är ganska konservativ, känns den omedelbart igen som en medlem av Audi SUV-familjen. Naturligtvis, om du inte har något emot att förlora lite bagageutrymme, så erbjuds Q8 e-tron Sportback (tidigare e-tron Sportback) med samma utrustningsnivåer och drivlinor som den vanliga SUV:n, men får en något högre utbud tack vare dess trendiga coupéliknande taklinje.

På tal om den stora elektriska Audins löparutrustning, såväl som dess nya namn, fick Q8 e-tron mer kraft och större batterier som en del av sin ansiktslyftning. Det finns tre drivlinor att välja mellan, med början på ingångsnivån Q8 50 e-tron som får ett par elmotorer för quattro-fyrhjulsdrift och ett 89kWh användbart batteri.

Mellanklassen Q8 55 e-tron får en kraftökning och ännu större 114kWh batteri (varav 106kWh är användbart). Den maximala laddningshastigheten för denna version hoppar också från 150kW till 170kW, så trots det större batteriet tar en laddning på 10 till 80 procent fortfarande ungefär en halvtimme.

Slutligen, som ersättare för e-tron S är SQ8 e-tron, tillgänglig i både SUV- och Sportback-form. Denna använder tre elmotorer (precis som en Tesla Model X Plaid) för att producera 496bhp och 973Nm i vridmoment, men drivs av samma 106kWh användbara batteri som Q8 55 e-tron så räckvidden är föga förvånande reducerad.

Fyra utrustningsnivåer finns tillgängliga för Q8 e-tron – Sport, S line, Black Edition och Vorsprung – med priser från cirka 67 000 pund för den vanliga SUV:n, medan motsvarande Sportback coupe-SUV kommer att kosta cirka 2 500 pund mer. Det fanns en Launch Edition-modell också, men den finns inte längre på prislistan. Varje modell kommer med 20-tums lättmetallfälgar, Matrix LED-ljus, en elmanövrerad baklucka och adaptiv luftfjädring, plus dubbelzons klimatkontroll, Audis digitala instrumentdisplay Virtual Cockpit och företagets MMI infotainmentsystem med Apple CarPlay och Android Auto-anslutning .

För en alternativ recension av Audi Q8 e-tron, besök vår systersida drivingelectric.com…

Se även  Hyundai i10 recension | Auto Express

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button