Luxury car

Audi Q4 E-Tron Bagagetest: Hur mycket lastutrymme?

Det var inte den mest pittoreska dagen för bagagetestning, vad med alla soptunnor och skissartade skåpbilar. Ingen verkade ha blivit bortförd den dagen åtminstone.

Alla som, Audi Q4 E-Tron är en helelektrisk crossover på samma MEB-plattform som Volkswagen ID.4 och olika andra elbilar från VW-gruppen. När vi pratar om lastkapacitet har den inte lika mycket som den imponerande voluminösa ID.4 (ett av dess få behagliga element inuti), men som jag skulle upptäcka, det är kan bära mer bagage än den nedslående Audi Q5. Det är waaaay bättre än rinky-dink Q3.

Officiellt har den vanliga Q4 E-Tron jag testade 24,8 kubikfot lastkapacitet, medan Sportback-versionen ironiskt nog har mer på 26,1 kubikfot. Jag kan inte riktigt lägga huvudet runt varför. Hur som helst, dessa siffror är i linje med en större subkompakt SUV. Så är mängden grejer den kan hålla, men det finns några varningar som vanligt.

Precis som många små stadsjeepar kommer Q4 E-Tron med två lastgolvnivåer. Den övre är för att ge ett plant golv när baksätet är sänkt, medan det nedre är för att uppnå maxkapacitet med höjt baksäte. Eftersom jag bara är intresserad av det sistnämnda testade jag bara med den sänkt.

En sak jag gillar med Q4-inställningen är de borttagbara skiljeväggarna på båda sidor som låter dig utnyttja lastutrymmets fulla bredd när den nedre våningens höjd används. Jag önskar att min Kia Niro hade den här funktionen eftersom jag uteslutande använder den nedre golvhöjden.

Q4:ans lastkåpa är av den gigantiska, stela, halvkombi-stil som definitivt inte kan förvaras någon annanstans i bilen om du plötsligt skulle behöva mer utrymme än vad det tillåter under.

Se även  Hur syskon elbilars mycket olika design passar harmoniskt

Det scenariot är därför jag testar med och utan lastskydd. Så låt oss spricka. Som alltid använder jag två medelstora rullresväskor som skulle behöva checkas in på flygplatsen (26 tum långa, 16 breda, 11 djupa), två resväskor som kan rullas ombord som knappt får plats i luftrummet (24L x 15W x 10D) , och en mindre roll-aboard som passar lätt (23L x 15W x 10D). Jag inkluderar också min frus snygga övernattningsväska bara för att piffa upp sakerna lite (21L x 12W x 12D).

Inte dåligt! Detta skulle vara allt utom den snygga väskan och mycket bättre än Q5 skulle klara av. Allt tack vare alternativet på nedre våningen.

OK, nu är det dags att chucka lastkåpan, laddningssladden och avtagbara sidopaneler till trottoarkanten. Bokstavligen. Jag skulle rekommendera att förvara dem någon annanstans än din gräsmatta.

Allt passade, men det var inte lätt. Väskorna var i vinklar (särskilt i övre vänstra Tetris) och det krävdes flera försök att komma fram till dessa ofullkomliga alternativ, men se och häpna, det passade verkligen. Jag var tvungen att skjuta fram sätena i Q5 och Q3 för att få allt det att fungera, så bravo Q4.

Men på väg bort från Audi-familjen, hur är Q4 rättvist mot andra elbilar? EQB röker det, men sedan röker det nästan alla fordon med jämförbar yttre dimension. Kia EV6 och Ford Mustang Mach-E är också bättre, men då är det inte heller ovanligt att bilar av lyxmärke är något sämre när det gäller innerutrymme än icke-lyxiga. Uppenbarligen olika kroppsstilar, men Q4 har en snygg väska värd mer än BMW i4.

Se även  2024 Cadillac CT5-V Blackwing spionbilder visar aggressivt utseende

I slutändan skulle jag säga en solid visning i linje med dess nummer på papper utan några konstigheter. Q4:ans lastutrymme utnyttjar sin volym väl.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button