Nyheter

Audi ger uppdatering om F1-programmet

Audi bekräftade förra sommaren planerna på att gå in i Formel 1 både som konstruktör och kraftenhetsleverantör till säsongen 2026, och vid bilmässan i Shanghai 2023 tidigare denna månad gav biltillverkaren en uppdatering om dess framsteg.

Det nuvarande F1-teamet Sauber, som Audi köpte en andel i i början av 2023, kommer att fungera som Audis fabriksteam och hantera både konstruktionen av racerbilarna och tävlingsverksamheten vid sin nuvarande bas i Hinwil, Schweiz. Sauber har en egen vindtunnel på platsen.

Audi har etablerat det nya företaget Audi Formula Racing GmbH, baserat i Neuburg an der Donau, Tyskland, för att övervaka F1-programmet. Företaget har redan 260 specialister och kommer att utöka detta till mer än 300 i slutet av året, sa Audi.

Motorns utveckling och konstruktion sköts av Audi Formula Racing. Enligt Oliver Hoffman, Audis FoU-chef, befinner sig utvecklingen av kraftenheten just nu i konceptfasen, där grunden för designen formas. Nyckelområden som granskas inkluderar material, tillverkningsteknik och energihantering.

Oliver Hoffmann

En encylindrig motor byggdes förra året för testbänksinställning och validering av mätinstrument. Den första kompletta kraftenheten, bestående av förbränningsmotor, elmotor, batteri och elektronisk styrenhet, är planerad att köras på testbänken före årets slut. Ytterligare testriggar kommer också att läggas till på platsen senare under året, och Audi sa att de också kommer att uppgradera sin nuvarande dynamiska körsimulator på Neuburg-platsen för att få den upp till F1-standarderna.

Audis kraftenhet designas för att möta nya regler som kommer att introduceras till F1 2026. Reglerna kräver en turbo 1,6-liters V-6 i hybridkonfiguration, precis som den nuvarande uppställningen. Den nya kraftenheten kommer dock att bli enklare tack vare elimineringen av MGU-H, elmotorgeneratorn som återvinner avgasenergi via turboladdaren. MGU-K-enheten, som återvinner energi från de (bakre) bromsarna precis som en konventionell hybrid, kommer att finnas kvar och kommer att använda mer kraft.

Se även  Audi R8 V10 får ett ordentligt utskick

Reglerna kräver en ökning av den elektriska effekten till 469 hk från nuvarande 160 hk. Toppeffekten för systemet kommer fortfarande att vara mer än 1 000 hk, även om den totala bränsleförbrukningen under en tävling bör sjunka från cirka 220 pund idag till 154 pund 2026. En annan viktig förändring kommer att vara användningen av 100 % koldioxidneutralt e-bränsle, som F1 utvecklar tillsammans med sina partners.

De nya kraftenhetsreglerna tillsammans med budgettak som infördes av F1 för några år sedan var viktiga faktorer för Audis inträde i F1, sa Audi. Sportens växande attraktionskraft, särskilt i USA och Kina, var också viktig, enligt biltillverkaren.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button