Electric car

Audi förvandlar söta NSU Prinz 4 till vild EV

Audi har tagit den ödmjuka NSU Prinz 4 från 1960-talet och början av 70-talet och förvandlats till ett vilt EV-koncept.

Engångsfordonet, som avslöjades på lördagen, var ett projekt som genomfördes av lärlingar vid Audis fabrik i Neckarsulm, Tyskland, för att uppmärksamma 150-års produktion på platsen.

”Vi ville bygga en bil som inte bara var snabb och såg cool ut utan också hedrade 150-årsjubileet för platsen”, säger Dean Scheuffler, en av lärlingarna som är involverade i projektet, i ett uttalande.

Audi var inte runt 150 år sedan men platsen var ursprungligen hem för produktion av NSU-symaskiner och senare cyklar och motorcyklar. NSU skulle så småningom gå in i bilproduktion med start 1905, inklusive lansering av den första rotationsdrivna bilen i form av 1964 års Spider (även kallad Sport Prinz). Det var tre år innan Mazda lanserade sin första roterande bil, Cosmo 110S.

Audi EP4-koncept baserat på NSU Prinz 4

Även om NSU överlevde andra världskriget, förvärvades den av Volkswagen Group i slutet av 1960-talet och slogs samman med andra VW Group-märket Auto Union. Den sammanslagna enheten skulle senare bli dagens Audi.

NSU:s Prinz 4 lanserades 1961 och byggdes till 1973, vilket gör den till en av de sista NSU-märkta fordonen. Den lilla kupén drevs av en luftkyld tvåcylindrig motor med bakmontering, men i det moderna konceptet, kallat EP4 (Electric Prinz 4), har 30-hk-motorn ersatts av en 236-hk elmotor lånad från en E-Tron SUV (nu Q8 E-Tron). Det lilla konceptet har dock inte E-Trons massiva batteri. Istället lånades en mindre enhet från en plug-in hybrid Q7 varaint såld utomlands. Den sitter i det område där bilens bränsletank normalt finns.

Se även  2024 Chevrolet Equinox EV kommer med $30 000 prislapp, 300 miles max räckvidd

Att bygga konceptet var ingen lätt uppgift men på så sätt fick lärlingarna värdefull erfarenhet. Efter att ha tagit bort donatorfordonet och behandlat den kvarvarande rosten modifierade lärlingarna sedan golvpannan på en Audi A1, inklusive bromsar och axlar, för att passa Prinz 4. Modifieringen krävdes på grund av den stora ökningen av hästkrafter, sa Audi.

3D-utskrift användes för att skapa många av engångsdelarna som användes i konceptet. Detta inkluderar för interiören, där anpassade instrument och displayer installerades. En dator visar information på displayerna som information om återstående laddning och hastighet, samt utför diagnostiska uppgifter.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button