Nyheter

Aston Martin Valor debuterar med retrolook, V-12-kraft

Aston Martin fyllde 110 år i år och för att fira att biltillverkaren på tisdagen lanserade en brutal V-12 sportbil kallad Valour.

När det kommer till modellåret 2024 kommer bara 110 exemplar att byggas för försäljning över hela världen, och Aston Martin håller på att tilldela dessa byggda slots.

Baserad på Aston Martin-sportbilsplattformen i bondad aluminium som ligger till grund för alla märkets modeller, påminner bilen om Victor-superbilen som presenterades 2020, en engångsskapelse baserad på plattformen för Aston Martins One-77-superbil. Liksom den modellen har Valor retrostil inspirerad av den muskelbilsliknande V8 Vantage från 1970- och 80-talen och DBS V8-baserad RHAM/1 racerbil med smeknamnet Muncher som körde i flera 24 Hours of Le Mans-lopp under ’ 70-tal.

”På Aston Martin är vår design alltid progressiv, men när det gäller att fira en viktig milstolpe, i det här fallet vår 110-årsdag, tillåter vi oss själva ett litet utrymme”, sa Miles Nurnberger, Aston Martins designchef, i ett uttalande. ”Därför är Valor fantastiskt oförlåtande – en gammaldags råa som förfinats och omarbetats genom 2023 års lins.”

2024 Aston Martin Valor

Valor packar Aston Martins turboladdade 5,2-liters V-12, här trimmad för att leverera 705 hk. Istället för de automatiska växellådan som motorn normalt är kopplad till, inklusive i den sista V12 Vantage, får motorn en skräddarsydd 6-växlad manuell växellåda för Valor-plikt. Drivningen går till bakhjulen via en mekanisk differential med begränsad slirning.

Aston Martin kanske inte erbjuder en sådan kombination igen, eftersom biltillverkaren hänvisar till Valor som en hyllning till en gyllene era av körning.

Utöver drivlinan drar Valor nytta av en unik fjädringsuppsättning med adaptiva dämpare, fjädrar och krängningshämmare, förutom specifik justering av bilens stabilitets- och dragkontrollsystem och olika körlägen. Chassit har också förstärkningar som skjuvpaneler fram och bak, stag runt bensintanken och en bakre fjäderbensstag.

Stoppkraften kommer från standard kol-keramiska bromsrotorer fastklämda av 6-kolvsok fram och 4-kolvsok bak. Bromspaketet är inrymt i en uppsättning 21-tums hjul med ett mönster som liknar hjulen som används på DBS 770 Ultimate. Hjulen monterar Michelin Pilot Sport S 5-däck som debuterade på nya DB12, och mäter en köttig 325/30 bak. Det främre paret är 275/35s.

Kroppen är tillverkad nästan helt av kolfiber och inkluderar en stor huva med en hästskoventil och dubbla NACA-kanaler. Kolfibern är exponerad på många områden, bland annat i kupén där den finns på dörrarna och mittkonsolen. Interiören är också klädd i klassiska material som ylle tweed inspirerad av beklädnaden av Aston Martins 1959 Le Mans-vinnande DBR1, som ger ännu mer karaktär. Köpare kommer att ha massor av ytterligare anpassningsalternativ att välja mellan, inklusive handmålade färger, sa Aston Martin.

Produktionen av Valor kommer att starta under årets tredje kvartal. De första exemplen är planerade att levereras innan 2023 är ute. Prisinformation har inte avslöjats, men förvänta dig att Valor kommer att befalla mellan $1 och $2 miljoner.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button