Luxury car

Aston Martin DB12 avslöjad med V-8-kraft

Aston Martin avslöjade på onsdagen DB12 som den senaste i en lång rad av DB-märkta grand tourers.

Den nya bilens ankomst markerar 75 år sedan David Brown, vars initialer är grunden för DB:s namnstrategi, hjälpte till att rädda Aston Martin efter andra världskriget och lanserade 2-liters, som senare blev känd för DB1.

Ankomsten inleder också starten på en förnyelse och expansion av Aston Martins sportbilsutbud. En ny Vantage är också precis runt hörnet och under de kommande åren kommer Aston Martin att lansera både laddhybriden Valhalla superbil och en elektrisk sportbil.

DB12 är den direkta efterföljaren till DB11 som lanserades för sju år sedan och är mer en tung uppdatering än en riktig omdesign. Det mesta av DB11:s design bärs över med några justeringar, men det finns en ny frontend som ger en känsla av kraft och styrka som DB11 saknade. Detta är främst tack vare det mycket större gallret och den nya huven med framträdande sträckor. Banan är också bredare fram och bak, upp sex respektive 22 millimeter. De nya strålkastarna har matrix LED-teknik.

Men medan DB11 erbjöd valet av V-8 eller V-12 kraft, har DB12, åtminstone för nu, tillkännagivits exklusivt med V-8. Det är den välbekanta turboladdade 4,0-liters V-8:an som Aston Martin hämtar från Mercedes-Benz AMG, och här är den inställd för att leverera 671 hk, eller ungefär 40 hk mer än den turboladdade 5,2-liters V-12:an som drev DB11. V-8 sparar också cirka 220 pund i vikt tack vare dess lägre cylinderantal.

DB12:s motor driver bakhjulen via en 8-växlad automatisk växellåda monterad bak för bättre balans.

Se även  2024 Mercedes-AMG S63 får Manufaktur lackfärger och inredningsdetaljer

Prestandakraven inkluderar 0-60 mph acceleration på 3,5 sekunder och en topphastighet på 202 mph.

Aston Martin DB12

Aston Martin DB12

Stora förändringar gjordes också i chassit, inklusive en ny fjädringsdesign med justerbara dämpare och styvare krängningshämmare. En elektronisk bakre differential har också monterats, en första för en DB-märkt bil, för att förbättra smidigheten genom kurvorna. I nära samarbete med de justerbara dämparna och e-diffen finns elektronisk servostyrning och justerbara elektroniska stabilitetskontrollsystem, som hjälper till att leverera komfort i bilens tamare körlägen men som kan förbättra reaktionsförmågan och kroppskontrollen när Sport- och Sport+-lägena väljs.

Fäst i varje hörn är ett 21-tums smidd hjul, tillgängligt i ett av tre mönster och i en rad färger och finish. Tack vare deras lätta design hjälper hjulen till att spara cirka 17 pund jämfört med DB11:s 20-tumserbjudanden. Standardgummit är Michelins nya Pilot Sport S 5-däck, men med en unik blandning för Aston Martin. De mäter 275/35 fram och köttiga 315/30 bak.

Standardbromspaketet har gjutjärnsrotorer som mäter nära 16 tum fram och med räfflade och borrade ytor för förbättrad termisk kapacitet. Kolkeramiska rotorer kan läggas till som ett alternativ, vilket hjälper till att förbättra bromsprestanda samtidigt som man sparar nära 60 pund i ofjädrad massa.

Aston Martin DB12

Aston Martin DB12

Aston Martin DB12

Aston Martin DB12

Aston Martin DB12

Aston Martin DB12

En av de viktigaste förändringarna i DB12 är kanske en ny interiör fylld av den senaste tekniken, eftersom DB11 ofta kritiserades för att förlita sig på föråldrad teknik som lånats från Mercedes-Benz.

Det finns en mer elegant layout som kännetecknas av rena horisontella linjer, samt ett digitalt instrumentpanel och en central pekskärm som styr Aston Martins infotainmentsystem. Det nya systemet, som utvecklats internt, erbjuder fullt stöd för Apple CarPlay och Android Auto, såväl som uppdateringar trådlöst. Det finns också gott om fysiska kontroller i DB12 för ofta använda funktioner, inklusive en räfflade vridkontroll för körlägesväljaren. Kolfiber används som accentmaterial, medan de flesta av kabinens ytor är trimmade i mer traditionellt handsytt Bridge of Weir-läder. Alcantara kan också väljas.

Se även  Alpine pratar med AutoNation amerikanska återförsäljare för försäljning och service

Ett ljudsystem med 11 högtalare är standard, men ett Bowers & Wilkins-system med 15 högtalare är tillgängligt. Samtidigt har navigationssystemet, som har 3D-kartläggning, onlineanslutning för snabbare och mer informativ ruttinformation. Aston Martin har även utvecklat en ny app (för iOS- och Android-enheter) med vilken ägare kan söka en destination på sin smartphone och skicka den direkt till bilen. Appen möjliggör också andra områden av interaktion med bilen, sa Aston Martin.

Aston Martin DB12

Aston Martin DB12

Förarassistansfunktioner inkluderar praktiska föremål som kollisionsvarning framåt, automatisk nödbromsning, aktiv körfältskontroll, varning för döda vinkeln och tvärtrafik samt igenkänning av trafikmärken. En surround-kamera ingår också.

Leveranser av DB12 är planerade att starta under årets tredje kvartal. Prisinformation kommer att meddelas närmare detta datum.

En DB12 Volante cabriolet är också på gång, och det finns rykten om att hybridteknologi så småningom kan ta sig in i DB12-linjen.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button