Nyheter

Aston Martin använder Lucid för elbilsteknik, planerar elektrisk hyperbil

Aston Martins kommande elfordon kommer att använda teknik som kommer från den amerikanska elbilsstarten Lucid, meddelade de två företagen på måndagen.

I en affär som kommer att innebära att Lucid får en andel på 3,7 % i Aston Martin och periodiska kontantbetalningar, värda sammanlagt 232 miljoner dollar, kommer Aston Martin att använda Lucids ledande elbilsteknologi, både nuvarande och framtida, för att utveckla sin egen modulära plattform som kan stödja hyperbilar , sportbilar, grand tourers och stadsjeepar. Aston Martin går också med på att spendera ytterligare 225 miljoner dollar på delar och betala en integrationsavgift på 10 miljoner dollar för att få det totala till 467 miljoner dollar.

Den första av Aston Martins elbilar är beräknad till 2025, och i slutet av decenniet kommer alla biltillverkarens fordon att vara antingen plug-in hybrid eller elektriska.

Aston Martin och Lucid har redan en koppling eftersom Saudiarabiens offentliga investeringsfond är den största aktieägaren i Lucid och den näst största för Aston Martin. Lucid valdes dock ut av Aston Martin genom en konkurrensprocess, sa företagen.

Lawrence Stroll

”Leveransavtalet med Lucid är en game changer för den framtida EV-ledda tillväxten av Aston Martin,” sade Lawrence Stroll, Aston Martins ordförande, i ett uttalande. ”Baserat på vår strategi och våra krav valde vi Lucid och fick tillgång till branschens högsta prestanda och mest innovativa teknologier för våra framtida BEV-produkter.”

Affären är den första i sitt slag för Lucid, vars egna elbilar kan leverera mer än 500 miles räckvidd och effekter långt över 1 000 hk. Lucid’s Air Sapphire har en tremotorig drivlina som levererar mer än 1 200 hk, eller tillräckligt för 0-60 mph acceleration på mindre än två sekunder, enligt företaget.

Se även  Bästa bilarna för snö 2022 och 2023

Specifika tekniker som nämns i måndagens tillkännagivande inkluderar Lucids effektiva batteri- och växelriktarteknologier, såväl som dess högpresterande motorer som underlättar mycket exakt vridmomentvektoring.

För att hjälpa till att skilja körupplevelsen av sina elbilar från de av Lucid, kommer Aston Martin att fokusera på inställningen av kraftleveransen till varje hjul. Enligt företaget kommer detta att ge det möjligheten att skapa ett ”distinkt dynamiskt fingeravtryck” för var och en av sina elbilar.

Lucids modulära dubbelmotordrivenhet

Lucids modulära dubbelmotordrivenhet

Aston Martin kommer också att utnyttja konsultverksamheten för sitt Formel 1-team för att utveckla aerodynamiska konstruktioner med samma färdigheter och processer som är involverade i F1. Detta kommer att leda till aktiva aerodynamiska och luftmotståndsreducerande system för att förbättra fordonseffektiviteten och därmed räckvidden. Aston Martin nämnde i sitt uttalande aktiva kylventiler och system för att rikta luftflödet runt hjulhusen och under fordonet.

Aston Martin funderar också på att använda broms-by-wire-teknik från Brembo för att förbättra effektiviteten, liksom Pirelli-däck med sensorer utformade för att på ett tillförlitligt sätt mäta belastningen som går genom varje hjul för att mer exakt beräkna den verkliga räckvidden.

Trots det nya avtalet med Lucid kommer Aston Martin att fortsätta att köpa drivlina och elektronisk arkitekturteknik från befintliga aktieägaren Mercedes-Benz. Aston Martin undersöker också potentialen i att anskaffa teknologi och insikter om den kinesiska marknaden från Zhejiang Geely, som Aston Martin också räknar som aktieägare.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button