Electric car

Alpine A290 Beta förhandsgranskar det franska märkets första elbil som kommer 2024

Alpine tog sent på tisdagen täcket av A290 Beta, en konceptbil som förhandsgranskar den första medlemmen av det franska prestandamärkets framtida elektriska flotta.

A290 Beta är en subkompakt lucka som kommer att skapa sin produktionsmotsvarighet 2024. Alpine sa att produktionsversionen kommer att dela konceptets exteriörstil men har en mer konventionell interiör. Det betyder ingen central körställning i McLaren F1-stil, som på utställningsbilen.

Grunden för A290 Beta och produktionsmodellen den kommer att skapa är moderbolaget Renaults kommande 5 halvkombi, som är inspirerad av den ursprungliga 5:an från 1970-talet, såld i USA som Le Car.

Differentiering kommer från signaturalpinstilar, som de extra körljusen framtill, en nick till Alpines historiska rallybilar och aerodynamiska element. Konceptet har en främre läppspoiler, luftridåer, en ventilerad huva, en bakvinge och en bakre diffusor. Konceptet kör också på 20-tumshjul, även om produktionsversionen kommer att ha 19-tumshjul insvepta i skräddarsydda Michelin-däck, sa Alpine.

Alpine kommer också att ha en högre låt för sin drivlina, även om inga kraftsiffror har släppts. Alpine har dock sagt att det kommer att finnas flera körlägen, inklusive ett Full Mode som kommer att leverera full prestanda. Bilen kommer också att ha en Omkörningsknapp på styrningen för att ge en 10-sekunders krafthöjning.

Plattformen är CMF-B EV modulär design av Renault Nissan Mitsubishi Alliance, som också kommer att hamna i en Nissan Micra-efterträdare. Måtten på A290 Beta inkluderar en längd på 159,5 tum och en bredd på 73 tum. Alpine har också bekräftat multi-link bakfjädring, en uppsättning som normalt inte finns i detta segment.

Alpine A290 Beta koncept

Konceptets ankomst markerar också starten på nästa utveckling av Alpines namnstrategi. Den börjar med A för Alpine och använder sedan den första siffran i en tresiffrig numerisk del för att beteckna fordonets storlek och position, medan de återstående två siffrorna anger fordonet som antingen en sportmodell eller en livsstilsmodell. Sportmodeller kommer att använda en 10, som den nuvarande sportbilen A110, medan livsstilsmodeller som luckan kommer att använda en 90, vilket resulterar i A290-namnet för produktionsversionen. Beta-symbolen här betecknar denna version som en konceptbil.

Se även  Volvo ger en glimt av EX90 elektriska SUV:s design

Produktionen av A290 kommer att hanteras vid en fabrik i Douai, Frankrike.

Alpine A290 Beta koncept

Alpine A290 Beta koncept

Alpine är känt för att arbeta på en kompakt crossover och en elektrisk efterföljare till A110, med utgång runt 2025 respektive 2026. A110-efterträdaren kommer att använda en plattform som utvecklas av Lotus för en sportbil som sannolikt kommer att sluta som en Elise-efterträdare. Crossover kommer med största sannolikhet att använda Renault Nissan Mitsubishi Alliances CMF-EV-plattform, som finns i Renault Megane E-Tech och Nissan Ariya.

Alpina chefer har också antytt två större crossovers som sannolikt sitter i samma segment som Porsche Macan och Cayenne. Dessa förväntas anlända med början 2027 och använda plattformar från Zhejiang Geely. De kommer att vara avgörande för att utöka Alpine försäljning till USA och Kina, enligt Alpine VD Laurent Rossi, även om en lansering på dessa två nyckelmarknader faktiskt inte har bekräftats.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button