Nyheter

Ägarnöjdheten är nere för Tesla, upp för andra elbilar

En ny JD Power-studie visar på en nedgång i Teslas ägartillfredsställelse, men en ökning för andra elbilar.

Den årliga JD Power Automotive Performance, Execution and Layout-studien (APEAL) mäter kundnöjdheten under de första 90 dagarna av ägandet, baserat på en undersökning som täcker 37 fordonsattribut. Med en poäng på 878 av 1 000 poäng förblir Tesla ett av de högst rankade varumärkena och överträffade andra varumärken i vissa attribut, men den poängen är sänkt med nio poäng från för ett år sedan, när Tesla först ingick i studien.

Den övergripande bilden för elbilar var mer positiv. Exklusive Tesla var poängen för elbilar 840 poäng, vilket är en ökning med två poäng från år till år, även om branschen som helhet såg en på varandra följande nedgång i ägartillfredsställelse från år till år för första gången i APEAL-studiens 28-åriga historia. Branschövergripande nöjdhetspoäng var 845 – två poäng lägre än 2022 och tre poäng lägre än 2021.

2022 BMW i4 M50

Elbilar minskar också gapet med bensinbilar. Medelpoängen för bensinbilar var 843 poäng, bara tre poäng högre än elbilar och jämförd med laddhybrider. Bland enskilda modeller var BMW i4 också tvåa i kategorin Compact Premium Car, efter Lexus IS.

Vissa EV-modeller verkar dock ha tappat mark till gasmodeller i rankingen. Mercedes-Benz EQS och Kia EV6 toppade bensinfordon i sina respektive kategorier i 2022 års APEAL-studie, men upprepade det inte i år. i4 var den enda elbilen i topp tre i någon modellkategori.

2023 Mercedes-Benz EQS

2023 Mercedes-Benz EQS

Denna studie täcker inte heller serviceupplevelsen. En annan JD Power-studie som publicerades tidigare i år visade att elbilsägare var mindre nöjda med återförsäljarservice än ägare av bensinbilar.

Se även  2023 VW ID.4 startpriset sjunker till $38 790 med amerikansk produktion

Som JD Power har betonat tidigare, är de flesta förstagångsägare av elbilar mycket nöjda med upplevelsen av att äga elbilar, och de som köper en elbil kommer sannolikt att få en elbil igen, även om deras tillfredsställelse minskar från det första intrycket. Studierna tyder på att de Tesla-ägarna kan vara mindre snurriga över upplevelsen, men de ser säkert inte tillbaka.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button