Feature

9FF & The Edition-1111 – Speedhunters

Tysklands 9FF är ingen vanlig tuner. Från sitt huvudkontor i Dortmund tar företaget och dess ägare Jan Fatthauer redan imponerande maskiner och förvandlar dem till rekordbrytare.

9FF har byggt sitt rykte på att testa gränserna för vad som är möjligt med Porsche 911s. Från 90-talets luftkylda modeller till kurvorna hos moderna bilar, varje 9FF-fordon är tillverkad med precision och omsorg.

9ff-by-wheelsbywovka-9
9ff-by-wheelsbywovka-16

Det är tydligt att 9FF är mer än bara ett företag – det är en passion. En hängivenhet att tänja på gränserna och ett engagemang för att leverera en oöverträffad körupplevelse.

9ff-by-wheelsbywovka-3

När jag gick in i 9FF-verkstaden fångade ett GT9-skal omedelbart min uppmärksamhet. Denna 9FF-superbil var baserad på 997:an och hade en kraftigt modifierad flat-sexa som levererade 1 400 hk i den mest kraftfulla Vmax-versionen. Den ursprungliga 986 hk GT9 blev 9FF:s stora genombrott när den 2008 körde 409 km/h för att bli världens snabbaste gatulagliga fordon.

9FF satte rekordet på bästa möjliga sätt också. GT9 Vmax kördes till testbanan, försökte återställa hastighetsrekordet och stannade sedan in på en McDonald’s-restaurang på väg tillbaka till Dortmund. Det var inte ett stort testteam inblandat i rekordförsöket eller ens speciella däck som användes.

9ff-by-wheelsbywovka-10

GT9 Vmax utvecklades specifikt för topphastighetsprestanda med sin smala kropp och bara en läppspoiler istället för en vinge, plus ett extremt långt slutförhållande för att maximera dess potential. Speedhunters skrev en detaljerad berättelse om det för ett decennium sedan.

9ff-by-wheelsbywovka-40

På sätt och vis var det första decenniet av 2000-talet guldåldern för 9FF med flest rekord satta och nya, unika teknologier använd. Det var den tiden då det alltid fanns skäl att presentera de senaste 9FF Porsche-skapelserna i biltidningar. Toppfartsrekord var företagets PR-strategi, och dessa tog in riktiga kunder som ville gå lika snabbt i sina egna Stuttgartmaskineri.

Se även  De bästa 200 MPH+ bilarna du kan köpa idag

2013 skaffade 9FF en fin loggfil från en Vmax-kund som körde sin bil på en transferresa från Tyskland till Kroatien och klockade 437 km/h på Autobahn.

9ff-by-wheelsbywovka-14

Det fanns ett par exempel från det tidiga 00-talets era i verkstaden, ett av dem var denna gyllene 997 Turbo med ett TechArt bodykit på utsidan och proppfullt av 9FF-teknik på insidan. Bilen byggdes 2010 för en ukrainsk affärsman, som hade ett verkligt behov av snabbhet. För att tillfredsställa det ger motorn 1 600 hk och 1 720 Nm, vilket gör det möjligt att accelerera från 100 km/h till 200 km/h på 2,9 sekunder. Jag fick veta att 200 km/h till 300 km/h tar bara 5,2 sekunder.

Den nuvarande ägaren är en herre från Polen, som hade tagit tillbaka bilen till 9FF för en fullständig översyn.

9ff-by-wheelsbywovka-48

En annan berömd 9FF-bil är detta svarta 2 000+hk monster som heter Salvatore efter sin italienska ägare. Matti, som visade mig runt i verkstaden, sa att det är den mest kända 9FF-racerbilen och har slagit flera rekord. År 2020, Salvatore nådde 358,9 km/h på en halvmils löpning.

9ff-by-wheelsbywovka-47

Just nu byggs bilen om för större kraft, med bättre aerodynamik och ökad säkerhet också. Nya turbos och anpassade laddluftkylare kommer förhoppningsvis att göra det möjligt för den att uppnå 400 km/h vid nästa halvmils dragtävling den tävlar i.

9ff-by-wheelsbywovka-22
9ff-by-wheelsbywovka-35

9FF:s senaste skapelse, och en som de planerar att göra en liten upplaga av, är Edition-1111. Modellen är baserad på 991 Turbo S, och ser så subtil ut att den skulle kunna kallas en sovhytt. Endast entusiaster med ett skarpt öga kommer att lägga märke till de anpassade front- och sidokjolarna i svarta, mörklagda strålkastare och blinkers, och anpassade bakljus. Edition-1111 sitter på specialutgåvan 9FF x AsphaltDreams hjul.

9ff-by-wheelsbywovka-30

Interiören har Alcantara och svart läder med alla kromdetaljer mörklagda, samt en svart GT3 RS rullbur och ratt med en 9FF-signaturlook.

Se även  Saving The Bride AE86 - Speedhunters
9ff-by-wheelsbywovka-24
9ff-by-wheelsbywovka-36

Denna vita bil är den första av 11 som byggs och levererar 1 111 hk och 1 250 Nm. Tyvärr, och som det brukar gå med Porsche, är motorrummet inte precis avslöjande.

9ff-by-wheelsbywovka-38

9FF handlar om siffror, så jag fick ett par fakta om Edition-1111: 100 km/h till 200 km/h tar bara 3,6 sekunder, och 200 km/h till 300 km/h uppnås på 6,8 sekunder.

9ff-by-wheelsbywovka-44

När jag avslutade mitt besök på 9FF blev jag vördnad över det orubbliga dedikation till prestanda som genomsyrar varje aspekt av detta tuningföretag. Från deras banbrytande modifieringar till deras rekordstora prestationer, 9FF kommer sannolikt inte att förlora sin plats som en toppspelare i Porsche-tuningvärlden någon gång snart.

Vladimir Ljadov
Instagram: wheelsbywovka
eftersom@wheelsbywovka.com
www.wheelsbywovka.com

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button