Nyheter

7,7 miljarder dollar Renault-Geely-satsningen försöker utmana Toyota på hybrider

Renault och Geely har tecknat ett joint venture-avtal som skapar ett nytt företag på 7,7 miljarder dollar med uppgift att utveckla hybriddrivlinor och mer effektiva förbränningsmotorer.

De två biltillverkarna får vardera 50 % av aktierna i det gemensamma företaget, enligt ett pressmeddelande från Renault. Avtalet följer en avsiktsförklaring undertecknad av Renault, Geely och oljebolaget Aramco den 2 mars 2023. Aramco ”utvärderar” en investering i det nya samriskföretaget, som skulle finansiera forskning om syntetiska bränslen och väte, står det i pressmeddelandet. .

Geely växt i Kina

Det gemensamma företaget, som kommer att drivas från en Renault-anläggning i Madrid och en Geely-anläggning i Hangzhou Bay, Kina, ”siktar på att bli ledande inom nästa generations hybridlösningar och högeffektiva drivlinor för att möta den globala efterfrågan under de kommande åren.”

Planerna inkluderar årlig produktionskapacitet på fem miljoner enheter av förbränningsmotorer, hybrid- och plug-in-hybridkomponenter och transmissioner årligen. Dessa komponenter kommer att levereras till Renault och Geely för användning i deras personbilar. Det kommer att inkludera bilar från de främsta Renault- och Geely-märkena, såväl som Renault-allierade Nissan och Mitsubishi, och Geely-ägda Volvo och Proton.

Dessutom planerar Renault att använda samriskföretaget för drivlinor för lätta nyttofordon, troligen i samarbete med den italienska leverantören Punch Torino, och för hybridbatterier.

2022 Nissan Qashqai E-Power

2022 Nissan Qashqai E-Power

Det gemensamma företaget kommer att ha en portfölj av drivlinor och ett regionalt fotavtryck som täcker 80 % av den globala förbrännings- och hybridmarknaden, enligt Renault. Med den skalan kommer målet att vara Toyota, som länge har dominerat hybridförsäljningen. Det är ett område som Geely och Renault (tillsammans med allianspartnerna Nissan och Mitsubishi) inte lyckats knäcka. Nissans e-Power-hybrider för USA, som en gång lanserades som en ny signaturteknik för varumärket, är länge försenade för amerikanska produkter, även om de är tillgängliga på vissa andra marknader.

Se även  Fisker Ocean startar USA-leveranser i juni och erbjuder en räckvidd på 360 mil

Även när det rullar ut helelektriska bilar, förblir hybrider Toyotas fokus. Biltillverkaren har valt att visa upp sin hybridteknik i 2023 Prius, samtidigt som bZ4X behålls som ett begränsat och mindre tilltalande fordon. Och den siktar på plug-in-hybrider med mycket högre körsträcka i framtiden.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button