Luxury car

2027 Porsche Cayenne EV spionbilder

Porsche i mars meddelade att nästa Cayenne kommer att vara elektrisk, och nu har vi vad som sannolikt kommer att bli bilder på en av de första testmulorna.

Fordonet kan se ut som en av de många prototyperna för den elektriska Macan som kommer i början av 2024, men det finns ett antal ledtrådar som pekar på att det är en testmula för den helt elektriska fjärde generationens Cayenne.

Jämfört med Macan EV-prototyperna har testmulan ett mycket bredare spår, vilket indikeras av de vidgade hjulhusen. Även vindrutans lutning är annorlunda och hjulbasen är något längre, vilket framgår av att bakhjulen trycks längre bak.

Att använda Macan EV-prototyper för att dölja mekaniken i Cayenne EV är vettigt eftersom båda fordonen förväntas dela Volkswagen Groups PPE modulära plattform designad för premium EVs. Plattformen är tillräckligt flexibel för att skapa låg- och högåkande modeller i flera storlekskategorier.

2027 Porsche Cayenne EV testa mule spionbilder - Fotokredit: Baldauf

2027 Porsche Cayenne EV testa mule spionbilder – Fotokredit: Baldauf

För Macan EV kommer plattformen att ha ett 98-kWh batteripaket och en motor som driver varje axel. Kombinerad effekt av minst en klass kommer att vara mer än 603 hk, och ännu högre effekter är sannolikt för en Cayenne EV.

Även om det ännu inte har bekräftats, kan en fyrmotorig drivlina erbjudas i den elektriska Cayenne. Ett sådant system skulle inte bara leverera hög effekt utan också snabbare och mer exakt kontroll för vridmomentvektoring. Porsche sa 2019 att de utvecklade just ett sådant system.

När Porsche tillkännagav Cayenne EV i mars, sa Porsche att fordonet kommer efter den elektriska 718, som är beräknad till 2025 och kommer att använda en plattform som är specifik för sportbilar. Porsche har också bekräftat planerna för en treradig elektrisk SUV placerad ovanför Cayenne, som kommer att beräknas 2027 och kommer att använda nästa generations SSP Sport-plattform. Detta betyder att Cayenne bör komma 2026, vilket sannolikt skulle göra den till en 2027-modell för marknadslanseringen.

Produktionen kommer att skötas vid Volkswagen Groups fabrik i Bratislava, Slovakien. Anläggningen bygger för närvarande den gasdrivna Cayenne som just genomgick en stor uppdatering för 2024.

Porsche förutspår att så mycket som 80% av dess försäljning kommer att vara elektrisk i slutet av decenniet, och det betyder att de flesta av biltillverkarens sortiment kommer att byta cylindrar mot battericeller under de kommande åren. Porsche har tidigare sagt att endast 911 förväntas fortfarande ha en gasmotor när 2030 rullar runt.

En elektrisk hyperbil förhandsgranskad av det senaste Mission X-konceptet kommer sannolikt också att vara en del av planen, även om Porsche inte har angett när exakt en sådan modell skulle komma.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button