Luxury car

2025 Lamborghini Urus för att släppa enbart gasmodell, gå endast till PHEV

Efter att ha introducerat den första hybriden till märket i år i Revuelto, tar Lamborghinis förvandling ytterligare två stora steg nästa år. Autocar rapporterar att mot slutet av 2024 kommer Urus att byta till en PHEV-enbart drivlina. Vi har vetat ett tag att det var en elektrisk sladd på väg till Urus flanker, men vi förväntade oss inte att Lamborghini skulle ge upp den rena ICE-varianten. Brand honcho Stephan Winkelmann bekräftade Autocar motorn kommer att vara en dubbelturbo 4,0-liters V8, men gav inga effektsiffror. En rapport 2021 i Bil tidningen – när den påstådda Urus PowerHybrid kom 2022 – förutspådde att motorn i fråga kommer från Porsche och skulle producera cirka 660 hästkrafter och 660 pund-fot i vridmoment. Antalet hästar skulle öka med hjälp av en 168-hk elmotor i transmissionen. Växellådans inre delar skulle dock inte tillåta mer än 660 lb-ft. Det är fortfarande en helt fin siffra; 6,5-liters V12:an och tre elmotorer i nya Revuelto kastar ”bara” sammanlagt 783 lb-ft.

Dagens Urus bråkar med en dubbelturbo 4,0-liters V8:a som ger 657 hästkrafter och 627 lb-ft. i både S och spårfokuserade Performante-trim. Teoretiskt sett kan Urus PHEV höja det till cirka 830 hk och 660 lb-ft. Den extra kraften skulle delvis kompenseras av ytterligare vikt, så mycket som 551 pund om Bil stämmer. Denna SUV skulle fortsätta till 2029, då en helelektrisk version inleder en andra generation.

Lamborghini Huracan-efterträdaren förväntas debutera före PHEV Urus men börja säljas ungefär samtidigt som Urus. Eftersom den efterträdaren kommer att använda en anpassad version av motorn på väg till Urus som är kopplad till transmissionen i Revuelto, förväntar vi oss att lanseringen av viktiga detaljer ska börja så snart den nya babycoupén lanseras, som vi tror kommer att ske nästa vår.

Se även  2024 Mercedes-Benz EQA spionbilder

För att höra Winkelmann prata, funderar vi nu på det sista hurraet av gammaldags, viscerala, ICE-drivna Lamborghinis. Varumärket har en högåkande batterielektrisk 2+2 GT inskriven för att debutera 2028 med cirka 300 mils räckvidd. Det kommer att vara nästa stora tecken på vad som kommer. Han sa till Autocar, ”Du går med den svåraste lagstiftningen, som är USA, och är verkligen Kalifornien. Andra stater antar Kaliforniens regler – vanligtvis stora städer och det är där vi säljer bilar …

Även om det [legislation] inte förbjuder elbilar, kommer beskattning att vara en dödande faktor. Sedan pratar megastäder om att avskaffa icke-EV-bilar före 2035 oavsett.” Och trots arbetet från systermärket och samarbetspartnern Porsche, så har Winkelmann inte sålt på syntetiska bränslen ännu. För honom handlar de ”mer om att hålla den nuvarande bilparken vid liv ,” skapar inte nya ICE-drivna modeller som använder nämnda bränslen.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button