Luxury car

2025 Chevy Corvette SUV sägs börja med ICE-kraft, inte vara endast elbil

Bil & Förare har en annan del av sagan om den ryktade Corvette-SUV:n. I november förra året startade tidningen dramat med ett kapitel med titeln ”Corvette lanseras som ett varumärke 2025 med en fyrdörrars och en SUV.” Sedan och high-rider förväntades lanseras som Ultium-baserade, helelektriska Corvettes. Så är inte fallet, så vi får veta nu. Outletens nya rykten säger att ICE kommer att få anropet för SUV:n, som kommer in i näsan på samma Alpha-plattform som stöder GM-prestanda tungviktare som Cadillac CT4 och CT5, och Chevrolet Camaro. Det skulle vara ett intressant val av arkitektur; GM utvecklade den RWD-fokuserade Alpha för sina förarcentrerade produkter och har aldrig lagt något större på den än den tidigare generationens Cadillac CTS. Benen är 11 år gamla, efter att ha debuterat under 2013 års Cadillac ATS, men passar fortfarande för ändamålet, vad med CT4 Blackwing och CT5 Blackwing. CDs senaste 10 bästa-listan.

Oväntat säger tidningen också att SUV:n kan komma i två storlekar, driven av ett spekulerat motorområde på tre kvarnar i fyra utgångar. Dessa specifikationer är alla designade för att hålla reda på Bowling Greens Enemy #1 och dess Macan- och Cayenne-SUV:ar. Från botten till toppen skulle cylinderräkningen och utgångsstegen gå:

  • Turboladdad fyrcylindrig, 300 hästkrafter
  • Twin-turbo V6, 400 hästkrafter
  • 6,2-liters V8, 500 hästkrafter
  • Superladdad 6,2L V8, 682 hästkrafter

Den mindre SUV:n öppnar med fyran, börjar på cirka 60 000 $ och kan uppgraderas till tvåsnigel sexan. Låt oss ta ett ögonblick för att uppskatta en framtid där en fyrcylindrig, familjevänlig Corvette måste övervägas i möjligheternas rike, även om det bara är rykten för tillfället.

Se även  BMW iX2 elektrisk coupé crossover spionerade för första gången

Den större modellen börjar med sexan och höjs till något med en ”Z0”-beteckning när den är utrustad med motorn som nu finns i Cadillac Escalade V-serien. Båda SUV-storlekarna lämnar sina respektive fabriker med fyrhjulsdrift och 10-växlad automatlåda.

Frågan är, skulle du hellre se detta eller låta GM ta den vinkel som tidigare GM:s vice ordförande Bob Lutz föreslog 2021: ”Vad jag skulle göra är att utveckla en dedikerad arkitektur, superlätt, superkraftig, Porsche Cayenne-liknande, bara mycket bättre och en lite större, medelvolym Corvette SUV. Mål världen över 20 000 till 30 000 enheter och prissätt den från 100 000 USD. Underbar interiör. Ingen V6-drivlina. Ingen low-end version. Det måste vara den fantastiska premium sportutrustningen tillverkad i USA, och varumärket Corvette skulle kunna göra det.”

Oavsett vilket, kom ihåg att det bara är rykten. Vi kanske inte har länge att vänta på att sålla sanningen från kätteri, dock, CD misstänker att avslöjandet kommer att ske senare i år.

Någon gång efter det skulle vi se elektriska varianter av sedan och SUV sikta på Audi E-Tron GT och Porsche Taycan. Den mekaniska översikten för dessa två läser som en premium-affär, bestående av ”batteripaket med hög energitäthet, supersnabb programvara, ett patenterat kylkoncept, förskjutna Lego-liknande topografiska förpackningar, miniatyriserade komponenter, ultraeffektiva växelriktare, högvarvselektrisk motorer, ett 800-volts elektriskt system som ger upp till 350 kW laddningseffekt, en tvåväxlad transmission, broms-by-wire, multi-mode fyrhjulsstyrning och vridmomentvektor.” Till att börja.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button