Nyheter

2024 Volvo XC40 Recharge, C40 Recharge återupptäck bakhjulsdrift

De förnyade 2024 Volvo XC40 Recharge och C40 Recharge som kommer till amerikanska återförsäljare senare i år kommer att erbjuda bakhjulsdrift i en Volvo för första gången sedan 1990-talet.

För trettio år sedan var bilindustrin djupt inne i en meddelandekampanj som kastade undan normer för bakhjulsdrift – och de underbart utilitaristiska Volvobilarna som tog sig till USA fram till den punkten – och berättade för oss att framhjulsdrift var framtida. Volvo gick in på 90-talet med en fyrhjulsdriven serie och lämnade den utan en enda RWD-modell, och den har inte sett sig tillbaka. Tills nu.

För elbilar, med sina tunga batteripaket placerade runt mitten av fordonet, är det annorlunda, säger Volvo. Det har bestämts att med mer vikt på bakhjulen och med smartheten i modern dragkraft och stabilitetskontroll är bakhjulsdrift faktiskt bättre. Företaget slösar ingen tid på att göra det så – även när, som är fallet här, plattformen ursprungligen konstruerad för framhjulsdrift.

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo XC40 Laddning

2024 Volvo XC40 Laddning

2024 Volvo XC40 Laddning

2024 Volvo XC40 Laddning

Volvo säger att övergången till bakhjulsdrift för de nya enmotoriga C40 och XC40 Recharge-modellerna resulterar i ”en mer dynamisk och smidig körupplevelse, med skarpare styrning och förbättrat grepp.” Även om den inte tidigare har erbjudit den enmotoriga modellen i USA, kommer den nu – och Volvo har också gått över till en bakhjulsförspänd layout för versioner med dubbla motorer.

Den bakhjulsdrivna versionen erbjuder också en dramatisk ökning av räckvidden – från 223 och 226 miles för 2023 dubbelmotoriga XC40 respektive C40 Recharge-modeller, upp till 493 och 497 miles för 2024 enkelmotorsversioner. 2024-modellerna med dubbla motorer är nu uppe i 254 respektive 257 mil.

Se även  Volvo retar ny elektrisk crossover som kommer 2023

Även om bytet till bakhjulsdrift – och den högre räckvidden och effektiviteten – kan vara rubrikerna för 2024 Volvo XC40 Recharge och C40 Recharge, finns det några baktankar. Dessa modeller markerar den första användningen av Volvos egen elmotor, konstruerad och byggd internt i Sverige, i ett drag som kan hjälpa Volvo att hålla kostnaderna under kontroll när den övergår till en hel-EV-serie till 2030.

Volvo elmotor i C40 och XC40 Recharge

Volvo elmotor i C40 och XC40 Recharge

Den nya svenska motorn har en permanentmagnetdesign och producerar i versioner med en motor 248 hk och 310 lb-ft vridmoment – ​​tillräckligt för att nå 60 mph på officiella 6,9 sekunder, enligt Volvo. Dubbelmotoriga fyrhjulsversioner får samma bakmotor plus en 147 hk asynkron (induktions)motor vid framhjulen, som fortfarande kommer från en leverantör; de gör en kombinerad 402 hk och rusar till 60 mph på 4,5 sekunder, vilket är samma som 2023-modellerna, men slår upp till 494 lb-ft vridmoment, jämfört med 487 lb-ft för 2023-modellerna.

Enmotors bakhjulsdrivna modeller får också ett nytt, lite större batteripaket. Vid 82 kwh (78 kwh användbar) mot 78 kwh (75 kwh användbar) för överföringspaketet, förblir det nya paketet T-format för att passa denna plattform som ursprungligen var avsedd för förbränningsmotorer, men den använder större CATL-prismatiska celler snarare än mindre LG-påse celler. Med nya generationens celler och vissa kylningsfördelar tillåter paketet en topp på 200 kw för DC-snabbladdning, mot en topp på 150 kwh, vilket minskar 10-80 % laddning till 28 minuter från 34 minuter.

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo C40 Laddning

Jag fick inte chansen att ladda dessa modeller vid ett körprogram i Sverige, men från en mix av körning observerade jag effektivitetssiffror som bekräftar en verklig räckvidd på mer än 250 mil för båda modellerna. Förvänta dig lite mindre i motorvägshastigheter eller i kallt väder, naturligtvis, men vissa eller alla av dessa modeller kommer att ha en värmepump för att värma batterierna och öka räckvidden i kallt väder.

Se även  2023 Mercedes-Benz AMG SL 43-pack turbo-4, 111 050 $ prislapp

Den kraftigare bakre motorn ger en bättre körande EV. Det krävdes en ny bakre hjälpram, och det gav möjlighet att helt ställa om dessa modellers fjädringar. Som Erik Joelsson, chef för NVH och fordonsdynamik för projektet, förklarade för Motor Authority, var det initiala målet att trimma de nya modellerna ungefär som de frontdrivna. Men teamet valde lägre fjäderstyvhet den här gången och slog sedan upp den negativa cambern på baksidan för att hantera kraften vid bakhjulen, och det fungerade för att dämpa högfrekvent hårdhet för bättre komfort.

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo C40 Laddning

Resultatet, som jag kände på ganska grova, smala, ibland häftiga bakvägar runt Göteborg, imponerar som mer stabilt och lyxigt men inte mindre atletiskt (jag har kört en 2023 C40 Recharge ganska nyligen). När jag körde både en dubbelmotorig C40 Recharge och sedan en enmotorig XC40 Recharge, tyckte jag att den senare var mer givande i snäva kurvor, med mer exakt styrning och förutsägbarhet. All dubbelmotors kraft drar fordonet genom kurvor med mer fart och mindre finess, och det är beroendeframkallande på sitt sätt – även om den totala balansen och balansen vinner över extra dragkraft plus brutal acceleration, är den bakåtdrivna versionen den bättre. .

Som med vissa andra nya Volvo-modeller var både den fasta styrningen och de höga regenerativa bromsinställningarna lite mycket. Det här är inte ett prestandafordon och det känns mer i sitt element när båda är avstängda – även om lite mer bromsregen kan vara bäst.

Volvo slösar ingen tid på att få ut idén. Förfaller under andra halvan av året i USA, dessa modeller bråkar inte med den inneboende godheten hos detta kompakta SUV-paket, som är mindre än Tesla Model Y eller Mercedes EQB men mer distinkt inuti än en Audi Q4 E- Tron. Båda dessa modeller erbjuder några av de bästa framsätena i alla kompakta SUV – med utdragbara lårkuddar – och jag blev förvånad över att jag vid 6-fots-6 kunde passa bra i baksätet bakom en medelhög förare. Den enda kompromissen med förpackningen är fortfarande den snäva mittkonsollayouten, som smyger in dyrbart batteriutrymme till denna ICE-plattform men minskar fotutrymmena framför.

Volvo har ännu inte avslöjat priserna för dessa omarbetade modeller, men förvänta sig enmotorsversioner att börja i intervallet på 50 000 $. Ändringar begränsas annars till en ny 19-tums aluminiumfälgardesign, ett par nya exteriörtoner och några mindre funktionsändringar – inklusive nya kurvlampor och pixelstrålkastarteknik för de bästa Ultimate-detaljerna. Liksom tidigare kommer sortimentet att erbjudas i bas, Plus och Ultimate trimnivåer.

2024 Volvo C40 Laddning

2024 Volvo C40 Laddning

I slutändan satte 2024 XC40 och C40 Recharge ett bra prejudikat framför fokuserade elfordon som EX90 och EX30 elektriska stadsjeepar. Volvo bryr sig om att få alla grunderna rätt, även om det innebär att återgå till ett bakhjulsdrivet förflutet och göra om lite av sin nutid.


Volvo betalade för resor och logi för Motor Authority för att ge dig denna förstahandsrapport.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button