Luxury car

2024 Toyota Tacoma siktar på alla, Trailhunter ansluter sig till lineupen

Toyota har i det tysta studerat tävlingen för medelstora lastbilar och förberett en stor offensiv.

På torsdagen debuterade 2024 Toyota Tacoma med en svindlande mängd konfigurationer som inte sågs i segmentet för mellanstora pickuper. Detta är en fullständig omdesign. Även om det är den första uppdateringen sedan 2016, använde den sista lastbilen en ram som daterades tillbaka till 2005. När de första modellerna kommer i år kommer den att introducera turboladdade och hybriddrivlinor, säten med inbyggda stötdämpare och ny Trailhunter-modell.

Tacoma-serien 2024 blandas och utökas med åtta trim, tre drivlinor och två fyrhjulsdrivna system. Den fortsätter med två hyttstorlekar och två bäddlängder, men även den mindre hytten får en ny konfiguration.

Priserna har inte tillkännagivits, men de flesta modellerna kommer till återförsäljare senare i år. Terrängorienterade TRD Pro- och Trailhunter-trim, tillsammans med alla andra lastbilar med hybriddrivlinan, kommer att följa under våren 2024.

2024 Toyota Tacoma TRD Sport

2024 Toyota Tacoma TRD Sport

Toyota Tacoma motorer

Den beprövade 3,5-liters V-6 och 5-växlade automatlådan är död. VILA I FRID.

Varje Tacoma får en turboladdad motor. Base Tacomas drivs av en avstämd 2,4-liters turbo-4 med 228 hk och 243 lb-ft vridmoment. Lastbilar med den här motorn tappar en oljekylare, ett motorfäste och någon ljuddämpare som kraftfullare Tacomas har.

De flesta Tacomas har en 2,4-liters turbo-4 med mer boost än basmotorn för en effekt på 278 hk och 310 lb-ft. Det är samma turbo-4 som finns i Highlander crossover-SUV, men den sitter längsgående istället för tvärs och vissa interna komponenter har förstärkts.

Tillgänglig i TRD Sport, TRD, Off-Road och Limited, och standard på TRD Pro och Trailhunter-modeller, är en ny 2,4-liters turbo-4 hybriddrivlina med en 48-hk elmotor integrerad i transmissionen för en kombinerad effekt på 326 hk och 465 lb-ft.

Varje Tacoma levereras med en 8-växlad automatisk växellåda, men en 6-växlad manuell växellåda med varvtalsanpassning finns tillgänglig på SR-basen. Modeller med manuell växellåda får den uppgraderade turbo-4:an något avstämd till 270 hk och 310 lb-ft, samt en mindre 8,5-tums bakre differential (uppgraderade turbo-4-modeller har en 9,5-tums bakre differential) med vridmoment begränsat i första växeln på grund av axelavveckling.

Bakhjulsdrift med differential med begränsad slirning är standard. Deltidsfyrhjulsdrift med 2-växlad växellåda finns tillgänglig, liksom en elektronisk bakre spärrdifferential. Dyrare Limited-modeller har heltidsfyrhjulsdrift med en 2-växlad växellåda, och TRD Pro- och Trailhunter-modellerna får samma utrustning plus en låsningscenterdifferential. Alla Tacomas använder skivbromsar i alla fyra hörnen, eftersom de bakre trummorna försvinner för första gången.

Toyota har inte tillhandahållit fullständiga specifikationer, men sa att de uppgraderade turbo-4-modellerna med en automatisk växellåda kan dra upp till 6 500 pund och hybridmodellerna drar upp till 6 000 pund. Hybridens maximala nyttolast checkar in på 1 709 pund. Toyota sa att Tacoma kommer att ha upp till 11,0 tum markfrigång, en 33,8 graders inflygningsvinkel, en 23,5 graders överbrytningsvinkel och en 25,7 graders avgångsvinkel, även om biltillverkaren inte sa vilken modell dessa figurer representerar.

2024 Toyota Tacoma

2024 Toyota Tacoma

Toyota Tacoma växer sig större

Tacomas övergripande fotavtryck har inte förändrats, vilket betyder att den fortfarande passar i ett 18-fots garage. Bakaxeln har flyttats tillbaka för att sträcka ut hjulbasen 4,5 tum, vilket i sin tur borde förbättra åkkvaliteten. Bredden har inte ändrats, men tjockare axlar har breddats med 2,6 tum för en mer planterad ställning runt hörn eller på stigar.

Byggd på TNGA-F-plattformen som delas med SUV:n Tundra och Sequoia i full storlek, sitter Tacoma på en stegram av höghållfast stål som är styvare än tidigare. Tvärbalkarna är starkare för bättre hållbarhet och mindre vridning. Toyota sa att karosspaneler i aluminium sjunker i vikt men vill inte säga hur mycket.

SR-, SR5- och TRD PreRunner-modeller med lägre trim i Xtra Cab-konfigurationen använder fortfarande bakre bladfjädrar, men varje Double Cab-modell byter in en bakre multilink-upphängning med spiralfjädrar för en bättre körning.

Basen XtraCab är en vanlig hytt med två dörrar och utan baksäte, men den har gott om förvaringsutrymme bakom sätena tack vare låsbara kuber i golv och ryggpanel. Den ersätter förra årets Access-hytt, som var en fyrdörrars förlängd hytt med bakdörrar med gångjärn och ett par hoppstolar. Passagerarsätets ryggstöd kan fällas platt för att bli en arbetsplats med en inbyggd mugghållare. SR, SR5 och TRD PreRunner kan konfigureras med XtraCab och en 6-fots säng.

Se även  2023 GMC Sierra AT4X AEV börjar på $90 490

Double Cab-modeller har fyra heldörrar och sittplatser för fem med antingen en 5- eller 6-fots säng. Icke-hybridmodeller får mer förvaringsutrymme under baksätena än nuvarande Tacomas, men hybridversioner använder det utrymmet för batteripaketet precis som den större Tundran. Alla sängar har 7% mer volym än nuvarande Tacoma på grund av ny förpackning.

2024 Toyota Tacoma TRD Pro

2024 Toyota Tacoma TRD Pro

Tacoma TRD Pro och Trailhunter siktar off-road

Off-road TRD Pro-modellen använder uppgraderade TRD övre styrarmar med reviderad geometri och reducerad ofjädrad vikt. Den åker på 2,5-tums Fox interna bypass-dämpare med tre kompressionsdämpningsinställningar som justeras manuellt via en ratt på stötdämparen. Det finns också Fox bump-stopp för när fjädringsvägen blir maxad, plus en elektroniskt styrd frånkopplande främre svajbygel. TRD Pro-modeller åker 2,0 tum högre fram och 1,5 tum högre bak med en 3,0 tum bredare hållning jämfört med en SR5-modell. De TRD-specifika 18-tumshjulen är inlindade i 33-tums Goodyear Territory R/T-däck. Toyota byter också in en bakre stötfångare i ARB-metall med hög frigång med integrerade återställningskrokar och en främre glidplatta i aluminium.

2024 Toyota Tacoma Trailhunter

2024 Toyota Tacoma Trailhunter

2024 Toyota Tacoma Trailhunter

2024 Toyota Tacoma Trailhunter

2024 Toyota Tacoma Trailhunter

2024 Toyota Tacoma Trailhunter

Den nya Trailhunter-modellen är designad för överlandning. Den har ARB Old Man Emu (OME) positionskänsliga 2,5-tums monotube-dämpare i alla fyra hörnen, och de bakre stötdämparna har externa fjärrbehållare. Trailhuntern är tillgänglig med antingen en 5- eller 6-fots säng, och får en sängmonterad luftkompressor, en sängstång med löstagbara Molle-paneler, en bakre stötfångare i stål med återställningspunkter och samma däck och körhöjd som TRD Pro modell. Dessutom är ett snorkelliknande luftintag monterat på passagerarsidans A-stolpe, en uppsättning bergskenor är standard för att skydda rockersna, och flera (Toyota gick inte in på detaljer) höghållfasta glidplattor av stål skyddar undersidan av lastbilen. Toyota installerar till och med en avgasspets med hög frigång för att hålla den borta från stenarna.

Toyota Tacoma ser ut som en Tacoma

Tacomas nya design är i bästa fall evolutionär, med några av de bästa bitarna från Tundran i full storlek.

Den blockiga formen har en trubbig framände, skarpt vinklade främre stötfångarhörn för bättre inflygningsvinklar och utbuktande stänkskärmar som täcker de bredare axlarna. Låga sängsidor behålls för enkel åtkomst, till skillnad från Ford Ranger och Chevrolet Colorado. Var och en av de åtta klädselnivåerna har sina egna designelement, men alla är tjocka. TRD Pro- och Trailhunter-modellerna sticker ut med sina förhöjda åkhöjder, stora terrängdäck och extra LED-belysning. Tundrans bästa funktion, den elektroniska bakluckan som kan öppnas med en armbåge bredvid baklyktan på förarsidan, hamnar över till Tacoma. Toyota tog funktionen ett steg längre här och installerade samma elektroniska utlösning på passagerarsidans bakljus också.

2024 Toyota Tacoma TRD Pro

2024 Toyota Tacoma TRD Pro

2024 Toyota Tacoma TRD Pro

2024 Toyota Tacoma TRD Pro

2024 Toyota Tacoma Trailhunter

2024 Toyota Tacoma Trailhunter

2024 Toyota Tacoma Limited

2024 Toyota Tacoma Limited

Inuti är Tacomas instrumentbräda krönt av antingen en 8,0- eller 14,0-tums pekskärm med trådlös Apple CarPlay och Android Auto, och ordet TACOMA smällde på passagerarsidan. De övre modellerna har ett 12,3-tums digitalt kluster och ett 7,0-tums digitalt kluster är standard. TRD Pro-modeller blir lite vilda med stötdämpare inbyggda i ryggstöden för att hjälpa till med sidostabilisering under terrängkörning. Icke-hybrid Tacomas kommer med en 400-watts AC-växelriktare i sängen (tillsammans med en andra i mittkonsolen inuti hytten), men hybrider uppgraderar sängeffekten till 2 400 watt.

2024 Toyota Tacoma Limited

2024 Toyota Tacoma Limited

Toyota Tacoma säkerhetsfunktioner

Toyota utrustar varje Tacoma med automatisk nödbromsning med fotgängardetektering, aktiv körfältskontroll, adaptiv farthållare och en nödstoppsfunktion som stoppar lastbilen om föraren inte reagerar på varningar och varningar. Blindvinkelmonitorer och ett surroundkamerasystem finns tillgängliga.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button