Luxury car

2024 Rolls-Royce Spectre First Drive: Electric Rolls är fortfarande en Rolls

Introduktionen av en ny EV-modell representerar vanligtvis ett revolutionerande ögonblick för ett bilmärke. Bilen är vanligtvis ett avsteg från normen, inte bara i bränslekälla utan design och övergripande karaktär. De är vanligtvis ett avbrott från traditionen och/eller en ledstjärna som pekar i en helt ny riktning.

Sedan är det nya 2024 Rolls-Royce Spectre. Det finns inget med det som känns revolutionerande, vilket till stor del talar om det som kom innan. Vi pratar om en Rolls-Royce här. De var alltid viskande tysta med en V12-motor som på ett klokt sätt delade ut mängder av enkelt vridmoment utan fanfar. Du vet, som elmotorer gör. Eller snarare, som elmotorer burk. Glöm slägga-till-bröstlanseringar i Spectre – Rolls-Royce justerade gasreglaget för att elegant rulla in i dess kraft, ungefär som det gjorde, delvis av nödvändighet, med en V12. Du kan föreställa dig att vridmomentkurvan ser mer ut som ett flygplan som lyfter än en raket. Väl igång ökar hastigheten snabbt och passningar görs utan ansträngning. Återigen, som en V12.

Spectre ser också ut som att en V12 fortfarande kan gömma sig under den stora motorhuven även om den var 100 % EV från början. Det fanns ingen ansträngning att ombilda Rolls-Royce för den elektriska eran med hytt-framåt-proportioner eller ”Blade Runner”-stylingsignaler. Fronten är förvisso slankare, för design och aerodynamik, med till och med Spirit of Ecstasy-huvprydnaden som kläms och stoppas för att eliminera turbulens som inträffade bakom den senaste versionen. Den totala luftmotståndskoefficienten på 0,25 är verkligen berömvärt för något som behåller en trubbig framände komplett med det måste-ha ”Pantheon”-grillen som säkerställer att ingen kommer att missta detta för något annat än en Rolls-Royce. Att den är mjukt upplyst av 22 lysdioder säkerställer identifiering hela tiden.

Väl inne sitter du lägre i Spectre än tidigare modeller, inklusive den likaledes tvådörrars Wraith. Den resulterande utsikten genom den pistolsprängda vindrutan över den långa, imponerande huven och den upphöjda instrumentbrädan påminner om förkrigstidens ultralyxiga bilar från Rolls-Royce, Duesenberg och andra. När jag nämnde den iakttagelsen för Rolls-Royce vd Torsten Müller-Ötvös lyste hans ögon upp som för att säga ”Eureka!” Det var precis vad Rolls var ute efter – det hade ingenting med drivlinan att göra.

Att frammana dessa bilar talar också för det övergripande målet att välja Spectres distinkta karossstil i första hand.

”Vi hade lätt kunnat göra en SUV eller sedan, men det här är ett så stort ögonblick för varumärket att vi behövde göra något känslomässigt”, sa Müller-Ötvös. ”Vad är mer känslomässigt än en coupé?”

Se även  Gamla Dodge-pickuper får lite kärlek från New Era Performance

Massor av känslor kan genereras inuti, särskilt när man frikostigt tar del av de oändliga anpassningsalternativen. Den fantastiska Rolls-Royce Starlinern, med sina fiberoptiska lampor som lyser genom lädertaket, kan nu migrera till dörrarna och de bakre interiörerna, komplett med stjärnfallsliknande perforeringar. Detta kommer imponera på människor. En liknande virvel av upplysta stjärnor kan sedan omge ”SPECTRE” på passagerarsidans instrumentbräda. Rolls var också snäll/smart nog att visa upp en regnbåge av möjliga interiörfärgkombinationer med sin samlade samling av bilar, som också målades i en slående skyltfönster av nyanser som visas ovan. Från den klassiska och smygande delen av spektrat till flamboyant och rent ut sagt prålig, allt var på displayen. Vår testbil i Imperial Jade (bilden högst upp på sidan) hade en metallisk svart motorhuv, tak och bagageutrymme, med en interiörkombination av svart läder accentuerad av gula stolsdetaljer, sömmar och fluffiga mattor. Sugen att ta av mig skorna var stark.

I baksätet börjar ditt val av sitsläder på kvartspanelerna och lindas samman med sätet. Det är den typen av detaljer du ser i konceptbilar eller renderingar hela tiden för att skapa en ”lounge-liknande” atmosfär, men Rolls-Royce lyckades faktiskt. En budget på $Git-’er-done hjälper förmodligen. Jag måste säga att det faktiskt var märkbart och fördelaktigt för komfortens syfte; Spectres baksäte är verkligen en mycket trevlig plats att tillbringa tid på. Jag satt där bak i två halvtimmesutflykter med gott om ben- och takhöjd, även om jag måste erkänna att en 6-fots förare skulle ha gjort det lite tight.

Att ta sig i och ur baksätet är också rimligt värdigt. Öppna de elmanövrerade bussdörrarna, skjut framsätena framåt med den tjocka krommetallspärren och träd elegant fram. Det här är också en ordentlig hardtop-coupé utan B-stolpe, kom ihåg, så sänkning av bakrutan ger en ännu mer graciös utgång. Dessa dörrar kan förresten stängas med knappar på mittkonsolen eller helt enkelt genom att sätta foten på bromspedalen.

Inte för att du faktiskt måste sätta foten på bromspedalen mycket när du väl är igång. En knapp på kolumnväxeln som samtidigt är gammal- och nyskola aktiverar ”B-läge” eller, effektivt, enpedalkörning. Några närvarande journalister önskade sig ännu mer bromskraft utanför gasspjället, men de erkände också att de vanligtvis kör mer aggressivt än normalt. Jag tyckte att den var perfekt, både för min typiska användning av enpedalkörning och bilens karaktär. Stoppen är smidiga och lätta att modulera med enbart gasreglaget. Detta, återigen, var designat. Rolls sa att ”B-läget” var inställt för att efterlikna det så kallade ”champagnestoppet” som chaufförer perfekt så att deras chefer i ryggen inte kommer att spilla sin champagne. Du kan inte hitta på det här.

Se även  2024 Audi Q8 E-Tron Road Test: Uppgraderad (och bytt namn) EV är en fantastisk dagstur

Resten av körupplevelsen är typisk Rolls-Royce, men låt oss bara anta att du inte är bland de 60 % av blivande Spectre-köpare som redan äger en Rolls. Bilen sveper nerför vägen, vilket vanligtvis anses vara en negativ beskrivning i bilrecensioner, men i det här fallet är det bokstavligen vad Rolls var ute efter. Ordet förekom till och med i produktpresentationen som ett uttalat mål. De adaptiva tvåstegsdämparna, luftfjädringen och automatiskt frikopplande krängningshämmarna(!) förhindrar nautisk rullning, guppning, pitching och dykning, men det finns fortfarande ett känsligt flyt i processen som uppmuntrar smidiga ingångar från den förvånansvärt tjocka (för en Rolls) -Royce) treekrad ratt. Förhållandet är ganska långsamt vid lägre hastigheter med riklig boost, vilket verkar helt perfekt för en stor, gammaldags lyxbil. Vid högre hastigheter är styrningen dock betryggande spänd i mitten, med en mjuk, smörig insvängning som ger en uppfattning om vad 23-tums framhjulen gör. Jag lyckades snubbla på en ganska fin bergsväg under en avstickare från den föreslagna körvägen, men fick upprepade gånger påminna mig själv om att puttra ner till ett ”statligt” tempo. Och nej, det finns inga justerbara drivinställningar. Förutom B-läge kör Spectre som ett Spectre. Det är något äkta med det. Uppfriskande också, att recensera bilar nuförtiden känns ofta som att vi recenserar tre samtidigt.

Spectre kostar förstås så mycket som tre bilar. Vänta, det räcker inte alls. Priset börjar på $420 000, men det är bara toppen av anpassnings-isberget. Om du kommer därifrån söder om en halvmil, bravo. Om du undrar, och jag behövde definitivt kolla upp det här, börjar en Phantom dessa dagar på $475 000, en Cullinan på $348,500 och en Ghost på $340,500. Den sista Wraith, som hade samma kroppsstil som Spectre, började på 311 329 $ redan 2021. Vad säger någon av dessa jämförelser och hur mycket är det som är kritat till den elektriska drivlinan? Jag har ingen aning. För att parafrasera, om du måste fråga har du inte råd.

På tal om den elektriska drivlinan, men du kommer att notera att jag verkligen inte har pratat om det. Normalt är nya EV-introduktioner fulla av nymodiga fakta och siffror som du inte har någon referenspunkt för. Nördiga grejer. Rolls-Royce belyser inte exakt dessa specifikationer, vilket är helt i linje med ett bilföretag som brukade ange sina bilars hästkrafter som ”tillräckliga”. Tja, både effekt och EV-räckvidd är verkligen tillräckligt. Men tack och lov är Rolls-Royce faktiskt villig att dela med sig av lite information nu för tiden.

Se även  2023 Alfa Romeo Tonale går endast med laddhybrid i USA

Varje Spectre har en elektrisk motor fram och bak, och är därför fyrhjulsdriven. Tillsammans producerar motorerna 584 hästkrafter och 664 pund-fots vridmoment, vilket talar för det ”tillräckliga” elementet. Rolls är inte särskilt bekymrad över att toppa världens Lucids. 0-60-tiden är 4,4 sekunder, så, dito. EPA-uppskattad räckvidd för 102-kilowatt-timmars batteriet ligger på 260 miles, men bilen visade 280 miles när vi kom in med ett nästan fullt batteri och höll oss inom det intervallet under hela körningen trots att vi inte gjorde några försök att köra ekonomiskt. Det bör också noteras att Ghosts räckvidd bara är 305 mil på gammaldags bensin, och jag garanterar att du måste köra ekonomiskt för att göra det.

Den maximala DC snabbladdningshastigheten är 195 kW, vilket kan ta batteriet från 10-80 % på 34 minuter. Det är trevligt, men för Rolls-kunder är det en av de främsta fördelarna med att ladda hemifrån en av de främsta fördelarna med att gå på el – inte längre att vänta runt en skum bensinmack (eller skicka en anställd till en skummack). Rolls-Royce noterade också att batteriet är ”tillverkat av kobolt och litium från strikt kontrollerade källor i Australien, Marocko och Argentina: Battericellerna tillverkas med 100% grön el.”

Allt ovanstående är uppenbarligen en massiv förändring för Rolls-Royce, ett ”stort ögonblick” för varumärket, som Müller-Ötvös sa. Trots detta verkar det bara som att gå el som ett naturligt steg med tanke på märkets etablerade köregenskaper och en prispunkt där en EV-premie i praktiken inte gör någon skillnad. När jag nämnde för ingenjörsdirektören Dr. Mihiar Ayoubi att hans skapelse verkligen inte verkade så revolutionerande och att den ”bara” körde som en Rolls-Royce, gav han mig också ”Eureka!” behandling. ”Det var precis vad vi var ute efter.”

Men ta inte bara vårt ord för det.

”Elbilen är helt ljudlös och ren. Det finns ingen lukt eller vibrationer. De borde bli mycket användbara när fasta laddstationer kan ordnas”, sa de Charles Rolls … tre år innan han träffade Sir Henry Royce, som förresten egentligen var elingenjör. Det visade sig att Spectre var profeterat från början.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button