Luxury car

2024 Rolls-Royce Spectre EV-berlocker med enkel extravagans

Prata inte siffror.

Bland de många trådar som förbinder det förflutnas Rolls-Royce med den elektriska framtidens Rolls-Royce, är en av de viktigaste det faktum att företagets första produktionselbil, Spectre, mjukar upp sitt fokus bort från det numeriska.

I en värld av accelerationstider, laterala Gs och höghastighetsskryträtter, för att inte tala om snabbladdningsspecifikationer och räckviddsklassificeringar, kan det kräva lite justering. Men det kan bara sänka blodtrycket för alfatyperna.

Den delen är inget nytt från ett märke som i decennier kallade sina hästkrafter som ”tillräckliga”. Lyxköpare anförtror detta globala riktmärke för alla lyxmärken för att ge en fantastisk körupplevelse, samtidigt som de finner estetisk tillfredsställelse i sina egna skräddarsydda skapelser, eftersom ordet ”bespoke” gäller nästan allt annat, från alternativ till trimning till kabinmaterial och mer .

Att gå elektriskt komplicerar inte heller saker och ting. Som Rolls chefer sa otaliga gånger vid en introduktion och första körtillfälle den senaste veckan i Kaliforniens Napa vinland, är Spectre en Rolls first och en EV andra. Ja, det är ett efterlängtat skifte; Charles Stewart Rolls såg framtiden för märket som elektriskt redan 1900.

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Om du verkligen måste känna till dessa siffror, här är de. Spectre har 190-kw främre och 360-kw bakexciterade synkronmotorer, vilket ger en kombinerad topp på 584 hk och 664 lb-ft vridmoment. Den bakre motorn kan vrida ut allt vridmoment på egen hand, medan den främre motorn kan bidra med upp till 524 lb-ft av det.

Batteripaketet har 120 kwh bruttokapacitet, men Spectre utnyttjar 102 kwh av det som dess netto (användbara) kapacitet. Det är bra för DC-snabbladdning i CCS-format med en topp på 195 kw, vilket möjliggör en laddning på 10-80 % på 34 minuter. Den till synes blygsamma kapaciteten – i en värld av 200+ kwh elektriska pickuper – ger en EPA-räckvidd på 260 miles. En massiv 22-kw inbyggd laddare innebär att, givet nivå 2-inställningen för att stödja den, kan Spectre få en full laddning i sitt eget garage på cirka fem och en halv timme.

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre-framträdande: Ingen dramatik

Under min bilresa lärde jag mig snabbt att detta är en elbil som lugnar, lugnar och tillfredsställer. Det producerar inte den flämtande lanseringsupplevelsen som genererar TikTok-reaktionsvideor från sådana som Tesla Performance eller Plaid-modeller eller andra prestandaorienterade elbilar. The Spectre tar fart självsäkert men med en kuslig brist på dramatik.

Eftersom du förväntar dig att fronten ska lyftas och att karossen ska växla bakåt, är det nästan som om Spectre lutar sig in i lanseringen.

Det ligger lite av ett knep bakom det. För att undvika de skakande kroppsrörelserna som kan åtfölja elbilar med hög effekt, ringde Rolls-Royce avsiktligt in en fördröjning på en bråkdel av en sekund till lansering från fot till golvet – delvis för att den nästan omedelbara responsen från elektrisk framdrivning kan komma framåt av dess chassisystem, som verkar för att hålla bilen jämn och behaglig körning.

Se även  Verstappen vinner händelserika 2022 F1 Dutch Grand Prix

”Wafting” är den andra termen som Rolls nämner ofta, och att gå helt elektriskt maximerar varumärkets signaturintryck. Kombinationen av en jämn kropp, en stoiskt mjuk körning och en superdämpad interiör gör att det är möjligt att enkelt spränga förbi hastighetsgränsen utan att känna att du har sprängt på något sätt. Acceleration och hastighet är nästan icke-händelser. Du hör inte heller ljud utanför eller fordonet (med en asterisk jag kommer till). Och de fantastiskt stödjande framsätena, med kuddiga huvudstöd och fast rygg där det gäller gör sitt bästa för att begränsa dramatik med komfort.

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Precis som med andra nya Rolls-Royce-modeller kör Spectre på en ”magic carpet ride”-fjädring, här med både aktiv dämpning och fyrhörnig luftfjädring. Komponenter fungerar i harmoni med sensorer för nästan 20 olika parametrar för fjädringsbeteende, inklusive frikoppling av krängningshämmarna för att förhindra vågbildning på hackiga ytor.

Spectre tar sig an hackiga, smala bakvägar förvånansvärt bra – med hjälp av den lätta beröringen av dess fyrhjulsstyrning – men du kan inte förvänta dig att trotsa måttbandets realitet. Exklusive speglarna är Spectre fem tum längre än en Lincoln Navigator med standardlängd och ungefär lika bred som den där plusstora suven. Spectre åker på gigantiska 23-tumshjul skodda med Pirelli P Zero-gummi med låg profil – en nyckel för att få alla proportioner och åkhöjd inställda.

Spectre följer samma rymdramskonstruktion av extruderad aluminium som andra nuvarande Rolls-Royce-modeller, men det finns inga överföringsdelar, och det som ligger till grund för denna massiva elektriska coupé är unikt för den – utanför batteripaketet, som mestadels delas med BMW i7. Rolls-Royce byggde en struktur som syftade till att hålla massans mittpunkt låg och runt batteripaketet, samtidigt som den gav den golvhöjd som behövs för en rymlig hytt. Rymdramen är 30 % styvare än den för andra Rolls-Royce-fordon, och varje motor är monterad på sin egen underram.

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre sortiment och laddning

Baserat på vad jag såg över cirka 140 miles som inkluderade en rad hastigheter och en del bergig topografi, tydde färddatorresultat på en verklig körräckvidd på mer än 300 miles i mild verklig turné i milda temperaturer (70-talet). Min körpartner och jag hade i genomsnitt 3,0 miles per kwh, så dess 260 mil EPA-klassificering verkar lätt att uppnå under mindre än idealiska förhållanden.

Batteripaketet och räckvidden valdes för att optimera förpackningen med behoven hos dem som faktiskt kan ta med sin Spectre på en längre roadtrip, förklarade Rolls-Royce ingenjörschef Mihiar Ayoubi för Motor Authority. Enligt märket kör dess ägare sina Rolls-Royces cirka 3 200 mil per år och har i genomsnitt ”mer än sju bilar att välja mellan för alla tillfällen.”

Se även  Dålig kreditbilleasing: hur man leasar med dålig kreditvärdighet

Teknik som dubbelriktad laddning finns inte heller på menyn. Ägare kommer sannolikt att ha flera fastigheter, med olika fordon vid var och en, och sin egen energiöversiktsplan för var och en, så att tänka på bilen som ett nav för det dagliga livet är något av en omstridd punkt.

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Det leder direkt till ett av två element som stod ut för mig som stora ingenjörsprestationer i Spectre. För att uttrycka det enkelt lyckades Rolls-Royce få den här coupén att kännas som att du sitter i den, inte på den. Det är en utmaning med alla elfordon som inte är en SUV, och här gav ett noggrant arbete med bilens säten och övergripande förpackning en lägre, mer billik känsla – även i förhållande till andra bensin Rolls-Royce-modeller.

Först efter att ha kört Spectre, när jag omedelbart hoppade in i en Black Badge Ghost, stod den skillnaden så starkt ut. Även om det kan innebära en del knep att flytta upp huven en aning i förhållande till sätenas höftpunkt, känns det som att du sitter lägre i Spectre.

Rolls Spectre interiör: En förpackningstriumf

Den förpackningstriumfen sträcker sig till baksätet, där jag lyckades passa bekvämt bakom flera olika sexfotare – och jag är 6 fot-6. Det finns ställen att sätta tårna under framsätet, och för att komma in och ut behöver du inte spänna på sätet eller dörren tack vare den bakfällda dörren. Det är smart upplagt.

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Den andra hisnande ingenjörsprestationen är hur Rolls-Royce lyckades genomsyra fantastisk tystnad och tystnad i kabinen utan användning av elektroniska medel som aktiv brusreducering. Det krävdes mycket metodiskt ingenjörsarbete, medgav Ayoubi, inklusive tjockt glas och extra kilon ljuddämpande material, men slutresultatet är att du inte hör något motorgnäll eller brum från reduktionsväxeln, än mindre väg- eller vindljud.

Det är inte alls illa för ett fordon som, enligt Rolls-Royce-traditionen, är format som en tegelsten. Utseendet är lite bedrägligt liksom dess motståndskoefficient på bara 0,25, trots det blockiga frontområdet.

Att ta en sista promenad runt denna skönhet och anpassa den hela, det är mycket mer praktiskt än jag hade förväntat mig. Den har de nödvändiga soporna och mugghållarna fram och bak. Bagageutrymme är bra för ett par stora resväskor samt flera väskor till, med extra utrymme i en bakersta brunn. Konstigt nog finns det inget frukutrymme. Rolls chefer sa att ägarna inte kommer att missa det, men varför inte dra nytta av EV-layouten för att lägga till lite mer utrymme?

Rolls-Royce-gränssnitt: Enkelheten är mycket posh

Spectres kontrollgränssnittspunkter känns charmigt enkla, i allt från mätarklusterlayouten till klimatkontrollerna och till de riktiga metallventilerna som du riktar dig själv med mekaniska drag. Infotainmentsystemet hanteras via en kontroller eller genom beröring, och en ägarexklusiv app som heter Whispers kan fjärrstyra många funktioner.

I skarp kontrast till fordonen från Rolls kusiner på BMW finns det inga körlägen här. Att köpa en Rolls-Royce innebär att anförtro dess ingenjörer att kalibrera bilen för den roligaste upplevelsen. Det finns bara två saker du kan göra för att ändra körbeteendet: Tryck på ”Låg”-reglaget på växelreglaget för att aktivera starkare regenerativ bromsning, eller aktivera bromshållningen, vilket innebär att bilen inte längre kryper framåt när du lyfter av bromspedalen. Bilen är som bäst i sin standardinställning, där den skrubbar av bara lite mer hastighet i utrullning än en bensinmodell kan göra.

Jag hade dock ett problem med kraftöppningsfunktionen hos de massiva dörrarna, som helt enkelt stannade när de var delvis öppna vid några tillfällen. Det var oklart om den skyldige var ojämn mark, fordonets lutning eller vinden. Omvänt stängde ett grepp i bromspedalen från förarsätet eller omkopplaren från passagerarsätet fram alltid dörrarna.

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Stugan är inte alltid så tyst om man inte vill att den ska vara det. Spectre tillåter ett kabinbaserat tilläggsljud. Som designchefen Anders Warming beskrev är den baserad på en blandning av ljud och är inte menad att låta som V-12 på en Rolls andra fordon, eller att ersätta den, utan snarare att ge en annan upplevelse. Jag tyckte att det var lite illavarslande och onödigt – tänk på gregoriansk klosterbrum, med ett morrande inblandat – och jag föreslår att du bara firar tystnaden.

På samma sätt, om du behöver tänka för mycket på priset på Spectre, har du förmodligen inte råd med det (det börjar på 422 750 $ i USA, inklusive en destinationsavgift på 2 750 $, och mitt testfordon gick sannolikt till mer än en en halv miljon).

2024 Rolls-Royce Spectre

2024 Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre takeaways

När det gäller körning och den övergripande upplevelsen är Spectre en av de mer förtjusande enkla elbilarna på marknaden (trickdörrar åsido). Men vem sa att enkelt var billigt?

Ungefär som den transcendens som Rolls bensinbilar åstadkommer i och för sig, tar Spectre dig till ett mentalt utrymme som låter dig glömma siffrorna och helt enkelt ta in upplevelsen.

Oavsett om du är så lyckligt lottad att ha råd med en Rolls-Royce eller inte, är det inte det livet handlar om?


Rolls-Royce betalade för resor och logi för Motor Authority för att ge dig denna förstahandsrapport.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button