Luxury car

2024 Range Rover Sport SV får fler hästar och tekniken för att tämja dem

Detta är 2024 Range Rover Sport SV, med ett nytt hjärta jämfört med den tidigare versionen och nya muskler för att få ut det mesta av det hjärtat. En 4,4-liters dubbelturbo V8 med ett 48-volts mildhybridsystem får alla i farten. Med 626 hästkrafter och 553 pund-fot vridmoment som skickas genom en åtta-växlad automatisk växellåda, ger BMW-motorn 59 hk och 37 lb-ft mer än den gamla kompressormatade 5,0-liters V8:an. Range Rover Sport SV, som är den mest kraftfulla Range Rover någonsin, kör till 60 miles per timme på 3,6 sekunder och når en topphastighet på 180 mph. Karosseriförändringarna som den uppdaterade frontpanelen utmärker inte bara SV, de ger den förbättrade kylningen som krävs för motorn. De omgjorda sidotrösklarna, kolfibertippade quad-avgaser och kolfiberdetaljer framifrån och bak är bara för uppvisning. Den främre splittern är dubbelt funktionell och kan tas bort för att öka SUV:s inflygningsvinkel.

Den typen av hastighet är ofta inte dynamiskt snäll mot den typ av tyngd vi pratar om, Land Rover säger att det nya fullblodet kommer in på cirka 5 643 pund inklusive den vanliga kolfiberhuven. Styrförhållandet har ökat från 17,5:1 till 13,6:1 för att underlätta reflexerna, och en ny luftfjädring som kallas 6D lägger till en länkad hydraulisk inställning, som kopplar spjäll i sidled och tvärs. De hydrauliska anslutningarna drivs av 48-voltssystemet och kontrollerar lutning och rullning, vilket eliminerar behovet av mekaniska krängningshämmare. En företagsingenjör sa att vid Sport SV:s topp sidogräns på 1,1G, lutar kroppen inte mer än 4 grader. Det är en förbättring på 22 %, en förbättring som uppnåddes på helårsdäck istället för sommardäcken som gamla Sport SVR kom på. Förare vill att det nya SV-läget ska få ut det bästa av detta, läget sänker karossen mer än en halv tum och öppnar upp för mer flexibilitet med glidvinklar.

Se även  Mercedes utvecklar sina egna operativsystem och navigationssystem

Bredare, förskjutna däck är också en del av kombinationen som låser upp hastighetskörningar. Standard 23-tumshjul bär Michelin Pilot Sport All Season 4-gummi runt om, 285-sektioner fram, 305-sektioner bak. En specialutvecklad uppsättning Brembos ångrar den hastigheten, de främre bromsoken jonglerar med åtta kolvar. Range Rover kommer att erbjuda en uppsättning 23-tums kolfiberhjul, en första för segmentet från fabrik, och en valfri uppsättning kolkompositbromsar. Hjulen tappar totalt 78,5 pund totalt, bromsarna tappar ytterligare 75 jämfört med gjutjärnsrotorerna, vilket betyder att mer än 38 pund förloras vid varje hörn.

Interiören är en helgedom för lyxteknik. Det finns kantupplysta paddelväxlare. Prestandasäten med kolfiberbaksida med integrerade nackstöd packar givare som vibrerar till ljudet från det 29-högtalare, 1 430-watts Meridian-ljudsystemet. 13,1-tumsskärmen för Pivi Pro4 infotainment är flytande glas, menyerna har designats om för att alltid visa de vanligaste knapparna längs sidorna och hålla 80 % av valen inom två tryck på startskärmen. Country Road Assist-koden i den adaptiva farthållaren saktar automatiskt ned för kurvor och anpassar sig till den lokala hastighetsgränsen.

2024 Range Rover Sport SV Edition One produceras för det första året, biltillverkaren kommer dock inte att erkänna det globala produktionsnumret. Inte för att det spelar någon roll, för de är alla sålda. Vi förväntar oss att prissättningen för den amerikanska marknaden kommer när Range Rover börjar sälja de trim som vanliga allmänheten kan köpa.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button