Luxury car

2024 Porsche Cayenne S firar V-8

Precis som med andra biltillverkare styr elektrifiering och strängare utsläppsbestämmelser ödet för Porsche V-8 på en liknande kurs som den analoga klockan och cigarettändaren. Den grundligt uppfräschade 2024 Porsche Cayenne S har alla, men hur länge?

Med hjälp av den elektriska Porsche Taycan som inspiration, representerar tredje generationens uppfräschning av Porsches bästsäljande modell dess viktigaste uppdatering sedan den lanserades ny 2002 till Porsche-puristernas bestörtning. Det var en obestridlig framgång, och Porsche behöver det för att förbli så. Den renoverade Cayenne kommer att säljas tillsammans med fjärde generationens Cayenne, en elbatteriversion som väntas till 2026.

Det var därför Porsche reviderade sina drivlinor för att öka kraften samtidigt som de minskade utsläppen, förnyade interiören för att ersätta analoga mätare med digitala gränssnitt och uppgraderade fjädringen för att erbjuda mer variation mellan bekväm cruising och canyon carving.

Jag testade 2024 Porsche Cayenne S i södra Kalifornien – märkets nummer ett i USA-marknaden – och gick därifrån lättad över att den fortfarande var riktmärket för den medelstora prestanda-SUV:n.

2024 Porsche Cayenne S

2024 Porsche Cayenne S

Porsche Cayenne power: behöver du en V-8?

Hälften av de fyra Cayenne-modellerna som erbjuds 2024 har V-8-motorer, närmare bestämt Cayenne S och Cayenne Turbo GT. I en bilvändning får USA den speciella Turbo GT-serien, inte Europa. Utsläppsregler hindrar det från att säljas på hemmamarknaden, såväl som Indien, Japan och de flesta asiatiska marknader.

Turbo GT säljs endast i Coupe-form och gör att Turbo S E-Hybrid är den mest kraftfulla Cayenne, med en dubbelturbo 4,0-liters V-8 som ger 650 hk och 626 lb-ft vridmoment. I Sport+-läge lanserar den Cayenne från 0-60 mph på bara 3,1 sekunder på väg till en 11,6 sekunders kvartsmil. Det är också den dyraste Cayenne på $197,950. Jag testade det inte i och utanför Los Angeles.

Istället testade jag modellen med projicerad volym, Cayenne S. Den använder en kraftigt modifierad 4,0-liters dubbelturbo V-8 som ger 468 hk och 442 lb-ft, vilket är 34 hk och 37 lb-ft mer än den gamla V:n -6 den ersätter i Cayenne S-modeller. Porsche sa att det inte kunde förbättra V-6-prestandan och uppfylla utsläppsbestämmelserna, så det vände sig till den nya V-8 som bättre begränsar utsläpp och bränsleförbrukning i situationer med hög effekt.

2024 Porsche Cayenne S

2024 Porsche Cayenne S

2024 Porsche Cayenne S

2024 Porsche Cayenne S

2024 Porsche Cayenne S

2024 Porsche Cayenne S

Modifieringarna inkluderar dubbla enkel-scroll-turboladdare (GT får dubbla-scroll-turbo), olika kamaxelpositioneringssensorer, bränsleinsprutare med högre tryck och nya elektrifierade wastegates. Den större, slankare motorn förbättrar såväl prestanda som utsläpp (vi får höra; EPA-betygen var inte certifierade av presstid). 2024 Cayenne S rakar sig också 0,2 sekunder från sin 0-60 mph-tid, ner till 4,7 sekunder eller 4,4 sekunder med Sport Chrono-paketet.

Se även  2023 Porsche 911 GT3 RS, 2023 Chevy Colorado, Volkswagen V.MO: Bilnyheters rubriker

Min testare hade Sport Chrono, och vid lanseringen lyfte Cayenne S som ett bakhjulsdrivet fordon och kittlade som en sportbil. Porsche skulle inte dela upp hur stor procentandel av vridmomentet som skickas till bakaxeln, utan säger istället att RWD-förspänningen är adaptiv men den är aldrig helt 100% vid bakhjulen.

Varje Cayenne kommer med AWD och en 8-växlad automatisk växellåda. I Sport+-läget var det den kortaste fördröjningen som jag förmodligen inte skulle ha märkt om inte för alla elbilar jag har kört nyligen. Den 8-växlade gjorde att motorn kunde köra upp till maximala hästkrafter vid 6 000 rpm, och var så synkroniserad med vad jag tänkt mig, när jag passerade rörelser uppför eller körde ut i stopp tillbaka till LA, att jag inte brydde mig om att Cayenne aldrig har hade Porsches fantastiska PDK dubbelkopplingsväxellåda.

Nya V-8:ans snyggaste trick var hur tyst den förblev i bakgrunden. Även under mild gaspådrag för att bibehålla hastigheten avgav den bara en stadig, lugnande rörelse. Provocera den från normalt till sportläge, eller peta på den med tån, och sportavgaserna (tillval) bubblar och motorn skäller som en vältränad Narco-hund som släpper loss på en gränsbyst.

Alla körlägen migrerar från konsolpanelen till en ratt på ratten, fylld med en ”Sport Response”-knapp i mitten. Sport Response fungerar i huvudsak som en förbikoppling från att välja körlägen: tryck på knappen och i 20 sekunder växlar den till lägsta växeln baserat på hastigheten, och fjädringen stärks därefter. Det är lite gimmickigt men ändå kul. Det bästa användningsfallet för mig var i normalt läge och att vilja passera en trailer uppför. Jag tryckte på knappen, tryckte på gasen och rusade förbi slowpoken på några sekunder. För att återgå till det föregående läget kunde jag ha tryckt på knappen igen eller väntat i 20 sekunder. Jag väntade.

2024 Porsche Cayenne S

2024 Porsche Cayenne S

Porsche Cayenne carver

Drivlinan var kraftfull nog att undra om Turbo GT var värd nästan 70 000 dollar mer än Cayenne S. Cayennes bästa egenskap är hur den hanterar, särskilt upp och ner för bergsvinklar, och S levererar verkligen i den avdelningen.

Cayenne S 2024 börjar på 97 350 $, inklusive en destinationsavgift på 1 650 $, men min testare hade många prestandaalternativ som standard på Turbo GT, inklusive 22-tums RS Spyder-hjul insvepta i Pirelli P Zero-däck, en luftfjädring istället för de vanliga stålfjädrarna , adaptiva dämpare, bakaxelstyrning, sportavgaserna med titanrör (kromspetsar är ett EU no-no), och en elektroniskt låsande bakre differential.

Se även  2024 Toyota Tacoma, Porsche superbil, 2024 Mazda CX-90: The Week In Reverse

Den kom också i $6 400 Coupe-kroppen, vilket förde testaren till någonstans i $120 000-intervallet. Precis som 30 % av Cayenne-köparna föredrar jag Coupe för dess mer proportionella utseende och dess bättre känsla bakom ratten. Jag kan inte förklara varför. Den är 65 pund tyngre än SUV:n och levereras som standard med panoramasoltak, och sikten utåt över axeln är mycket sämre än SUV:n, vilket alla borde motverka dess fördel. Det gör det inte.

Nya tvåventils adaptiva dämpare gör det möjligt för Cayenne att ytterligare sprida sin personlighet från Normal till Sport till Sport+. Rebound-responsen förblir relativt oförändrad, men kompressionshastigheterna ökar så vid högre hastigheter stryker den ut vägen utan att rynka kabinen och vid lägre hastigheter finns det mer en koppling till vägen. I kombination med luftfjädrarna anpassar den sig hela tiden efter vad föraren lägger ner och hur vägen slår tillbaka.

Luftfjädrarna sänker sig cirka 0,7 tum i Sport+-läge, ner från 8,3 tum. Det räcker inte för att kompensera för den höga åkhöjden som är endemisk för en crossover-SUV, men en av charmen med Cayenne S är hur den kan röra sig i sidled och framåt och akterut utan att någonsin förlora sitt centrum. Ett par gånger på en nedförsbacke kände jag ett litet framåthopp som gick hårt in i en sväng som fick mig att hämta andan, men det berodde troligen på gupp i vägen; innan jag kunde rätta till det, verkade Cayenne återbalansera sig själv.

Den nya kontrolllayouten flyttar fjädringsinställningarna till pekskärmen, och det nya gränssnittet möjliggör anpassning av körlägen, chassirespons, åkhöjder och sportavgassystem. Jag lät mest körlägena på ratten sköta sig själva och njöt av själva styrkänslan. Tungt viktad men Porsche-precis, Cayenne S håller ribban för hur en prestanda crossover ska kännas i händerna.

Tillvalen och V-8-uppgraderingen, liksom den förnyade interiören, fick Cayenne att låta och kännas mer som en lyxbil än tidigare, fortfarande med en prestandafördel.

2024 Porsche Cayenne S

2024 Porsche Cayenne S

2024 Porsche Cayenne S

2024 Porsche Cayenne S

2024 Porsche Cayenne S

2024 Porsche Cayenne S

Porsche Cayenne: trycker in Taycanen

De mest uttalade ändringarna av 2024 års Cayenne sker i kabinen eftersom cockpiten är mer i linje med den elektriska Taycan. Porsche bytte ut de analoga rattarna och ersatte dem med ett 12,6-tums digitalt kluster med upp till sju vyer; de är kristallklara och laddade med navigerings- och prestandadata, men de kan inte riktigt matcha användarvänligheten hos en Audi eller bredden och djupet på informationen i den senaste Mercedes-gränssnittet. Porsche plattade till huven som hade skyddat klustret från bländning och antog ett antireflexfilter från Taycan som fungerar som polariserade solglasögon för att eliminera reflexer. Avsaknaden av en huva verkar öppna upp vindrutan lite mer för bättre sikt utåt.

En 12,3-tums pekskärm med större ikoner centrerar det långa och låga strecket, och den främre passageraren kan zonera ut till en valfri 10,9-tums pekskärm som är blockerad från förarens synvinkel. Det skulle vara trevligt om det utrymmet kunde täckas med trä- eller metalldetaljer, istället för samma svarta lock med eller utan pekskärm.

Grepphandtag flankerar mittkonsolen, som har en ny haptisk klimatkontrollpanel och mindre skräp än sin föregångare. Men panelen skulle kunna behöva lite mer förfining för att matcha resten av interiören; tryck till exempel på den uppvärmda stolsknappen och hela panelen böjs.

Växelväljaren flyttas upp till instrumentbrädan till höger om ratten, och startknappen sitter till vänster om ratten på typiskt Porsche-manér. Den är snyggare, renare och mer beroende av digitalisering, men den analoga Sport Chrono-klockan är fortfarande ett alternativ.

2024 Porsche Cayenne S Coupe

2024 Porsche Cayenne S Coupe

2024 Porsche Cayenne E-Hybrid

2024 Porsche Cayenne E-Hybrid

Porsche Cayenne: SUV eller Coupe?

Medan Cayenne Turbo GT bara kommer i Coupe-kaross, presenterar Cayenne S ett alternativ. Coupén offrar 3,2 kubikfot lastutrymme bakom de 40/20/40-delade baksätena. Fem passagerare kan passa in båda, och Coupens 2+2 bakre konsolavdelare kan bytas ut mot ett mittsäte utan kostnad. Hur som helst, fyra vuxna passar bra, även i Coupe-modeller med vanlig panoramasoltak. Det bakre takhöjden verkar bättre än den i BMW X6.

Bränsleekonomin har inte slutförts och Porsche lämnade inga uppskattningar. Vi får se om Porsche behåller sin utsläppsstatus, eller stiger. En sak jag kan vara säker på är att V-8:an i Cayenne S ger motorheads en anledning att fira, åtminstone för ett tag.

Porsche tillhandahöll flyg och logi för Motor Authority för att presentera denna förstahandsrapport.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button