Luxury car

2024 Porsche Cayenne får mer kraft, skärmar, utrustning

2024 Porsche Cayenne är här, och även om det bara är en fräsch modell, har den uppdaterats och förbättrats på nästan alla nivåer. Den har uppdaterad styling och en Taycan-inspirerad interiör, plus att den har mer standardutrustning och fler hästkrafter.

Sanningslöst är det svårt att med ett ögonkast säga att 2024 års Cayenne är ny, åtminstone från utsidan. Den har en ny främre stötfångare, strålkastare, motorhuv, stänkskärmar och en reviderad bakände med nya lampor och registreringsskylten flyttad till stötfångaren. Men det övergripande utseendet är extremt bekant.

Insidan är en annan historia. Instrumentbrädan dras till synes i grossistledet från Taycan. Den har samma typ av böjd instrumentdisplay (12,6 tum) utan kåpa, tillsammans med plats för inte bara infotainmentskärmen i mitten (12,3 tum), utan även en valfri skärm på passagerarsidan (10,9 tum). Den lilla vippreglaget har flyttats upp på instrumentbrädan, även om en Cayenne-signatur, de dubbla mittkonsolhandtagen, finns kvar.

Mer spännande är uppgraderingarna av drivlinan — varje version av Cayenne ger mer kraft. Basturbo 3,0-liters V6:an ger 13 fler hästkrafter och 36 pundfots vridmoment för totalt 348 hästkrafter och 368 pundfots vridning. Cayenne E-Hybrid kombinerar den motorn med en motor på 174 hästkrafter (upp med 40 hästar) för totalt 463 hästkrafter. Den får till och med ett större batteripaket på 25,9 kWh, vilket borde erbjuda en rejäl förbättring jämfört med 17-mils EV-räckvidd för den tidigare Cayenne E-Hybrid. Cayenne S släpper sin twin-turbo V6 till förmån för en version av twin-turbo 4,0-liters V8 som nu ger 468 hästkrafter och 442 pund-fot i vridmoment, förbättringar av 34 hästar och 37 pund-fot jämfört med V6. Med Sport Chrono-paketet kommer den att nå 60 mph på 4,4 sekunder på vägen till 169 mph. Slutligen får Cayenne Turbo GT ytterligare 19 hästkrafter för totalt 650, och förmodligen samma 626 pund-fots vridmoment. Porsche säger att den här modellen nu kommer att nå 60 mph på 3,1 sekunder och toppa vid 189 mph. Ett speciellt viktminskningspaket kan också ta bort 72 pund från Turbo GT.

Se även  Lamborghini Urus Performante ger kraft samtidigt som den går ner i vikt

GTS, Turbo och Turbo E-Hybrid har inte tillkännages ännu. De kommer sannolikt att dyka upp igen om ett år eller så, liksom Porsches sätt med betydande modelluppdateringar.

Alla Cayennes kommer med stålfjädring som standard, men nu även med Porsche Active Suspension Management för justerbarhet och 20-tumshjul. Luftfjädring finns tillgänglig, och det är standard på Turbo GT, som även plockar upp keramiska bromsar, bakstyrning, sportavgaser och 22-tumshjul. Porsche lade till några andra nya funktioner som standard till alla Cayenne-modeller som LED-strålkastare, körfältsassistent, närhetsnyckel för låsning och upplåsning och laddning av trådlös telefon.

Med så många förbättringar i prestanda och funktionsuppsättning är det inte förvånande att Cayenne är dyrare nu. 2024 års basmodell börjar på $80 850, $7 200 mer än den utgående versionen. Priser för hela raden finns nedan.

  • Cayenne
    • Bas: $80 850
    • E-Hybrid: 93 350 $
    • S: $97 350
  • Cayenne Coupe
    • Bas: $85 950
    • E-hybrid: 97 350 $
    • S: $103 750
    • Turbo GT: 197 950 $

2024 Cayennes finns att beställa nu. De förväntas komma till återförsäljare i sommar.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button