Nyheter

2024 Porsche Cayenne E-Hybrid överbryggar EV-gapet

Porsche-fordon kan vara snabba, men de är inte tillräckligt snabba för att gå ifrån den snabba uppkomsten av utsläppsbestämmelser. Det är därför den reviderade alla tre drivlinorna i 2024 Porsche Cayenne för att gå både smalare och elakare. Men prestandavarumärket var tvunget att fatta svåra beslut om hur och var dess storsäljare ska säljas.

Denna uppdatering av tredje generationens Cayenne representerar den mellanstora SUV:s viktigaste uppdatering sedan Cayenne-namnskylten introducerades 2002. Ändringarna säkerställer att den fortfarande kommer att vara fräsch när den säljs tillsammans med den fjärde generationen som lanseras med den elektriska Cayenne med full batteri 2026 Den elektriska Porsche Macan kommer först 2024. Tills dess tog Porsche tillbaka en ny version av 4,0-liters V-8:an med dubbla turbo i Cayenne S, och den väljer att avstå från försäljningen av den skrällande 650-hk Turbo GT i Indien, de flesta asiatiska länder och dess hemkontinent Europa. Markera detta som början på slutet av V-8.

Det är 2024 Cayenne E-Hybrid plug-in hybrid som kan ge den tydligaste indikatorn på vart Porsche är på väg och hur den kommer att ta sig dit.

2024 Porsche Cayenne E-Hybrid

För 2024 byter Porsche in ett 25,9-kWh-batteri i stället för den tidigare 17,9-kwh-enheten i lastgolvet. Den kommer att öka den elektriska räckvidden bortom 15 mil från sin föregångare, men Porsche kunde inte intyga med hur mycket vid presstillfället.

När man körde ut från LA och in i södra Kalifornien – där Porscharna verkar lika många som Teslas – verkade det som om 20 miles kan vara det nya golvet, med 30 miles räckvidd som möjligt tak. Istället för dramatiska förändringar fortsätter Porsche Cayenne E-Hybrid att ta stegvisa steg sedan den först lanserades 2011.

Den har nu en 11-kw inbyggd laddare som sänker laddningstiden för det större batteriet till 2,5 timmar; den utgående modellen hade en 7,2-kw laddare och en laddningstid på cirka tre timmar.

E-Hybrid kombinerar en uppdaterad 3,0-liters turbo-6 med en ny men lika stor elmotor som producerar 174 hk och 339 lb-ft vridmoment jämfört med 134 hk och 295 lb-ft i föregångaren. Som helhet ökar effekten från 455 hk till 463 hk men vridmomentet sjunker från 516 lb-ft till 479 lb-ft. Den mer kraftfulla motorn slår hårdare och snabbare, förklarade Porsches talesperson Calvin Kim.

Detta resulterar i en 0-60 mph tid som förbättras med en bock, från 4,7 till 4,6 sekunder, med Porsches mått. Den tappar sin egenvikt på 5 348 pund till synes utan ansträngning, men från ett stopp har den inte samma frontlyft som Cayenne S som når 60 mph på 4,4 sekunder med Sport Plus-paketet. Det finns inga kända planer för återkomsten av 670-hk Turbo S E-Hybrid.

Cayenne S Coupe eller E-Hybrid SUV?

Jag testade Cayenne S Coupe på morgonen och Cayenne E-Hybrid SUV på eftermiddagen. Det är en ofullständig jämförelse. Skillnaden i kupé- och SUV-kroppsstilar är försumbar vid 65 pund till förmån för SUV:n, men enligt mina ögon ser Coupen bättre ut som Porsche-delen. Dess instoppade svans speglar bättre Taycan och, i mindre grad, 911. Nedskärningen i lastutrymmet – 3,2 kubikfot bakom baksätena – var inte heller så betydande.

Båda modellerna var utrustade med tillvalet luftfjädring och sportavgassystem; den förra var mer vettig för E-Hybrid. E-Hybrid kändes tyngre, tjockare och de extra 474 kilona över Cayenne S kunde kännas i svängar, trots standardadaptiva dämpare. V-8 Coupe gick in och ut ur svängar med mer grace och stabilitet, och under cruising kändes den tystare. Även med panoramasoltaket som standard på Coupe kändes den mer kokongerad än E-Hybrid, som hade 21-tums aero-hjul istället för 22-tums RS-hjul på Cayenne S. Cayenne S Coupe var roligare.

Argumenten för Cayenne E-Hybrid kan komma ner till HOV körfält, som en kollega påpekade, eller pris. På $93,350 ($4,000 mer för Coupe) till att börja, är E-Hybrid billigare än $97,350 Cayenne S också (Coupe får en stor uppladdning här på $6,400).

Jag är inte ensam om att föredra Coupe. Porsche säger att den står för 30% av Cayenne-försäljningen sedan lanseringen, vilket nästan fördubblar takhastigheten för coupé-stil-SUV från Mercedes och BMW.

2024 Porsche Cayenne E-Hybrid

2024 Porsche Cayenne E-Hybrid

Varför köpa E-Hybrid?

På egen hand optimerar lägena Sport eller Sport+ kraftleveransen från båda källorna för att ge E-Hybrid som Porsche-bit. Och sportavgassystem öppnar upp V-6-snurren när den kallas, men annars snurrar E-Hybrid omkring i tysthet med marginell väg och vindbrus.

Denna dubbla natur är dess viktigaste försäljningsargument, särskilt runt LA, där motorer tar gisslan för att stoppa och köra i trafik. Allt. De. Tid.

Systemet har som standard elkraft, men Porsche dämpar denna elektriska framträdande plats, mestadels med god effekt. Porsche digitaliserade sittbrunnen för att efterlikna den elektriska Porsche Taycan genom att byta ut de analoga rattarna och ersätta dem med ett 12,6-tums digitalt kluster med upp till sju vyer. De är kristallklara och laddade med navigerings- och prestandadata, men kan inte riktigt matcha användarvänligheten hos en Audi eller bredden och djupet i det senaste Mercedes-gränssnittet. Bredvid den breddar en 12,3-tums pekskärm instrumentbrädan, som i slutet flankeras av vertikala ventiler som vingspetsar. Den främre passageraren kunde leka med en valfri 10,9-tums pekskärm blockerad från förarens synvinkel. Med eller utan tillval täcks det instrumentutrymmet av samma svarta skydd som kanske är bättre täckt med några av Porsches finare material.

Grepphandtag håller fortfarande fast vid dörrarna och flankerar mittkonsolen, som har en ny haptisk klimatkontrollpanel och mindre skräp än sin föregångare. Klimatpanelen skulle kunna behöva lite mer förfining för att matcha resten av interiören; tryck till exempel på den uppvärmda stolsknappen så sjunker hela panelen momentant med den.

Alla körlägen flyttas till rattratten, och fjädrings- och avgasinställningarna flyttas till pekskärmen i mitten. Växelväljaren flyttas upp till instrumentbrädan till höger om ratten och startknappen sitter till vänster om ratten. Den är snyggare, renare och mer beroende av digitalisering, men den analoga Sport Chrono-klockan är fortfarande ett alternativ.

Det finns inget bra tillkännagivande på någon av de många skärmarna att du kör en plug-in hybrid, men den viktiga informationen kan hittas i god tid. En batteriladdningsdisplay kan nås i en av klustrets displayer, och den beräknade körsträckan visas i grönt i den kombinerade tach/speedo-displayen. Det hela är väldigt diskret, nästan tyst.

En EV-effektdisplay visas högst upp på varvräknaren i högmiddagsläget. En blå stapel faller ned när EV-ström används.

2024 Porsche Cayenne E-Hybrid

2024 Porsche Cayenne E-Hybrid

Vad är det med Cayennes regenerativa bromssystem?

En annan bar i grönt kaskader ner till vänster. Det är den regenerativa bromsskivan. Det händer ingen regen när du lyfter av gaspedalen, bara när bromsen trycks ned. Det fungerar i bakgrunden och känns fortfarande som ett missat tillfälle, samma som i den sista genen av regen.

Den ensamma regen-inställningen, som blandar in en del av det, men inte mycket, resulterar i en icke-linjär bromskänsla. Pedalen kan vara lite mjuk till en början och sedan stramar den upp snabbt när den mekaniska bromsen tar tag. Handoffen är märkbar men inte skakande, och Kim säger att den nuvarande applikationen är en anpassning av regensystemet i Taycan.

”Flödesschemat för hur det fungerar är väldigt likt,” sa Kim.

2024 Porsche Cayenne E-Hybrid

2024 Porsche Cayenne E-Hybrid

En 8-växlad automatlåda med båda kraftkällorna

Det märkliga med Porsches laddhybridsystem är närvaron av den 8-växlade automatlådan, och hur smidig den balanserar de olika kraftkraven.

I EV-läge visar den växellådan i varvräknaren även om inga varvtal visas. Vid 45 km/h eller så, och med växellådan i sjunde växeln, tryckte jag på gasen och motorn startade och gick över i sjunde växeln under blandad kraft. I samma scenario, när jag ville passera någon, slog jag på gasen och växellådan växlade ner till fjärde växeln när motorn tog över. EV-läget låser aldrig motorn helt. Över dessa hastigheter fungerar motorn i de flesta fall tillsammans med ”E-maskin”-motorn.

Se även  Porsche tippas köpa 50 % av aktierna i Red Bull Racing F1-teamet

Motorn ansluter till motorn går sedan genom transmissionen och dess vridmomentomvandlare innan den skickar kraft genom mittdifferentialen och sist den bakre differentialen. Och det ganska stora batteripaketet finns under det bakre lastgolvet, precis bakom baksätena.

Du kan leka med de olika hybrid- och körlägena med rattratten, men bilen svarar på dina ingångar på egen hand baserat på programmeringen av den elektroniska styrenheten. Det hela är väldigt naturligt och förutsägbart, och det bevarar en liten mängd batterikraft även när mätarna säger att det är slut.

2024 Porsche Cayenne E-Hybrid

2024 Porsche Cayenne E-Hybrid

Men att spela systemet kan vara roligt. E-Hold tog batteriladdningen från tom till 10 % i nedförsbackar genom en kanjon. Jag tappade dessa vinster tillbaka uppför i Hybrid Auto-läge. Men sportläget längs kusten, med stopp med några mils mellanrum eller så, genererade mycket kraft till 25 % eller 10 mil, med den yttre temperaturen på en sweet spot på sjuttiotalet och klimatkontrollen avstängd. Det är inte säkert att extrapolera till en full laddning på 40 miles, eftersom väglag och körvanor dikterar räckviddsuppskattningen.

Det minst effektiva läget är E-Charge som förvandlar motorn till både en framdrivningskälla och en generator. Den driver batteripaketet, så det är bäst att fylla på batteriet när du kör på motorvägen när motorn går i sitt mest effektiva tillstånd. Jag fick 10 mil med enbart el i hårdkörning över cirka 35 mil i E-Charge. Sedan, när du är utanför motorvägen, kan du använda elektrisk framdrivning under de sista milen innan din destination. Det drar förstås på prestanda, men att vara smart med kraft går aldrig ur mode.

Sport- och Sport+-lägena trycker på båda kraftkällorna för optimal prestanda och aktiverar automatiskt sportavgaserna. Turbo V-6 saknar den mer resonanta kraften hos Cayenne S V-8, men den gör mycket mer än att spinna.

2024 Porsche Cayenne E-Hybrid

2024 Porsche Cayenne E-Hybrid

Samma som i fastigheter och gerrymandering, plats har betydelse. Att använda elektronisk kraft för att krypa genom LA:s ökända trafik känns mycket bättre än att stanna och starta en dubbelturbo V-8. Och förutsatt att det större batteriet och mer potenta motorn leder till tillräckligt med räckvidd för att klara många pendlingar dit och på andra håll i landet, uttalar Cayenne E-Hybrid sin sak utan att offra Porsche-kraften.


Porsche tillhandahöll boende och flygbiljetter för Biltips Reports för att presentera denna förstahandsrapport.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button