Nyheter

2024 Porsche 911 Targa spionbilder

Porsche arbetar på en uppdatering för den nuvarande 992-generationens 911-serie, och den senaste prototypen som har upptäckts är för 911 Targa.

Det uppdaterade sortimentet, internt kallat 992.2-generationen, bör få milda stylingjusteringar, ett reviderat streck och en hybriddrivlina för vissa modeller.

Prototypen för Targa visar nya främre insug, nya inre delar för strålkastarna och en reviderad bakljusdesign.

Enligt vår fotograf täcktes även insidan av denna prototyp, vilket tyder på att vissa förändringar troligen kommer att göras på instrumentbrädan. Ett uppdaterat infotainmentsystem är en stark möjlighet, och instrumentklustret förväntas bli helt digitalt denna gång, precis som i Taycan och den uppdaterade Cayenne som introduceras för 2024.

Det är inte klart vad som är planerat för drivlinan, men det finns rykten om att en ny motor kan introduceras med denna uppdatering, närmare bestämt en större, naturligt aspirerad enhet som Porsches 4,0-liters flat-6 som erbjuds i 718-serien, som börjar kl. 394 hk. Den nuvarande Targa kommer med en dubbelturbo 3,0-liters flat-6 med effekter som börjar på 379 hk.

2024 Porsche 911 Targa ansiktslyftning spionbilder – Fotokredit: Baldauf

Det finns viss substans i ryktena. Frank-Steffen Walliser, tidigare chefsingenjör för 911:an, sa i en intervju 2020 att nya utsläppsregler som planeras för Europa runt mitten av decenniet kommer att sporra större motorer att återvända till förmån för minskade enheter. De nya reglerna syftar tydligen till att matcha labbtestad bränsleekonomi med verkliga siffror.

Som nämnts ovan förväntas hybridteknik även introduceras till 911 med denna uppdatering. Den gula dekalen på denna prototyp, ett krav i vissa delar av Europa för elektrifierade fordon som testas på allmänna vägar, indikerar att den sannolikt innehåller någon form av elektrifiering.

Se även  Jaguar I-Pace recension, Fisker Ocean produktion, Mercedes och Tesla port: Dagens Bilnyheter

Porsches vd Oliver Blume sa 2022 att 911:ans hybriduppställning kommer att vara i linje med systemet i den tidigare 919 Hybrid LMP1 racerbilen, och inte ett plug-in hybridsystem som i 918 Spyder hyperbil. Det betyder att det inte kommer att finnas en kontakt, och alla elmotorgeneratorer kommer enbart att användas för att stödja förbränningsmotorn och återvinna energi under inbromsning.

De första medlemmarna i den uppdaterade 992-generationens 911-serie bör dyka upp sent i år eller tidigt nästa år, vilket innebär att de troligen kommer att anlända som 2024-modeller.

Dessutom testas uppdaterade versioner av den vanliga Carrera, Carrera Cabriolet, Carrera GTS, GT3, Turbo och Turbo S. En ny Heritage Design-special med retro-signaler är också ute och testar, och tros vara en modern 911 S/T.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button