Luxury car

2024 Porsche 718 Spyder RS ​​packar 911 GT3-motorn, 162 150 $ prislapp

Porsche förbereder en elektrisk efterträdare till 718:an, men innan den kommer kommer den nuvarande gasdrivna sportbilen att få vad som sannolikt kommer att bli ett sista hurra.

Biltillverkaren avslöjade på tisdagen 718 Spyder RS, en modell i begränsad upplaga som kombinerar 718 Boxster Spyder-kaross med drivlinan i 2022 911 GT3. Det är första gången GT3-motorn kommer att driva en mittmotorbil med öppen topp.

718 Spyder RS ​​är den öppna motsvarigheten till 2022 718 Cayman GT4 RS. Viktiga detaljer inkluderar de karakteristiska bakgondolerna på en Porsche Spyder, samt ett lätt, manuellt manövrerat mjukt tak med ett enda lager. Den unika toppen väger lite mer än 40 pund, och tillsammans med andra moddar bidrar den till att få 718 Spyder RS:s tjänstevikt till 3 108 pund, ner cirka 59 pund jämfört med den redan lätta 718 Boxster Spyder. Vikten är också nere runt 11 pund jämfört med 718 Cayman GT4 RS coupé.

Toppen skyddar en speciell kabindesign som har standard sportskopsäten med skal av kolfiberförstärkt plast, en sportratt och en kombination av läder och Porsches Alcantara-liknande Race-Tex-detaljer. ”Spyder RS”-logotyper pryder nackstöden.

2024 Porsche 718 Spyder RS

2024 Porsche 718 Spyder RS

2024 Porsche 718 Spyder RS

2024 Porsche 718 Spyder RS

2024 Porsche 718 Spyder RS

2024 Porsche 718 Spyder RS

För köpare som vill spara extra vikt, erbjuder Porsche ett Weissach-paket som inkluderar ett titanavgassystem och kolfiber för huven, sidoskopor och bakvinge Gurney-klaff, plus ”Weissach RS”-logotyper för nackstöden. Ytterligare viktbesparingar kan göras med tillgängliga magnesiumhjul.

Showens verkliga stjärna är 4,0-liters flat-6. Motorn har ställts in något här till 493 hk istället för GT3:ans 502 hk, men köparna får fortfarande den där 9 000 rpm rödlinjen och en snabbväxlande 7-växlad dubbelkopplingsautomat som skickar drivning till bakhjulen. Porsche citerar en 0-60 mph-tid på 3,2 sekunder och en topphastighet på 191 mph.

Se även  Volvo XC60 Recharge Bagagetest: Hur mycket lastutrymme?

För chassit sänker en reviderad fjädring 718 Spyder RS ​​med 1,2 tum jämfört med standarden 718 Boxster tack vare unika kulleder. Den kommer också med styvare fjädrar, dämpare och krängningshämmare. Körhöjd, tå, camber och krängningshämmare är alla justerbara.

718 Spyder RS ​​kommer att dyka upp på Goodwood Festival of Speed ​​2023 i juni innan den anländer till återförsäljare under våren 2024. Porsche har inte sagt hur många exempel som kommer att byggas, men för köpare som har turen att säkra en byggplats, startpriset är satt till 162 150 $, inklusive en destinationsavgift på 1 450 $.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button