Nyheter

2024 Polestar 2 prissatt från 51 300 USD, upp 1 500 USD från 2023

Prissättningen för den uppdaterade 2024 Polestar 2 släpptes i tisdags, tillsammans med en bekräftelse från Polestar att USA-leveranser kommer att börja i augusti.

Basversionen med en motor börjar på 51 300 $ (alla priser inkluderar en obligatorisk destinationsavgift på 1 400 $), eller 1 500 $ mer än 2023-modellens startpris. Men Polestar 2 får betydande kraft- och räckviddsuppgraderingar för 2024.

Den enmotoriga Polestar 2 växlar från framhjulsdrift till bakhjulsdrift för det nya modellåret och får 68 hk och 118 lb-ft vridmoment. Den är nu klassad till 299 hk och 361 lb-ft vridmoment, tillräckligt för en Polestar-uppskattad tid på 0-60 mph på 5,9 sekunder. Ett förstorat 82-kWh-batteri når räckvidden till uppskattningsvis 320 miles, jämfört med EPA-klassade 270 miles för 2023-modellen.

2024 Polestar 2

Den dubbelmotoriga fyrhjulsdrivna 2024 Polestar 2 börjar på $56 700. Den får en bakåtriktad inställning som syftar till att förbättra hanteringen, och kommer också att koppla från den främre motorn när omständigheterna tillåter ökad effektivitet. Effekten ökar också, från tidigare 408 hk och 467 lb-ft till 421 hk och 546 lb-ft. Polestar uppskattar 0-60 mph på 4,3 sekunder.

Fyrhjulsdrivna modeller använder ett 78-kWh-batteripaket som möjliggör en räckvidd på uppskattningsvis 276 miles, upp något från 2023-modellens 270-mile betyg. Fyrhjulsdrivna modeller även DC snabbladdar vid 155 kw, samma som tidigare, men enmotors modeller kan nu ladda upp till 205 kw.

Polestar hävdar också mer standardutrustning för 2024. Blindvinkelmonitorer, parkeringsassistanssensorer, ett surroundkamerasystem och automatiskt avbländande speglar är nu standard över hela linjen. Pilot Pack är också standard på modeller med dubbla motorer, med adaptiv farthållare och andra förarhjälpmedel.

Eftersom den är monterad i Kina, kvalificerar sig Polestar 2 inte för en federal skattelättnad på 7 500 USD för köp enligt de nya reglerna för Inflation Reduction Act (IRA). Men Polestar har öppet noterat i ett pressmeddelande att dess fordon kvalificerar sig för IRA Clean Vehicle Credit, i huvudsak ett kryphål som gör att biltillverkare med internfinansieringsföretag kan kräva en kredit på leasade fordon och sedan skicka besparingarna vidare till kunderna.

För närvarande Polestars enda modell, 2:an kommer att få sällskap av Polestar 3 SUV nästa år, efter en försening orsakad av mjukvaruproblem. Näst på tur är den mer coupéliknande Polestar 4, som också förväntas komma nästa år. Sportbilen Polestar 5 sedan och Polestar 6 kommer att följa under 2025 respektive 2026. En Polestar 7, med en kaross som ännu inte har avslöjats, kommer att anlända 2027.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button