Electric car

2024 Polestar 2 kostar $51 300 med 320 mils räckvidd, bakhjulsdrift

Den uppdaterade 2024 Polestar 2 börjar på $51 300 och är planerad att börja levereras i augusti, meddelade biltillverkaren på tisdagen.

Det baspriset, som inkluderar en obligatorisk destinationsavgift på 1 400 $, är 1 500 $ mer än 2023 års startpris, men det nya årsmodellen medför många förändringar och förbättringar.

Polestar har ökat sitt räckvidd bit för bit, men detta år ger en särskilt stor förbättring. Basversionen med enmotor bakhjulsdrift förväntas få 320 miles från ett förstorat 82-kWh-batteri, jämfört med EPA-klassade 270 miles för 2023-modellen.

2024 Polestar 2

Dubbelmotoriga fyrhjulsdrivna modeller, prissatta från $56 700 med destination, får uppskattningsvis 276 miles med ett 78-kwh-paket, upp från en EPA-klassad 260 miles för 2023. Den maximala DC-snabbladdningshastigheten för fyrhjulsdrift modeller förblir 155 kw, men ökar till 205 kw för modeller med en motor.

Enkelmotorversioner är nu också klassade till 299 hk—68 hk mer än tidigare—och 361 lb-ft vridmoment, vilket möjliggör en Polestar-uppskattad tid på 0-60 mph på 5,9 sekunder. Modeller med dubbla motorer producerar 421 hk och 546 lb-ft, med 0-60 mph på uppskattningsvis 4,3 sekunder.

Polestar hävdar också mer standardutrustning, inklusive övervakning av döda vinkeln, varning för korsande trafik, parkeringsassistanssensorer, ett 360-graders kamerasystem och automatiskt avbländande speglar. Pilot Pack är också standard i fyrhjulsdrivna modeller, med adaptiv farthållare och andra förarhjälpmedel.

2024 Polestar 2

2024 Polestar 2

Polestar 2 är tillverkad i Kina och kvalificerar sig därför inte för ett federalt EV-skatteavdrag på $7 500 för köp. Men Polestar var en av de första biltillverkare som öppet noterade i ett pressmeddelande att deras fordon kvalificerar sig för IRA Clean Vehicle-krediten på leasingtransaktioner – kryphålet för EV-skatteavdraget, som det har blivit känt.

Se även  Nissan förgyller ägandet av Ariya och Leaf EV med dessa förmåner

Det är nära besläktat med Volvo XC40 Recharge och C40 Recharge, som i år också gör ett skifte mot bakhjulsdrift eller bakhjulsförspänning för fyrhjulsdrivna drivlinor.

För närvarande Polestars enda modell, 2:an kommer att få sällskap av Polestar 3 SUV nästa år. Den här större modellen har försenats av mjukvaruproblem, tillsammans med den relaterade Volvo EX90.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button