Luxury car

2024 Mercedes-Benz E-Klass lär sig av det förflutna, blickar mot framtiden

Från ett kontor på hjul för en taxichaufför i Frankfurt till en adrenalinkick på hjul för en entusiast i Los Angeles, Mercedes-Benz E-Klass behöver vara en massa saker för många människor. Det är en viktig del av märkets sortiment, även på en marknad som domineras av crossovers och stadsjeepar. Den nya modellen i W214-generationen får en skarpare design och en lång rad teknik – inklusive i bilen Arga fåglar — Ändå förblir den trogen de värden som har hjälpt till att göra namnskylten till en referens när det gäller komfort och byggkvalitet i många decennier.

En punkt som Mercedes-Benz inte kunde ignorera under designfasen är att E-Klassen inte längre är den enda medelstora sedanen i sin portfölj. Den behöver dela utställningsgolvet med EQE, som exklusivt erbjuds med en elektrisk drivlina. Även om de två modellerna inte är direkta rivaler, har jag fått höra att en hel del ansträngning lades ner för att säkerställa att de inte överlappar varandra. Detta förklarar varför E-Klass fortsätter med en ganska klassisk design med tre lådor snarare än en mer futuristisk form som sin batteridrivna sidekick. Förutom ”gör inte en bensinbrinnande EQE”, sa chefer också till designteamet att ge E-Klass ett eget utseende istället för att kopiera C-Klass eller S-Klass.

Visuellt fortsätter den nya E-Klassen med den tre-box-silhuett som har kännetecknat sina föregångare sedan namnskylten dök upp 1994 (modellens härstamning går mycket längre tillbaka, men E-Klass-beteckningen är relativt ny). Dess axelavstånd är ungefär en tum längre än den utgående modellens, ett beslut som togs för att ge andra radens passagerare mer utrymme, och de infällda dörrhandtagen som redan setts på bland annat S-Klass, har sipprat ner. Det händer mycket mer på designavdelningen än vad man först kan se: Till exempel, den lilla vågen på den nedre delen av strålkastarna ekar den fyra ljusa frontdesignen som ses på många äldre E-klassvarianter, som W210 . Och bältesvecket slutar ovanför framdörrens handtag för att skapa en slät yta och lyfts upp igen några meter senare.

Som har varit fallet under de senaste generationerna är E-Klass globalt tillgänglig med två frontdelar. Den ena har en elegant grill med ljusa horisontella lameller och ett Mercedes-Benz-emblem monterat upprätt på motorhuven. Den andra, som du är mycket mer sannolikt att se när sedan sedan kommer ut på gatorna, får en sportigare design med en större stjärna inbäddad i grillen. Båda gallren har en svart ram. Mercedes-Benz talesman Stefan Ott berättade för mig att hans team förväntar sig att 10 % av köparna kommer att välja den mer gammaldags designen; det är särskilt populärt på ett antal asiatiska marknader. På baksidan får E horisontella lampor med treuddiga stjärnformade insatser, en ljusstav och en kromremsa som framhäver dess bredd. Ljusfältet är inte upplyst, eftersom Mercedes-Benz vill spara denna funktion för sina elbilar.

Se även  Data visar att Tesla och Nissan är toppar när det gäller tillförlitlighet för elbilar

”Vi ville visuellt överbrygga klyftan mellan våra traditionella bilar och våra elbilar”, sammanfattade designern Michael Frei. Hans team lyckades ge E-klassen en luftmotståndskoefficient på 0,23, vilket är nästan i nivå med EQE:s (0,22) och förbättrar effektiviteten.

Samma tankegång formade stugan, enligt inredningsarkitekten Erik Degen. Han beskriver den inre atmosfären som ”cocooning”. Från förarsätet känns det som att instrumentbrädan är runt dig snarare än framför dig eftersom LED-remsor länkar den till dörrpanelerna; detta syns även i EQE, men remsorna sträcker sig ännu längre bak i nya E-klassen. Du möter ett digitalt instrumentkluster, sidoventiler med förvånansvärt intrikata detaljer och en gigantisk skvätt skärmar som på lämpligt sätt kallas SuperScreen inbäddade i instrumentbrädan för att visa en ny version av MBUX infotainmentsystem. Som en del av det valfria SuperScreen-paketet finns en tredje skärm integrerad i den del av instrumentbrädan som ligger framför passageraren fram. Oavsett om du specificerar SuperScreen eller inte, är den centrala displayen en 14,4-tums skärm. Om du inte väljer SuperScreen, raderas passagerarskärmen i princip till förmån för ett mer traditionellt utseende streck.

Fler skärmar gjorde det möjligt för ingenjörer att programmera in fler funktioner i E-klassen. Från mitten eller högerskärmen kan du spela Arga fåglar, bläddra i TikTok, strömma videor och till och med ta en selfie (välkommen till 2023!) med hjälp av en av bilkamerorna. Alternativt kan den här kameran driva zoommöten i bilen. Många av dessa funktioner är valfria, och vissa förlitar sig på en ny, 5G-kompatibel kommunikationsmodul.

Även om det är mycket att ta in, är mitt första intryck att du inte kommer att överdosera teknik halvvägs genom en lång bilresa. Infotainmentsystemets ikoner kan omarrangeras för enkel åtkomst, som på en smartphone eller surfplatta, och interiören har läderklädsel, träklädsel och material som är trevliga att röra vid och titta på. Det är en intressant och sammanhållen blandning av klassiskt hantverk och den senaste tekniken.

Se även  Lamborghini Aventador efterträdare, 2024 Mercedes-Benz AMG C 63, 2023 BMW Alpina XB7: Veckans bästa bilder

Särskild uppmärksamhet ägnades åt MBUX-systemets gränssnitt. Mercedes-Benz, liksom många av sina jämnåriga och rivaler, inser att att köra runt med vad som egentligen är en stor surfplatta orsakar distraktioner. ”Vi skapade nya ikoner. De ser mer ut som smartphoneikoner, så de är mer intuitiva att använda under körning eftersom de är lättare att känna igen”, påpekade MBUX-experten Christopher Gäng. På tal om distraktioner, kör inte på autobahn medan din passagerare energiskt försöker skjuta fåglar på onda grisar? Gäng säger nej: föraren kan inte se vad som visas på passagerarsidans skärm, men de förarvända kamerorna (det finns två) kan se om föraren inte tittar på vägen och gör skärmen mörkare. Dessutom är skärmen på passagerarsidan bara på om det sitter en passagerare fram. Det är avstängt om det inte finns någon där.

En av de coolaste interiörfunktionerna är inte inspirerad av det förflutna eller drivs av 2100-talsliknande teknik; det är superenkelt och väldigt smart. Det finns två förvaringsfack i mittkonsolen. Den ena sitter där växeln satt på många äldre bilar (den är monterad på pelaren i nya E-klassen), och den andra är under armstödet. Laddningsportarna bor i den senare, men en liten kabeltunnel ansluter den till den förra så att du kan ladda din telefon utan att öppna armstödet eller köra med armstödet öppet. Bra jobbat, Mercedes.

Vid lanseringen kommer köpare i USA att ha två E-Klass-smaker kallade E 350 4Matic respektive E 450 4Matic att välja mellan. Basmodellen använder en turboladdad, 2,0-liters fyrcylindrig motor som utvecklar 255 hästkrafter vid 5 800 rpm och 295 pundfots vridmoment från 2 000 till 3 200 rpm. Nästa (och för tillfället sista) modell upp drar nytta av en turboladdad, 3,0-liters raksexa med 375 hästkrafter och 369 pundfots vridmoment. Båda motorerna arbetar med ett 48-volts mild-hybridsystem som sprutar in upp till 148 pund-fots vridmoment i drivlinan. De växlar genom en nio-växlad automatisk växellåda, och fyrhjulsdrift kommer att vara den enda konfigurationen som erbjuds här.

Se även  2024 Mercedes-Benz E-Klass interiör avslöjad med ny "Superscreen"

Europeiska bilister kommer att ha ytterligare drivlinor att välja mellan, inklusive turbodiesel och plug-in hybridalternativ. Det finns till och med ett dieselelektriskt plug-in-hybridsystem i pipelinen som bör erbjuda ett enormt vridmoment och en enorm räckvidd. Tyvärr bekräftade Ott att dessa inte kommer att säljas här. Det finns inte mycket av en marknad för turbodieselmotorer här, och laddhybrider ”är inte så viktiga för tillfället”, med hänvisning till efterfrågan som anledningen till att PHEV E-Klass-modeller inte kommer till USA. Även om han inte bekräftade vad som händer härnäst är det rimligt att anta att AMG-designade, högpresterande modeller kommer att ansluta sig till sortimentet under de kommande åren.

En E-klass variant Mercedes har bekräftat för denna nya generation är den fortsatta närvaron av en vagnsmodell. Både coupé- och cabrioletversionerna av E-klass kommer att försvinna till förmån för den kommande CLE-klassen, men ett långt tak kommer så småningom att göras tillgängligt.

Listan över tillval inkluderar ett bakaxelstyrsystem som vrider bakhjulen med upp till 4,5 grader. Mercedes-Benz gör ett stålfjädringssystem som standard, och dess AirMatic-luftfjädringsuppsättning är tillgänglig som tillval oavsett cylinderantal.

Nya Mercedes-Benz E-Klass, byggd i Sindelfingen, Tyskland, kommer att börja tillverkas under de kommande månaderna och börja säljas i USA i slutet av 2023. Priser kommer att meddelas senare.

I en tid som är höljd av hotande förbud mot förbränningsmotorer är det naturligt att undra hur framtiden ser ut för E-klassen. Volkswagen kommer att kunna de förbränningsdrivna varianterna av Golf när den nuvarande åttonde generationens modell når slutet av sin livscykel. ”Jag har inget att säga idag,” sa Ott till mig. ”Oavsett om det är den sista förbränningen[-powered E-Class] eller hur namngivningen kommer att bli i framtiden är något vi kommer att se.”

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button