Luxury car

2024 Mercedes-Benz CLE coupé och cabriolet håller tvådörrarna vid liv

INNSBRUCK, Österrike – Det fanns en tid då det ultimata uttrycket för bilfrihet var att spränga längs en kustväg i en cabriolet. Eftersom biltillverkarna fokuserar på stadsjeepar och framtida elbilar har coupéer och cabriolet blivit lite av en sällsynthet. Konsumenternas efterfrågan på dessa mindre personbilar har också minskat under det senaste decenniet.

Mercedes-Benz håller fast vid tvådörrars och drop-top-modeller, men det är smart att minska sitt utbud. Tidigare år har företaget tillverkat en coupé och cabriolet för både sin lilla C-klass och medelstora E-klass. För 2024 går dessa två modeller samman till en: den helt nya Mercedes-Benz CLE-Klass. Och medan den lutar mot den utgående E-Klass-coupén i storlek, lovar dess version på USA-marknaden en sportig åktur och tillräckligt med kraft för att få en större bil att kännas liten.

När CLE-coupén börjar säljas i början av 2024 kommer den att erbjudas i två trim. CLE 300 kommer att drivas av en turboladdad 2,0-liters fyrcylindrig motor som producerar 255 hästkrafter och 295 pundfots vridmoment. Det borde vara tillräckligt för de flesta förare, men vi är mer intresserade av CLE 450 som kommer med en turboladdad 3,0-liters rak sexa. Det är bra för 375 hästkrafter och 369 pund-fot. Båda motorerna drar nytta av ett 48-volts hybridsystem och Mercedes 4Matic fyrhjulsdrift är standard. Andra marknader kommer att kunna välja bakhjulsdriven, 201 hk CLE 200 eller diesel.

USA-bundna CLE 300s kommer också som standard med en komforttrimmad fjädring medan en sporttrimmad fjädring är tillgänglig med AMG-paketet och standard på CLE 450. Adaptiva dämpare kommer inte att erbjudas i USA och inte heller fyrhjuls- styrning, men dessa funktioner kommer att vara tillgängliga på andra marknader.

Se även  2024 Mercedes EQE SUV avslöjar: Se dagens livestream-evenemang

Vi hade möjlighet att se CLE-klassen personligen när vi var i Österrike och kan konstatera att det är allt vi förväntade oss. Den är marginellt längre än den tidigare E-klass coupén och dess spår är bredare än den förra C-klassen med 1,5 tum fram och 2,75 tum bak. Fjädringen har också sänkts med nästan 0,6 tum. Sammantaget har CLE en atletisk och låg hållning som är helt passande för en sportcoupé.

CLE:s styling passar perfekt in i resten av Mercedes-Benz-serien, med dess juvelliknande trapetsformade galler, långa utbuktande huva med häftiga sträckor och graciöst avsmalnande svans. Den bakre stötfångaren kommer att ändras för att passa amerikanska krockstandarder. Vi hoppas bara att det inte ser radikalt annorlunda ut. Proportionerna ser perfekta ut för våra ögon och karossen har ett underbart spänt utseende, som om det dragits och sträckts över den underliggande muskulaturen. Sammantaget är CLE vackert designad, även om vi erkänner att den ser mer ut som en mild utveckling av de gamla coupéerna snarare än en djärv ny riktning.

CLE:s interiör får en mer märkbar makeover, även om den också faller i linje med andra Mercedes-modeller. Den överlappande instrumentbrädan är ett välbekant tema bland andra stadsjeepar och sedanbilar, liksom den surfplattaliknande 11,9-tums pekskärmsskärmen som lutar mot föraren. Det finns också den välbekanta digitala instrumentpanelen, men den erbjuder inte E-klassens ”Superscreen”-alternativ, vilket innebär att det inte finns någon extra passagerarskärm tillgänglig. Materialkvaliteten uppfyller våra höga förväntningar, liksom den robusta konstruktionen under.

När man sitter framme har CLE mer en mysig omslutande känsla än större Mercedes-fordon, och det känns rätt för en sportig coupé. Sätena är gjorda just för CLE och är generöst vadderade för komfort över många mil, medan Mercedes senaste ratt med sina beröringskänsliga knappar också finns ombord. De två baksätena är förvånansvärt tillmötesgående, och en passagerare på sex fot bör ha tillräckligt med takhöjd där bak. Det är en tight passform för säker, men de flesta andra kupéer baksäten är komiskt små och bäst används för last overflow eller miniatyr människor.

Se även  BMW spenderar 1,7 miljarder dollar för att bygga elbilar i USA

Vi förväntade oss inte heller mycket lastutrymme, men CLE överträffade återigen förväntningarna. Bålen på 14,8 kubikfot är stor för en coupé och Mercedes hävdar att du enkelt får plats med tre golfbagar. Naturligtvis förväntar vi oss att cabriolets kapacitet kommer att bli mindre.

När det gäller teknik kommer CLE att köra det senaste MBUX infotainmentsystemet som kommer att debutera i den nya E-Klass sedan. Mercedes erbjöd en demonstration av det nya systemet och allt tyder på att vi borde förvänta oss mer av den nuvarande MBUX-upplevelsen, på gott och ont. Den drar nytta av samma utmärkta röstkontroller, snabba svar och skarp grafik som tidigare, men lägger till några nya funktioner. En av dem är funktionen Rutiner som låter användare automatisera flera system. Du kan till exempel låta sätesvärmarna slås på vid en förinställd temperatur samt utlösa specifik innerbelysning och ljudval.

Övriga detaljer kommer att förtydligas närmare lanseringsdatumet, men vi kan åtminstone bekräfta att CLE kommer att erbjudas med valet av 18- till 20-tumshjul och att Apple CarPlay och Android Auto kommer att vara standard, liksom en trådlös laddningsplatta och ett Burmester premiumljudsystem som kommer att ha högtalare inbyggda i de främre nackstöden.

Prissättning har inte tillkännagivits, men med tanke på att den nya CLE överbryggar klyftan mellan de gamla C- och E-klasserna, förväntar vi oss att coupén kommer att starta i kvarteret $68 000 och cabriolet kommer att kosta cirka $7 000 mer. Cabriolet kommer att följa coupén till marknaden och vi får veta att det kommer att vara inom 2024 års modell.

Se även  2024 Chevrolet Corvette E-Ray spionbilder och video

Även om 2024 års Mercedes-Benz CLE-klass inte precis bryter någon ny mark, är vi överlyckliga över att företaget inte har övergett coupéer eller cabrioleter ännu. Med lite tur kommer vi att ha körintryck i slutet av året, samt besked om det kommer att finnas en AMG CLE 63-variant när som helst i framtiden. Man kan drömma, eller hur?

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button