Luxury car

2024 Mercedes-AMG S 63 E Performance First Drive Review: Tekniskt kraftpaket

SANTA MONICA, Kalifornien — Även om den är mest känd som en överdådig halobil som har Mercedes-Benz senaste innovationer, tenderar S-Klassen att få en något annorlunda känsla av syfte efter att ingenjörerna på Affalterbach fått tag på den. AMG-trimmade versioner av fullstor sedan går tillbaka så långt tillbaka som i början av 1970-talet med W116-generationen, och formeln har hållit sig beundransvärt konsekvent under decennierna: stoppa in ett massivt kraftverk i motorrummet och stödja det med specialiserad prestandahårdvara för maximal effekt. Den traditionen fortsätter med nya S 63 E Performance, men hur den förmågan uppnås förändras på några betydande sätt.

Som de facto efterträdare till den dyrt avlidna, V12-drivna S 65, försöker S 63 E Performance ytterligare bevisa att det finns en ersättning för deplacement genom att para ihop en förstärkt V8 med ett AMG-utvecklat hybridsystem. Tillsammans utvecklar drivlinan en topp på 791 hästkrafter och 1 055 pundfot i vridmoment, siffror som gör denna till den mest kraftfulla sedanen i Mercedes-AMG:s historia. Det gör det också möjligt för S 63 E Performance att motiveras rent av elektricitet under cirka 20 miles på en laddning (dess 13,1 kilowatt-timmars batteripaket var designat för prestanda snarare än räckvidd, konstaterar AMG), en funktion som förväntas bli en ökad nödvändighet i europeiska stadskärnor under de kommande åren.

Även om detta tillvägagångssätt tar itu med entusiaster och regulatorer, resulterar det i en drivlina som är fantastiskt komplex och en bil som tippar vågen till över 5 800 pund – eller cirka 900 pund mer än sin föregångare. Det är inte en försumbar mängd massa, men S 63 E Performance har också en del smart teknik för att hantera det.

Innan vi dyker in i det mekaniska nitty-gritty, låt oss ta en stund för att insupa S 63 E Performances estetik. Det är inte en vild avvikelse från en standard S-klass, men element som den AMG-specifika grillen, frontpanelen, sidokjolar, bakre diffusor och fyrtippade avgaser ger ett sportigare utseende samtidigt som det håller saker och ting relativt lågmälda. Det är en liknande historia inuti, där bortsett från den flatbottnade AMG-ratten, märken och S 63-specifika trimelement, är det i stort sett business as usual. Det betyder också att det fortfarande finns en tydlig tonvikt på att ge passagerarna i baksätet en lyxig upplevelse, eftersom S-Klassägare är mycket mer benägna att åka runt i sina bilar än de som crossshoppar E 63 och M5.

Se även  En liten uppdatering på väg

Framtill erbjuder 12,8-tums infotainmentsystemet OLED-pekskärm realtidsinformation om hybridsystemets laddningstillstånd, elmotortemperatur och batteritemperatur, tillsammans med avläsningar som ger en visuell representation av kraftflödet i hela drivsystemet. Det digitala mätarklustret och head-up-displayen kan anpassas med AMG-specifika layouter för ett mer sportorienterat utseende också.

Den stora nyheten är dock att drivlinan. Det händer mycket här, så vi börjar med förbränningsgrejen. Under huven finns AMG:s välbekanta 4,0-liters, dubbelturboladdade V8:a som utvecklar 603 hästkrafter på egen hand, och den är matchad med en nioväxlad automatisk växellåda som skickar kraft till alla fyra hjulen genom ett variabelt fyrhjulsdriftssystem.

Bakom transmissionen finns en permanent exciterad synkron elmotor som ger 188 hästkrafter i upp till 10 sekunder åt gången, eller 94 hk kontinuerligt. Den genererar också 236 lb-ft vridmoment — all den kraften gör att S 63 E Performance kan arbeta i hastigheter på upp till 87 mph enbart på el. Hybridsystemet har en egen tvåväxlad transmission samt en elektroniskt styrd differential med begränsad slirning. Elmotorn kan styra drivmomentet till varje hjul oberoende av differentialen med begränsad slirning, vilket effektivt skapar ett kompletterande, hybridsystembaserat elektroniskt stabilitetskontrollsystem. Enligt Mercedes betyder detta att förbränningsmotorn inte behöver strypas, vilket gör att den kan arbeta med högre vridmoment, vilket i slutändan ökar bilens smidighet.

AMG säger att S 63 E Performances 13,1 kWh bakmonterade batteripaket hämtar teknisk inspiration från systemet som används i Mercedes-AMG Petronas F1-teamets hybridracerbilar – en design som betonar repeterbar prestanda som kan åberopas i snabb följd. För att uppnå detta i S 63 pumpas icke-ledande flytande kylvätska genom paketet och riktas runt var och en av dess 1 200 celler för att säkerställa att värmen fördelas jämnt och optimala temperaturer upprätthålls. Fyra olika nivåer av återhämtningsstyrka kan tas fram genom att trycka på knappen för körläge på ratten (istället för att vrida den som en ratt för att ändra körlägen), och de sträcker sig från nivå 0:s praktiskt taget motståndsfria utrullning till nivå 4, vilket är tillräckligt aggressiv för att tillåta körning med en pedal.

Se även  Pininfarina börjar bygga den 1 900 hästkrafter starka Battista

För att säkerställa att S 63 E Performances chassi kan hålla jämna steg med drivlinan, utrustade AMG den med en specialtrimmad luftfjädring och adaptiva dämpare samt tvådelade elektromekaniska krängningshämmare som kan kopplas in och ur efter behov för mer karosskontroll. eller förbättrad åkkvalitet. Standard bakaxelstyrning tillåter också bakhjulen upp till 2,5 graders styrvinkel, vilket är mindre än vad S-klassen utan AMG erbjuder, men det är bättre än ingenting. Vid hastigheter under 62 mph svänger bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen, vilket effektivt förkortar bilens hjulbas, medan vid högre hastigheter svänger bakhjulen i fas med framhjulen för att förbättra stabiliteten.

Genom att trycka på start/stopp-knappen kommer S 63 E Performance till liv enbart med elektrisk kraft. Komfortläge – ett av de sju tillgängliga körlägena – är standard, och det integrerar V8 i mixen efter behov. Elläget gör samtidigt sitt bästa för att hålla bilen motiverad rent av elektricitet, men om du gräver tillräckligt djupt i gasreglaget kommer den automatiskt att växla över till Comfort-läge och tända motorn.

Den smidiga förstärkningen av framsätena – som är praktiskt taget identiska med tronerna i standard S-klass vid rodret, gör det tydligt att S 63 E Performances uppdrag handlar mer om snabb grand touring och lugn cruising snarare än hörn carving.

Och det levererar verkligen i det avseendet. På väg genom Santa Monica och uppför Pacific Coast Highway levererade S 63 E Performance valvliknande lugn i komfortläget. Även om de korta, relativt styva sidoväggarna på Michelin Pilot Sport 4S prestandadäck ibland tillåter en särskilt kraftig vägfel att ta sig igenom, gör luftfjädringen och de adaptiva dämparna ett anmärkningsvärt jobb med att jämna ut saker i övrigt, även i de förstyvade Sport- och Sport+-lägena .

Sträckor av öppen väg upp i Malibu gav oss en chans att lära känna de mer aggressiva lägena lite bättre också. Även om det ibland genererade en otymplig klunk (något vi kommer att krita upp till de grova kanterna på en förproduktionsmodell), är omedelbar gasrespons en uppenbar och omedelbar fördel med hybridsystem, eftersom det eliminerar varje sken av turbofördröjning från V8:an . Vi blev dock lite underväldigade av S 63:s raka prestanda. Medan en 0-60 mph sprint på 3,3 sekunder är onekligen snabb med prestandabilsstandarder, är det mindre imponerande när man tänker på den kolossala mängden grymt som den här bilen måste arbeta med. I praktiken känns den bara marginellt snabbare än den cirka 700 pund lättare Audi S8, en av S 63:s få konkurrenter, trots att den har en massiv fördel i både hästkrafter och vridmoment. Huruvida det är en produkt av drivlinans begränsningar eller är massrelaterat (mest troligt) är svårt att fastställa under en gatukörning som denna, men det fyrsiffriga vridmomentet garanterar inte att du kommer att bli kungen av stoppljusdrag. .

Se även  2022 Mercedes-AMG SL 55 börjar på $138 450

De snäva, slingrande vägarna i Malibu-backarna är inte nödvändigtvis den här bilens naturliga miljö heller, men bakaxelstyrningen gör sedanen förvånansvärt smidig, medan de keramiska kolbromsarna som tillval levererar utmärkt stoppkraft utan överivrig respons i lägre hastigheter. Du är alltid medveten om S 63:s betydande fotavtryck samtidigt som den guidar den genom switchbacks, men den gör ett utmärkt jobb med att efterlikna beteendet hos mindre AMG-trimmade sedanbilar, och den är till och med villig att göra lite svansviftande ur långsammare hörn om du ber om det.

Precis som S8 är S 63 E Performance lite av en anomali ur en konceptuell synvinkel. Om du köper en S-klass att köra runt i, spelar toppprestanda ens någon roll? Och om du köper den därför att av prestandan, varför överväger du en sportsedan som är utklassad i praktiskt taget alla mått av den mindre, lättare och billigare Mercedes-AMG E 63 S?

Vissa saker behöver kanske inte vara logiska. Bedömd i ett vakuum är S 63 E Performance en ingenjörskonst som också råkar vara lagligt överdådig och mycket kapabel. Slutresultatet är inte riktigt det häpnadsväckande Q-skepp som siffrorna kan ha föreslagit, men sätesmassageapparaterna och Burmester-ljudsystemet borde visa sig vara effektiva hanteringsmekanismer för blivande ägare.

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button