Luxury car

2024 McLaren 750S förbättras på 720S med mer kraft, mindre vikt, mer teknik

McLaren uppdaterar sin superbilserie. Det började med ”entry-level” Artura, och nu sträcker den sig till sin toppserieproduktionsmodell, som får namnet 750S.

2024 McLaren 750S ersätter 720S, tillkännagav superbilstillverkaren på onsdagen, och ger information om både coupé- och Spider-karossmodellerna. 750S blir inte en helt ny bil. Istället kommer den att använda 30 % nya eller reviderade delar och leverera förbättringar i kraft, engagemang och teknik, enligt McLaren.

Bakom föraren i denna mellanmotors superbil kommer en uppdaterad version av M840T 4,0-liters turbo V-8 att öka effekten till 740 hk och 590 lb-ft vridmoment, upp från 710 hk och 568 lb-ft. Förbättringarna kommer i form av mer boost, dubbla bränslepumpar, lättare kolvar och ett nytt motorstyrningssystem. Ett nytt avgassystem i mitten är 4,9 pund lättare än den utgående versionen, och nya motorfästen är inställda för att förbättra inkopplingen under start och prestandakörning och förbättra komforten vid cruising.

McLaren säger att 750S kommer att accelerera från 0-60 mph på 2,7 sekunder, 0-124 mph på 7,2 sekunder (7,3 sekunder för Spider), 0-186 mph på 19,8 sekunder (20,4 sekunder för Spider) och täcka kvartsmilen på 10,1 sekunder (10,3 sekunder för spindeln). Båda karosserna kommer också att toppa vid 206 mph.

2024 McLaren 750S

2024 McLaren 750S

2024 McLaren 750S

2024 McLaren 750S

2024 McLaren 750S

2024 McLaren 750S

En 7-växlad dubbelkopplingsväxellåda med kortare utväxlingar, snabbare växlingar och nedväxling av varvtalsgränser hjälper till att göra bilen snabbare, liksom en 15 % kortare slutlig utväxling. En annan anledning är lägre vikt. McLaren säger att den kapade cirka 66 pund ur bilen jämfört med 720S och den väger in med en tjänstevikt på 3 062 pund för coupén och 3 170 pund för Spider. Det gör den till märkets lättaste serieproduktionsbil (McLaren erbjuder också mer prestandafokuserade modeller som kan väga mindre).

Se även  Lotus Eletre elektrisk SUV lanseras med upp till 905 hk

750S använder märkets kolfiberbadkar som grundstruktur. Den heter Monocage II för coupén och Monocage II-S för Spider, och det är ingen skillnad i strukturell styvhet mellan bilarna. Spider har en kraftfull hård topp som tar 11 sekunder att gå upp eller ner och kan styras i hastigheter upp till 31 mph.

McLaren Proactive Chassis Control länkad-hydraulisk fjädring återvänder, denna gång i sin tredje generation. Hanteringsbalansen är något justerad med främre fjädrar som är 3 % mjukare och bakre fjädrar som är 4 % styvare, vilket borde hjälpa bakdelen att kännas mer livlig. Nya dubbelventilsdämpare är också 4,4 pund lättare. Bilen får ett 0,2 tum bredare framspår och åker på Pirelli Corsa P Zero eller valfria P Zero Trofeo R-däck. McLaren säger att hjulen är de lättaste hittills på en serietillverkad bil från märket, och de sparar 30,4 pund. Den hydrauliska servostyrningen har ett snabbare utväxling och en ny servopump. Bromsjusteringen är också reviderad för bättre prestanda och känsla med en ny bromsförstärkare och vakuumpump. Köpare kommer att kunna välja en spårbromsuppgradering med kolkeramiska bromsar från Senna hyperbil.

Ett uppdaterat noslyftssystem tar fyra sekunder istället för 10 sekunder för att lyfta framsidan för trottoarkanter och branta uppfarter.

2024 McLaren 750S

2024 McLaren 750S

2024 McLaren 750S

2024 McLaren 750S

2024 McLaren 750S

2024 McLaren 750S

En ny McLaren Control Launcher-inställning fungerar som ett individuellt körläge i andra bilar och låter förarna välja sina föredragna inställningar för aerodynamik, hantering och drivlina med en knapptryckning. McLaren säger att det också syftade till mer justerbarhet i gasreglaget, bromsarna och styrningen, och noterar att fjädringsändringarna gjordes för att behålla 720S:s komfort samtidigt som prestandan ökade.

Se även  Omdesignad Cadillac CT6 lanseras i Kina

Den nya designen är en uppdatering av utseendet på 720S. Det ger bilen mer downforce, men McLaren säger att det inte var meningen. Istället säger företaget att det syftade till att förbättra bilens balans med sina aeroförändringar. En ny främre stötfångare förlänger den främre splittern, bredare bakre hjulhusventiler ökar nedåtkraften och nya lägre luftintag i sidorna förbättrar kylningen. Den bakre vingen av kolfiber är 2,4 tum längre, vilket ger den 20 % större yta för att bättre fungera som en luftbroms eller ett luftmotståndsreduceringssystem i F1-stil. Bilen får också smalare insug som omsluter strålkastarna.

2024 McLaren 750S

2024 McLaren 750S

2024 McLaren 750S

2024 McLaren 750S

2024 McLaren 750S

2024 McLaren 750S

Strålkastarna kommer att erbjudas i karossfärg eller kolfiber, och de främre och bakre stötfångarventilerna kommer också att erbjudas i kolfiber. Spider kommer att erbjudas med ett elektrokromatiskt glastak som kan dämpas eller lysa upp för att släppa in ljus även med toppen uppåt.

Inuti har 750S ett reviderat förargränssnitt som flyttar drivlinan och hanteringslägesjusteringarna från mittkonsolen till binnaclen som i Artura. Den får uppgraderad infotainment med en 8,0-tums pekskärm som nu har Apple CarPlay, plus omgivande belysning. Nappaläder och Alcantara klädselalternativ kommer att erbjudas, och kolfibersäten som sparar 38,6 pund kommer som standard. Även lättare stolar i kolfiber kommer att finnas tillgängliga, liksom ett ljudsystem från Bowers & Wilkins. Coupéköpare kommer att ha möjlighet till en glaspanel i den bakre pakethyllan som visar toppen av drivlinan i kupén.

750S börjar säljas senare i år med ett startpris på 331 740 $ (inklusive en leveransavgift på 5 500 $ och ett tillbehörspaket för 2 240 $ för Americas) för coupén och 352 740 $ för Spider. Intresserade köpare kan reservera sina bilar nu hos McLaren-återförsäljare.

Se även  Lamborghini utser de första förarna för 2024 års LMDh-kampanj

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button