Luxury car

2024 Lincoln Nautilus debuterar med stor nydesign, nytt hybridalternativ

Lincoln Nautilus från 2024 är större, snyggare och har ett nytt hybriddrivlinaalternativ. Ta en titt inuti denna tvåradiga medelstora SUV och du kommer att märka att den har ett helt nytt tekniskt gränssnitt som inte heller setts på någon annan Lincoln-produkt.

Från och med den nya exteriören gör Nautilus entré med ett stort galler — beroende på vilken trim du väljer finns fyra distinkta mönster tillgängliga. Oavsett trim går ett nytt varselljus horisontellt genom gallret och ansluter till strålkastarna. Lincoln spelade det säkert med skulpteringen längs sidorna, men dörrhandtagen är nyintegrerade och sitter i samma nivå som själva dörrbeklädnaden. Elektriska knappar på insidan av dragen aktiverar dem. Bakdelen efterliknar fronten med en baklykta i full bredd. Dolda avgasuttag ger bakdelen ett rent och oavbrutet utseende. Båda modellerna som syns på bilderna är gungande 22-tumshjul, men 20-tums- och 21-tumshjul kommer också att finnas tillgängliga.

En ny drivlina ser en förändring i riktning mot den grönare sidan av saken. Nautilus basmotor är fortfarande en 2,0-liters turboladdad fyrcylindrig, men Lincoln säger att det är en ny design, samma som du hittar på den uppdaterade Lincoln Corsair. Den ger 250 hästkrafter och 275 pund-fot i vridmoment, och den är ihopkopplad med en åttastegad automatlåda. Fyrhjulsdrift är standard i hela sortimentet, även för basmodellen. När det gäller uppgraderingsmotorn släppte Lincoln dubbelturbo V6 till förmån för ett hybridalternativ. Hybriden parar ihop en 2,0-liters turboladdad fyrcylindrig med elmotor och CVT. Lincoln säger att den totala systemeffekten är 310 hästkrafter, och även om det är mindre än de 335 hästarna från den utgående V6:an, är vi inte precis hjärtbrutna över en liten kraftminskning för denna SUV som nästan inte har några sportiga anspråk. Lincoln berättar för oss att hybridsystemet liknar det i Ford Maverick och Ford Escape, men har en kraftfullare elmotor (134 hästkrafter) och förbättrad transmission.

Se även  Gör betalningar från din Mercedes med bara ett fingeravtryck

Användbarheten av Nautilus är långt upp jämfört med tidigare. Lincoln säger att den nya Nautilus kör på en fordonsplattform som för närvarande inte delas med någon annan Ford- eller Lincoln-modell som säljs här, och tanken var att sluta med ett mycket större fordon. Med ytterligare två tums längd och två tums bredd lagt till över den utgående modellen, utökade Lincoln baksätesutrymmet och lastutrymmet avsevärt.

Lincoln gjorde interiören mycket mer tekniskt framåt också. Du kommer genast att märka fullbreddsskärmen högst upp på instrumentbrädan, som faktiskt består av två 23,6-tumsskärmar krossade tillsammans. Den del av displayen framför föraren är tillägnad en traditionell kombiinstrument-layout med navigeringen i bilen klistrad precis till höger om den. Skärmen som sträcker sig hela vägen till passagerarsidan är helt anpassningsbar, så att du kan sätta upp ett antal saker som mediauppspelning, en klocka, vädret och mer. Vi frågade Lincoln om det planerade att låta folk strömma filmer eller TV-program via streamingtjänster på dessa skärmar, men fick höra att det fortfarande är för tidigt i utvecklingen för att bekräfta något sådant. Däremot stod det att alla typer av innehåll som du tittar på eller interagerar med (som spel etc.) skulle låsas ute om du flyttade. Det är värt att notera att det inte kommer att finnas någon HUD på grund av var denna skärm är placerad. Ratten som har en lägre än normalt platt topp görs också som en nick till skärmen, eftersom ett större hjul allvarligt skulle skära in förarens syn på skärmen. Vi satt i förarsätet, och även med avskärningshjulet blockerade det en stor del av det tillgängliga visningsutrymmet.

Se även  BMW lovar 30 % förbättringar i räckvidd, laddningshastighet med nästa generations batteri

Du kan anpassa topppanelen via det vanliga infotainmentsystemet på den traditionella platsen. Den här 11,1-tumsskärmen är också där Apple CarPlay/Android Auto kommer att visas om du föredrar att köra dessa appar. Lincoln kallar den nya infotainmenten för ”In-Vehicle Digital Experience” för tillfället, och den är baserad på Android Automotive-programvara.

När det gäller resten av interiören tar Lincoln en sida ur Mercedes-handboken med något som den kallar Lincoln Rejuvenate. I likhet med Mercedes ”Energizing Comfort”-program kommer ”Lincoln Rejuvenate”-program att kombinera ett gäng av bilens lyxiga funktioner i ett försök att slappna av. Tryck på knappen och bilen kommer att injicera en doft i kabinen, påbörja ett sätesmassageprogram, slå på speciellt designad musik, projicera lugnande grafik på skärmen i full bredd och sätta upp en slags ljusshow med omgivande belysning. De olika dofterna är en ny funktion för Lincoln, och det kommer att finnas tre att välja mellan, inklusive Mystic Forest, Ozonic Azure och Violet Cashmere.

Naturligtvis kommer Lincoln Black Label-programmet att fortsätta för Nautilus, men ett nytt tema ansluter till denna SUV som heter Redwood. Det är tänkt att påminna dig om Redwood-skogarna i Kalifornien, men Lincoln var snabb med att försäkra oss om att den inte använder riktiga Redwood-träd för träbeklädnaden inuti bilen, utan väljer istället American Walnut som är brun till utseendet och kompletterar den rödfärgade säten, instrumentbräda och dörrbeklädnad. Ett Chalet Black Label-tema som mestadels består av tvåfärgade gräddfärger och svarta färger är också tillgängligt, tillsammans med en lång lista med andra icke-Black Label-färgkombinationer.

I likhet med Corsair kommer nya Nautilus att erbjuda BlueCruise 1.2, som underlättar automatiska filbyten tillsammans med sina handsfree-körningsmöjligheter. Som du kan förvänta dig kommer en bred svit av förarassistanssystem också att vara standard på Nautilus, men BlueCruise 1.2 kommer att vara standard på vissa modeller och tillval på andra.

Se även  2024 Chevy Silverado, 2023 GMC Yukon Denali: Bilnyheters rubriker

Vi har fortfarande inget pris för den nya Nautilus, men Lincoln säger att den kommer att säljas här i början av 2024. Även utan ett pris säger Lincoln dock att kunder kan beställa en idag via företagets hemsida. Produktionen flyttas från den nuvarande Nautilus-fabriken i Ontario, Kanada hela vägen till Changan Hangzhou-fabriken i Kina som också producerar den kinesiska marknaden Ford Edge L och Ford Mondeo, (märkta på andra marknader som Taurus) som båda har upphört här .

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button