Luxury car

2024 Lexus GX och Land Rover Defender siffror krassade

2024 års Lexus GX bringar äntligen den lyxiga terrängbilen uppdaterad. Och det gör den i en boxig, robust omslag som gör jämförelser med 2024 Land Rover Defender, en annan lyxig terrängbil av liknande storlek och kapacitet. Så vi tänkte, låt oss göra den jämförelsen. Vi har tittat på alla tillgängliga specifikationer för de två SUV:arna för att se hur de står sig.

Motorer och transmissioner

GX håller saker enkelt under huven med en enda drivlina. Den har en dubbelturboladdad 3,4-liters V6-hybrid som ger 340 hästkrafter och 479 pund-fot i vridmoment. Det antalet hästkrafter toppar bara Defenders fyrcylindriga motor, men GX har vridmomentfördelen även mot Defenders mäktiga V8-alternativ. GX:s V6 är ihopkopplad med en 10-växlad automatisk och heltidsfyrhjulsdrift. Full bränsleekonomi siffror har inte getts, men Toyota förväntar sig 17 mpg kombinerat. Tyvärr är den bränsleekonomin sämre än alla Defender-drivlinor utom V8:an.

Som antytts finns Defender tillgänglig med tre huvudmotorer, en inline-fyra, inline-sexa och V8. De närmaste konkurrenterna till GX kommer att vara den vanliga 110 fyrdörrars och den längre 130 fyrdörrars. 110 kan fås med turbo 2.0L fyrcylindrig gör 296 hästkrafter och 295 pund-fot av vridmoment; turbo mild-hybrid 3.0L sex-cylindrig gör 395 hästkrafter och 405 pund-fot; eller den överladdade 5.0L V8:an som ger 518 hästkrafter och 461 pundfot. 130:an får två versioner av den sexcylindriga, en som ger 296 hästkrafter och 347 pundfot och en ger 395 hästkrafter och 405 pundfot. V8 är också tillgänglig men bara med 493 hästkrafter och 461 pund-fots vridmoment. Samtliga motorer får en åttastegad automatisk och heltidsfyrhjulsdrift. Den fyrcylindriga 110:an får 18 mpg kombinerat, den sexa får 20 och V8:an klarar bara 16. Båda 130 sexcylindriga drivlinorna ger 19 mpg kombinerat, och V8:an har inga siffror ännu.

Se även  Polestar 3 debuterar den 12 oktober, ny vinkel retad

Bogsering och last

Dragkapaciteten är ganska enkel. Lexus har en maximal kapacitet på 8 000 pund, och Land Rover toppar den med 200 pund mer. Vissa trimnivåer för båda stadsjeepar har lägre dragkapacitet, beroende på konfigurationen.

När det gäller lastutrymme har Lexus inte delat detaljer. Den finns med upp till tre sittrader och plats för sju passagerare. 110:an har liknande sittplatser tillgängliga, och 130:an ökar satsen med en tre-över tredje rad. Och vi har upptäckt att 130-talets tredje rad verkligen kan användas av vuxna. 110:s officiella lastnummer sträcker sig från 35,4 kubikfot med sätena på andra raden upp till 70,4 med dem hopfällda, även om vi har funnit att den är rymligare än vad siffrorna säger. När det gäller 130:an har den 15,3 kubikfot bakom tredje raden, och utrymmet ökar till 80,9 med alla säten nere.

Fjädring, chassi och terrängfunktioner

Den nya GX har samma kaross-på-ram-plattform som Lexus LX, Toyota Sequoia och andra. Den har även framhjulsupphängning med dubbla armar och en multilänk bak. Toyota gav inga andra detaljer om bakdelen, så vi antar att det fortfarande är en aktiv bakaxel, liknande Sequoia och Tundra. Lexus hoppar också över alla typer av luftfjädring för konventionell fjädring, och adaptiva stötdämpare samt en elektroniskt kontrollerad version av Toyotas knep Kinetic Dynamic Suspension (en sorts aktiva krängningshämmare som kan möjliggöra ytterligare artikulation).

Land Rover å andra sidan har ett unibody-chassi och helt oberoende fjädring. Basmodellerna har fast, stål, spiralfjädrad fjädring, men luftfjädring med justerbar körhöjd och fasthet finns på högre trim.

Utan justerbar åkhöjd kan Lexus inte ändra markfrigången eller dess inflygnings-, avgångs- och brytningsvinklar. Lexus gav inte markfrigång, men det gav de andra specifikationerna. Inflygningsvinkeln är 26 grader på alla versioner. Breakover är 23 grader på alla utom Overtrail, som når 24 grader. Avgångsvinkeln är 21 grader på de översta Luxury GXs, 22 på Overtrail och 23 på basens Premium-trim. Land Rover ger inte exakt samma terrängvinkelmätningar, men både 110 och 130 slår GX vid inflygnings- och avgångsvinklar med fast fjädring och vid standardkörhöjden med luftfjädring. Inflygningsvinkeln för båda är mellan 30 och 31 grader, och standardavgångsvinkeln för 110:an är nästan 38 grader och 24,5 för 130:an.

Se även  Dodge Challenger utvisad med Cabriolet Edition

När det gäller terränggodsaker är GX mest kapabel i Overtrail-skådning. Den passar 18-tumshjul med 33-tumsdäck, en elektronisk låsande bakre differential, justerbara körlägen, surround-kameror, kontroll för backe, Crawl Control (Toyotas terrängfarthållare) och Electronic Kinetic Dynamic Suspension. Defendern finns tillgänglig med många liknande funktioner som justerbara körlägen, surround-kameror, kontroll i backe, All-Terrain Progress Control (Land Rovers terrängfarthållare) och Wade Sensing (en funktion som känner av hur djupt fordonet är) ).

:

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button