Luxury car

2024 Lexus GX avslöjad | Den här lådan gungar

Om du är ett fan av terräng-SUV:ar bör Lexus GX redan finnas på din radar. Ifall den inte är det, kommer 2024-modellen in het, packar en dubbelturbo V6, en ny fjädring och andra snällheter som ärvts från Toyotas/Lexus SUV:s stora pappa: LX. Om du vill ha en SUV som nästan klarar allt utan att svettas, kom med oss ​​för en titt på denna nydesignade best.

2024 Lexus GX är ungefär så nära en ren nydesign som den kan komma nu för tiden. Även om dess grunder delas med Toyotas nya lastbilar och LX, finns det mycket lite här utöver den grundläggande exteriörformen som går tillbaka till den senaste generationens GX. Denna box-on-wheel look kan nu utökas med en uppsättning 33-tums terrängdäck på den nya Overtrail-träningen – en av sex varianter Lexus kommer att erbjuda. Vi kanske har slut på ord för att åka terräng vid det här laget, eller hur?

Den nya GX mäter 197 tum lång (knappt 3 tum längre än modellen den ersätter, säger Lexus) och är baserad på Toyotas GA-F-plattform. Två- och treradiga layouter finns tillgängliga, och den förra kan fås med andra radens kaptensstolar. Lexus har lagt till ett nytt en-touch-tumlingssystem för mittraden som ger enkel åtkomst till den bakre bänken i treradiga modeller.

Det nya GX-chassit har en fjädring med dubbla önskemål framtill och en multilänksuppsättning bak. Inflygnings-, brytnings- och avgångsvinklar är 26 grader, 23 grader respektive 23 grader på Premium (bas)-modellen. Overtrail- och Overtrail+-trimningarna checkar in vid 26/24/22 grader; breakover-förbättringen beror på den extra höjden från 33-tumsdäcken. Medan Overtrail:s inflygningsvinkel inte är bättre än en standardmodell, noterade GX:s chefsingenjör Koji Tsukasaki att dessa siffror är för raka inflygningar. Overtrailens omdesignade främre stötfångare och stänkskärmar erbjuder mer utrymme för inflygning (och svängning i trånga utrymmen) än resten av sortimentet.

Se även  Helt nya 2024 TX: Lexus lika stor som Texas

Borta är gamla GX:s V8. Standard över hela sortimentet (för nu) är en ny 3,4-liters, dubbelturbo V6 som ger 349 hästkrafter (upp 48 över V8, om du räknar) och 479 pund-fot i vridmoment. Denna är ihopkopplad med en 10-växlad automatisk och standard fyrhjulsdrift. Lexus säger att denna kombination är bra för 17 mpg kombinerat (stads-/motorvägsnummer angavs inte) och en bogserkapacitet mellan 6 780 och 8 000 pund, beroende på trim. Det är en rejäl förbättring, och Lexus säger att det beror på tre saker: den större motorn, förbättrad kylkapacitet och det styvare chassit. En hybridversion kommer, och även om den kanske inte är lika potent som den 437-hästars iForce Max som erbjuds i Toyota Tundra, förväntar vi oss att det inte kommer att vara långt borta. Detaljer TBA.

Overtrail- och Overtrail+-modellerna får några exklusiva funktioner. Vi nämnde redan 33-tums terrängdäcken, som är monterade på unika 18-tumshjul. Overtrail-varianterna får också en elektronisk spärrdifferential, svarta stänkskärmsaccenter och en 6 mm glidplatta i aluminium. Terrängspecifika körlägen och en 3D-terrängmonitor kompletterar standardbitarna som går var som helst. Overtrail är också den enda varianten som kan väljas med Elektroniskt-kinetiskt dynamiskt fjädringssystem (E-KDSS) — dess helmekaniska terrängfjädring som använder hydrauliskt tryck för att koppla in och ur GX:s stabilisatorstänger när behovet av mer artikulation upptäcks.

Även om E-KDSS är ett exklusivt spel för GX, spelar den fortfarande tekniskt sett andra fiol till Lexus LX, som erbjuds utomlands med en motsvarighet till Overtrail-trim och låsande differentialer fram, mitt och bak. GX ger upp det främre skåpet helt, medgivande till sitt dyrare och prestigefyllda syskon. På pappret tycks de två matcha dimensionellt, men Lexus-ingenjörerna påpekade att specifikationerna lurar. GX är bred vid stänkskärmarna, men smal i karossen, vilket ger den den där utstansade looken, medan LX:s bredd är mer konsekvent framifrån och bak.

Se även  Velocity Modern Classics nu i det gamla Ford F-100-spelet

Interiören är nedsänkt i läder och annat sådant och försett med det senaste infotainmentsystemet ”Lexus Interface” med en 14-tumsskärm. Alla trim har sex laddningsportar inuti med undantag för Overtrail, som levereras med bara fyra; en trådlös enhetsladdare är tillval. Trådlösa Apple CarPlay och Android Auto är både standard upp och ner i sortimentet, liksom Lexus Safety System+ 3.0, som innehåller den typiska ordsalladen av avancerade förarhjälpmedel, inklusive adaptiv farthållare för hela intervallet och filhållningsassistent.

Lexus säger att lasthanteringen har förbättrats för alla varianter till den punkt där fem resväskor kan lastas in i bilen med den tredje raden hopfälld (när det är tillämpligt). Vi är inte säkra på hur stora de resväskorna är, exakt, men det låter lovande. Den uppsvängande bakluckan är resultatet av kundfeedback, sa Lexus, och är mer mångsidig och funktionell än den gamla svängdörren. Åh, och det finns 12 mugghållare. Häftigt. Leta efter 2024 Lexus GX som kommer ut i utställningslokalerna i början av nästa år.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button