Luxury car

2024 Jeep Wrangler bogserar mer, återhämtar sig bättre

Klipptrappan klättrade upp från sanden, flankerad av chaparral och sagebrush. När den röda sandstenen brantade till nästan en 30-graders stigning, verkade terrängen spröd, som insidan av en Butterfinger. Det här var ingen godisbar.

En 2024 Jeep Wrangler Willys skitrade på en lös sten, hjulen drog åt vänster, guiderna skrek och föraren stoppade dess glid. Men den satt fast. Att backa hade varit för knepigt. Vrid hjulet rätt uppför sluttningen, och det skulle ha rullat över; sväng vänster och den skulle dyka 20 fot ner i sanden, ledd av den nya stålstötfångaren och en fabriksinstallerad Warn-vinsch.

Bra för guiderna och deras återhämtning Rubicons. Bättre att Jeep passar den tillgängliga Warn-vinschen och dess kapacitet på 8 000 pund på alla testfordon. På det som tog kanske fem minuter, lindade teamet upp kraftvinschen från återvinnings-Rubicon, kopplade den till dragkroken på förarsidan av den strandade jeepen, ryckte i nosen och drog den till en kurskorrigering. Det var så flytande att det kunde ha känts iscensatt, om inte förarens förödmjukelse.

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

Med dussintals förare och färdighetsnivåer som sträcker sig från expert till noobs, visade sig Rubicon-tillbehöret på 3 495 $ värt det vid mer än ett tillfälle. Detta område med djup sand, slät sandsten och osannolikt tecknade klippformationer är populär terräng för Wranglers, och fungerar som bevisgrund för mycket av Jeeps validering.

Sand Hollow State Park, i sydvästra Utah, kan vara en slags Moab-lite, frestande enkel om du vet vart du ska gå men bedrägligt utmanande överlag. Det var bara platsen att testa omdesignad 2024 Jeep Wrangler som har några enkla uppdateringar som gör stor skillnad.

2024 Jeep Wrangler: Nytt galler med sju spår

Jeep har inte avvikit alltför långt från det som gör denna ikon av bilikoner så ikonisk. Tio hjuldesigner, tio karossfärger, tvådörrars och fyradörrarsalternativ, fyra olika konvertibla hustak slår bara på Pandoras Box of Wrangler-anpassning. Den största förändringen av exteriören är ett kortare galler med sju spår med olika färgade trimringar för att markera betygen. Den är kraftigare, men gallerstängerna har mer textur som möjliggör mer motorkylning som går förlorad på grund av de kortare spåren. Allt detta är för att montera den tillgängliga Warn-vinschen, och i Rubicon X-modeller, en stålstötfångare.

Bakom den grillen lurar ett av fyra motoralternativ, oförändrat från förra året med undantag för nedläggningen av turbodieseln. Basen på 285 hk 3,6-liters V-6 kommer med en 6-växlad manuell med långa kast och gapiga växelavstånd, men de flesta köpare kommer att välja den 2 500 $ 8-växlade automaten som känns mer hemma i den moderna Wrangler.

2,0-liters turbo-4 är mer potent. Den gör 270 hk och 295 lb-ft, varav den senare når sin topp vid 3 000 rpm, mycket tidigare än V-6:an och dess 260 lb-ft vid 4 800 rpm. Det är en tystare, snabbare, bättre daglig förare och värd 2 500 dollar i uppladdning jämfört med V-6 med 8-växlad.

Fler Wrangler-köpare väljer att para ihop den turbo-4:an med en motorgenerator samt en dragmotor integrerad i den 8-växlade automaten i den 4xe plug-in hybridmodellen. Jeep sa att Wrangler 4xe stod för 38% av försäljningen under det första kvartalet 2023, och man räknar med att siffran kommer att öka till 50% nästa år. Det är avgörande för ett varumärke experimenterar med en elektrisk Wrangler och kämpar för att uppfylla CAFE-kraven.

Det är inte bara ett sifferspel. Matad av ett 17,3-kWh batteripaket, samarbetar 100-kw dragmotorn med turbo-4 för att generera 375 hk och 470 lb-ft. Den är inte bara kraftfullare än turbodieseln, den är den bästa dagliga föraren, snabb och lätt utanför linjen, tyst och smidig med sina övergångar. Med 22 miles helelektrisk räckvidd är det modellen jag skulle rekommendera till många Wrangler-fans som förbiser dess terrängförmåga till förmån för dess topless cabriolet. Det börjar vid en lägre startpunkt i år i $51 790 Sport S. 2024 års Wrangler kostar ca $700 mer än förra årets modell, allt från $33 690 för bassporten till $89 390 för Rubicon 392.

4xe kompenserar törsten av Wrangler Rubicon 392. Dess 6,4-liters V-8 ger 470 hk och 470 lb-ft på väg till en 0-60 mph på 4,5 sekunder, även om den topptunga besten känns mer spännande än så. Öppna upp avgasbafflarna och det låter och rör sig som om det kommer att erövra allt på väg, terräng och däremellan. Jeep justerar styrhydrauliken i 392:an, så inte bara känns hjulet häftigare i händerna, det finns också mer feedback än i andra modeller från den annars lösa cirkulerande kulstyrningen, speciellt jämfört med 4xe.

2024 Jeep Wrangler: Om den där fullflytande bakaxeln

Den största mekaniska skillnaden för 2024 bultar i den bakre delen, och den är också exklusiv för Rubicon-modeller. Den uppgraderas från en Dana 44-axel på andra modeller med en Dana 44 HD full-float bakaxel som ofta används i kommersiella lastbilsapplikationer. I grund och botten tillåter det ökad dragkapacitet, mer strukturell styvhet och en förenklad process för att byta ut ett hjul eller en axel om du hittar verkliga problem på spåret.

Se även  Husvagn för nybörjare: hur man väljer en husvagn och bogserar den med självförtroende

Den perfekt kapabla semi-float bakaxeln på andra Wranglers både bär lasten från jeepen och hanterar rotationskraften från vridmomentet till bakhjulen. Utformningen av den flytande axeln delar upp dessa uppgifter, så axelröret bär belastningen och axelaxeln överför vridmoment till däcken.

”Det är unikt på det sätt som hjulnavet fäster på axeln”, förklarade Pete Milosavlevski, chefsingenjör för Wrangler. ”Det finns ett extra lager som gör att vi kan fästa hjulnavet direkt på axelröret.”

Den extra stabiliteten gjorde det möjligt för Jeep att öka 2024 års Wrangler Rubicons dragkapacitet till 5 000 pund, men bara med 2,0-liters turbo-4 eller V-6. Andra modeller med semi-float bakaxel har en kapacitet på 3 500 pund, medan tvådörrarsmodeller har en kapacitet på 2 000 pund.

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

Vi testade V-6:an med 8-växlad ansluten till en 4 300-pund Airstream-camper på en 96-graders ökendag runt Sand Hollow-reservoaren. Den var välbalanserad och utan att släpvagnen hängde på bakaxeln, planterade den stora silverkalkonen på sitt stålfat. V-6:an ansträngde sig uppför i 85 mph, med den 8-växlade automaten som höll motorn över 5 000 rpm. Det var inte så länge, och det var inte så ovanligt med en sådan vikt och en sådan motor. Jag kunde inte låta bli att undra hur den utgående turbodieseln och dess 442 lb-ft vridmoment skulle prestera, eller 4xe eller Rubicon 392. Jeep fick inte SAE-validering för den högre dragsiffran med de motorerna, delvis på grund av vikten balansera med en massiv V-8 framtill, såväl som de cirka 700 pounds extra vikt på grund av de 4xe drivlinorna.

På mildare uppförsbackar som på ramper höll det mycket lugnare i intervallet 3 000-4 000 rpm. I båda fallen kändes V-6:an inte övermatchad av den rejäla lasten, den krävde bara mer tålamod.

Milosavlevski tvivlade på att en enstaka Wranglerförare som jag skulle märka den ökade styvheten när han körde olastad.

”Bakom ratten kommer du inte riktigt att känna det om du inte släpar,” sa han. ”Det ger dig en känsla av säkerhet och självförtroende eftersom strukturen gör sitt jobb, och axelaxeln är fokuserad på att köra vridmoment till hjulen.”

Jag skulle inte ha märkt det utan en back-to-back-demo av de två dragkapaciteterna. Men att bli sprängd av en konvoj av semifinaler på den enfiliga motorvägen oroade mig, som vanligt. Efter den första vågen av luft förblev Wranglern och dess last stadiga och utan gungning, så jag föreställer mig att min ångest skulle minska med tiden.

Se även  2022 Jeep Grand Cherokee 4xe plug-in hybrid återkallad eftersom motorer kan stängas av

Kalkonen i aluminiumlegering var ungefär en halv fot bredare på båda sidor än Wrangler, så dubbla sidospeglar för bogsering skulle ha varit till hjälp, liksom den tillgängliga trailerkameran som saknas på vår testare. Bromsregulatorn är ett Mopar-tillbehör som behöver installeras hos återförsäljaren, men Rubicons kommer med släpvagnsdragpaketet med 7-polig kontakt och klass II-koppling. Max dragpaket kostar extra.

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler: Standard 12,3-tums pekskärm

Den sista stora utvecklingen för 2024 års Wrangler är tillägget av en standard 12,3-tums pekskärm med trådlös Apple CarPlay och Android Auto, och flera tillgängliga kameravinklar. Den sträcker sig horisontellt över det kompassorienterade strecket, som fortfarande flankeras av cirkulära ventiler och greppstänger på pelarna. Den är väl integrerad med klassiska Jeep-dash-element, som en annan griphandtag framför passageraren, och traditionella hårda rattar för fläkthastighet, volym och inställning under pekskärmen.

En vertikal menyrad gör växlingen enkel, och terrängfunktioner som pitch and roll har mycket ljusare, större skärmar. En ny Trails Offroad-app har 62 jeepspår över hela landet inbakade och ytterligare 3 000 tillgängliga för en årlig prenumerationsavgift på $39,99. Den kan också spela in din rutt och lägga till brödsmulor, eller waypoints, för att hjälpa dig spåra var du gick för att spara den eller dela den med andra. Du behöver dock navigering, som förlitar sig på TomTom-mappning istället för Google, även om Uconnect körs på Googles operativsystem.

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

2024 Jeep Wrangler

Den stora pekskärmen är modern och klassisk Jeep på samma gång, utan att överväldiga instrumentbrädan. Detsamma kan sägas för resten av uppdateringarna till 2024 Jeep Wrangler. De låter den göra ännu fler Wrangler-saker, samtidigt som de är en klassiker.

Att den nu kan dra mer än Ford Bronco och dess kapacitet på 4 500 pund är tillfälligt. ”Konkurrensen är bra men alla dessa förbättringar var på gång i alla fall,” svarade Milosavlevski. ”Vi letar alltid efter att förfina och förbättra vårt spel eftersom kunden ville ha det.”

En av dessa förbättringar är en fabriksinstallerad Warn-vinsch som kan rädda en osäker terrängåkare från skräcken att falla nerför en av naturens trappor.

Jeep betalade för logi och flygbiljetter för Motor Authority att presentera denna förstahandsrapport.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Back to top button